O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Badanie: dzieci są grzeczne wobec robotów niezależnie od ich tonu

Dzieci pozostają uprzejme wobec robotów nawet wtedy, gdy te zwracają się do nich rozkazująco - ustalili badacze Uniwersytetu SWPS. Wynik ten obala założenie, że dzieci będą automatycznie naśladować styl komunikacji maszyn.

Zdj. ilustracyjne. Fot. Adobe Stock
Zdj. ilustracyjne. Fot. Adobe Stock

Badanie USWPS: dzieci i ich reakcje na roboty społeczne

Zespół kierowany przez dr. Konrada Maja przeprowadził badanie z udziałem 251 dzieci w wieku 7-12 lat. Celem było sprawdzenie, jak młode osoby reagują na różne style komunikacji stosowane przez robota oraz czy sposób mówienia maszyny wpływa na ich własne zachowanie wobec niej. Swoje ustalenia naukowcy opublikowali w czasopiśmie „Computers & Education”.

Uczestnicy badania wchodzili w krótką, kontrolowaną interakcję ze 120-centymetrowym humanoidalnym robotem, który z wyglądu przypominał dziecko. Przybierał on cztery różne warianty: uprzejmy robot o żeńskiej personie, uprzejmy robot o męskiej personie, rozkazujący robot o żeńskiej personie i rozkazujący robot o męskiej personie. Urządzenie było wyposażone w liczne czujniki, kamery i mikrofony, dzięki czemu rozpoznawało mowę, gesty i niektóre emocje badanych.

Przebieg eksperymentu

W ramach eksperymentu robot m.in. naśladował zwierzęta, a dzieci próbowały zrobić mu zdjęcie. Robot uprzejmie lub kategorycznie odmawiał, a badacze obserwowali reakcje uczestników. Młode osoby pytano także o to, czy ich zdaniem robot może być szczęśliwy, czy śni albo czy sobie coś wyobraża.

Naukowcy chcieli sprawdzić, czy dzieci będą naśladować sposób mówienia maszyny, oraz czy wiek i płeć dziecka wpływają na skłonność do antropomorfizacji - czyli przypisywania jej cech ludzkich, takich jak emocje, zamiary czy własny charakter.

Dzieci uprzejme wobec robota niezależnie od jego tonu

Okazało się, że dzieci w zdecydowanej większości przypadków odnosiły się do robota grzecznie, niezależnie od jego tonu. 70-80 proc. młodych uczestników używało wobec niego standardowych zwrotów grzecznościowych, co - zdaniem badaczy - sugeruje, że utrwalone normy społeczne miały silniejszy wpływ niż mimikra behawioralna (naśladownictwo).

Analiza ujawniła także pewne różnice rozwojowe. Dzieci młodsze - w wieku 7-9 lat - częściej antropomorfizowały robota, przypisując mu cechy typowo ludzkie. Miały większą skłonność do traktowania go jak istoty myślącej i emocjonalnej.

Różnice między dziewczynkami a chłopcami

Różnice zaobserwowano również między dziewczętami i chłopcami. Te pierwsze, podobnie jak grupa najmłodsza, przypisywały maszynie więcej cech ludzkich, co potwierdziło wcześniejsze ustalenia dotyczące większej wrażliwości dziewcząt na społeczne i emocjonalne aspekty interakcji.

Co ciekawe, na poziom antropomorfizacji wpływał również styl komunikacji i prezentowana płeć robota. Uprzejmy robot o żeńskiej personie wywoływał najwyższe średnie poziomy antropomorfizacji, choć różnice nie były bardzo istotne.

Roboty w edukacji – możliwości i zagrożenia

Jak przypomnieli przedstawiciele USWPS w przesłanej PAP informacji, na świecie roboty społeczne są coraz powszechniej wykorzystywane w edukacji.

- Mogą np. dostosowywać metody nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów, a także zwiększać motywację i zaangażowanie poprzez zabawę lub dawać natychmiastową informację zwrotną. Nie należy jednak zapominać, że interakcje z robotami wzbudzają też pewne wątpliwości, np. czy długotrwałe kontakty z nimi nie wpłyną negatywnie na zachowania społeczne dzieci - powiedział dr Konrad Maj.

Potrzeba regulacji i dostosowania stylu komunikacji

Dlatego, jak zastrzegł, ważne jest, aby zrozumieć, jak dzieci odnajdują się w kontaktach z nimi, i w jakiej sytuacji interakcje takie są najkorzystniejsze.

Badacz podkreślił, że roboty pracujące z dziećmi muszą mieć odpowiednio dobrany styl komunikacji. Ten uprzejmy sprzyja nadawaniu maszynie osobowości i wzmacnia poczucie, że jest ona partnerem społecznym, co może zwiększać zaangażowanie w aktywności edukacyjne. Jednak zbyt silne antropomorfizowanie robotów może prowadzić do niepożądanych konsekwencji wychowawczych.

Interakcje z robotami będą jednym z tematów podejmowanych na międzynarodowej konferencji HumanTech Summit, organizowanej na USWPS przez Centrum HumanTech. Czwarta już edycja tego wydarzenia odbędzie się w dniach 20-22 listopada 2025 r. w Warszawie.

Katarzyna Czechowicz

kap/ zan/ ep/

Zobacz także

  • Smartfony. Zdjęcie ilustracyjne. Fot. WESTOCK/Adobe Stock
    Smartfony. Zdjęcie ilustracyjne. Fot. WESTOCK/Adobe Stock

    Tygodniowy detoks od mediów społecznościowych zmniejsza objawy depresji o 25 proc.

  • Cukier. Zdjęcie ilustracyjne. Fot. Cozine/Adobe Stock
    Cukier. Zdjęcie ilustracyjne. Fot. Cozine/Adobe Stock

    Badanie: Polacy ograniczają spożycie cukru

  • Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/Marcin Obara
    Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/Marcin Obara

    Badanie: zestresowani rodzice częściej udostępniają dziecku urządzenia ekranowe

  • Jarmark bożonarodzeniowy Fot. PAP/Art Service
    Jarmark bożonarodzeniowy Fot. PAP/Art Service

    Świąteczna wydatki. Ile planujemy przeznaczyć w tym roku?

Serwisy ogólnodostępne PAP