O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

MEN nie zdałoby do następnej klasy? Uczniowie wystawili ocenę ministerstwu

Ministerstwo Edukacji Narodowej nie uzyskałoby promocji do następnej klasy – oceniła Akcja Uczniowska. W raporcie przygotowanym na zakończenie roku szkolnego 2024/2025 skrytykowała m.in. wprowadzenie w przyszłym roku do szkół edukacji zdrowotnej jako przedmiotu nieobowiązkowego.

Świadectwa szkolne Fot. PAP/Darek Delmanowicz
Świadectwa szkolne Fot. PAP/Darek Delmanowicz

Akcja Uczniowska wskazała w przesłanym PAP raporcie, że był to pierwszy pełny rok pracy nowego rządu.

„To już nie są pierwsze tygodnie rządzenia. To był cały rok. Pełen szans. Pełen nadziei. I, niestety, rok pełen zaniechań i rozczarowań” – napisali autorzy raportu.

Więcej

Joanna Mucha. Fot. PAP/Wojtek Jargiło
Joanna Mucha. Fot. PAP/Wojtek Jargiło

Premier odwołał Joannę Muchę ze stanowiska sekretarza stanu w resorcie edukacji

Ocenili, że „Ministerstwo Edukacji Narodowej aktualnie nie uzyskałoby promocji do następnej klasy”.

W publikacji, jak napisali, zawarli „merytoryczne propozycje zmian w systemie edukacji”. Poinformowali, że są one efektem „szerokich, ogólnopolskich konsultacji” z uczniami z każdego województwa.

Eduakcja zdrowotna obowiązkowa

Domagają się m.in. edukacji zdrowotnej jako przedmiotu obowiązkowego. Argumentują, że „młodzież powinna mieć dostęp do rzetelnych informacji, które pomogą im budować zdrowe relacje, podejmować odpowiedzialne decyzje i chronić się przed przemocą, również tą, która przenosi się do sieci”.

W ich ocenie „uzasadniony sprzeciw” budzi decyzja MEN, by przedmiot był nieobowiązkowy.

„Taki ruch może oznaczać, że zajęcia te będą mniej dostępne lub bagatelizowane – a na to nie można sobie pozwolić w czasach, gdy zdrowie psychiczne młodzieży jest w kryzysie” – dodali.

Więcej

Uczniowie podczas lekcji w klasie szkolnej Fot. PAP/Leszek Szymański
Uczniowie podczas lekcji w klasie szkolnej Fot. PAP/Leszek Szymański

Edukacja zdrowotna będzie nieobowiązkowa? Jest projekt MEN

Zapowiedź wprowadzenia edukacji zdrowotnej – jako obowiązkowej – wzbudziła wiele emocji. Na początku grudnia 2024 r. na placu Zamkowym w Warszawie odbył się protest pod hasłem: „Tak dla edukacji, nie dla deprawacji”. Edukację zdrowotną za niezgodną z konstytucją uznała Konferencja Episkopatu Polski. Biskupi, powołując się na art. 48. i 53. Konstytucji RP, zaznaczyli, że „wychowanie seksualne zgodnie z konstytucją pozostaje w kompetencjach rodziców, a nie państwa”.

Z kolei MEN wielokrotnie podkreślało, że przedmiot będzie holistyczny, łącząc elementy nauk: o zdrowiu, medycznych, społecznych, humanistycznych, przyrodniczych i ścisłych, dotyczyć zdrowia w wymiarze fizycznym, psychicznym, seksualnym, społecznym i środowiskowym na wszystkich etapach życia.

Nowy przedmiot od 1 września 2025 r. zastąpi wychowanie do życia w rodzinie. Będzie przedmiotem nieobowiązkowym, co pod koniec lutego zapowiedziała ministra edukacji Barbara Nowacka. Poinformowała, że resort wziął pod uwagę głosy nauczycieli.

„Mówili, że już widzą tę falę hejtu, która w nich uderza, dezinformacji dotyczących tego przedmiotu, że oni też woleliby, żebyśmy wprowadzili ten przedmiot jako nieobowiązkowy” – wskazała wówczas.

Uczniowie nie chcą zakazu komórek

W raporcie Akcja Uczniowska zaproponowała też „edukację zamiast zakazów – odpowiedzialne korzystanie z technologii”. Postuluje, by odejść od „pomysłów wprowadzania ogólnych zakazów korzystania z telefonów komórkowych w szkołach”, bo takie działania „nie rozwiązują problemów, a jedynie je maskują – tworząc złudne poczucie porządku”. Autorzy raportu podkreślili, że „współczesna szkoła powinna nie tyle eliminować technologię, co uczyć jej mądrego, świadomego i bezpiecznego używania”.

Na początku czerwca w programie „Tłit” w WP.PL wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer poinformowała, że przepisy dające dyrektorom możliwość wprowadzenia zakazu używania przez uczniów smartfonów w szkołach trafią do Sejmu zapewne w lipcu i wejdą w życie najprawdopodobniej w trakcie roku szkolnego 2025/2026.

Więcej

Marszałek Sejmu Szymon Hołownia. Fot. PAP/Art Service
Marszałek Sejmu Szymon Hołownia. Fot. PAP/Art Service

Zakaz korzystania ze smartfonów w szkołach. Hołownia zapowiada

„W tej chwili w ustawie jest zapis, że to szkoła w statucie określa zasady korzystania ze smartfonów (...). Chcemy, żeby do tego katalogu był wpisany bardzo wyraźnie również zakaz” – stwierdziła.

Podkreśliła, że zakaz nie będzie obejmował osób korzystających ze smartfonów ze względów zdrowotnych, które np. monitorują poziom cukru we krwi.

Przypomniała wyniki raportu monitoringu aktywności dzieci i młodzieży w internecie „Internet dzieci”, z którego wynika, że dziennie młodzi ludzie spędzają w internecie 4 godziny i 30 minut.

Trzeba przyjmować rozwiązania, które są skuteczne. Jednym z takich rozwiązań jest właśnie rozszerzenie tego zakazu

Katarzyna Lubnauer

Bezpłatne obiady i jednakowe zniżki

Akcja Uczniowska chce też m.in. wprowadzenia bezpłatnych obiadów w szkołach dla wszystkich uczniów, ujednolicenia zniżek na przejazdy komunikacją publiczną dla uczniów i studentów do poziomu 51 proc., wprowadzenia darmowych podręczników dla uczniów szkół ponadpodstawowych czy „realnych zmian w podstawie programowej”.

Jak czytamy w raporcie, „zmniejszenie treści w podstawie programowej pozwala na przyswajanie wiedzy tej najbardziej potrzebnej oraz praktycznej dla uczniów”, „byłoby to również odciążenie dla nauczycieli, którzy mogliby się skupić oraz poświęcić więcej czasu i uwagi na tematy bardziej skomplikowane”.

W kończącym się roku szkolnym obowiązywała odchudzona o 20 proc. podstawa programowa. Resort argumentował, że tak ograniczony zakres treści „da nauczycielom i uczniom więcej czasu na spokojniejszą i bardziej dogłębną realizację programów nauczania”.

Na początku stycznia tego roku Nowacka ogłosiła powołanie przez Instytut Badań Edukacyjnych rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty. Głównym zadaniem gremium jest przeprowadzenie konsultacji zmian w edukacji. 1 września 2026 r. nowa podstawa programowa ma wejść do klas I i IV szkół podstawowych i do przedszkoli, a rok później – 1 września 2027 r. – do szkół ponadpodstawowych. (PAP)

pak/ joz/ know/

Zobacz także

  • Służby bezpieczeństwa przed szkołą, gdzie doszło do porwania, fot. PAP/EPA/AFOLABI SOTUNDE
    Służby bezpieczeństwa przed szkołą, gdzie doszło do porwania, fot. PAP/EPA/AFOLABI SOTUNDE

    Po porwaniach uczniów w Nigerii zamknięto bezterminowo ponad 20 tysięcy szkół

  • Lekcja w Szkole Podstawowej. Zdj. ilustracyjne. Fot. PAP/Leszek Szymański
    Lekcja w Szkole Podstawowej. Zdj. ilustracyjne. Fot. PAP/Leszek Szymański

    Nauczycielka szkoły podstawowej z gruźlicą. Diagnozie może być poddanych kilkuset uczniów

  • Papież Leon XIV, fot. PAP/EPA/ANSA/ANGELO CARCONI
    Papież Leon XIV, fot. PAP/EPA/ANSA/ANGELO CARCONI

    Uprowadzono ponad 300 uczniów szkoły katolickiej w Nigerii. Apel papieża

  • Zajęcia w szkole baletowej Fot. PAP/Jakub Kaczmarczyk
    Zajęcia w szkole baletowej Fot. PAP/Jakub Kaczmarczyk

    Uczniowie szkół artystycznych otrzymali stypendia ministra kultury

Serwisy ogólnodostępne PAP