Biennale Architektury w Wenecji. Pawilon Polski oficjalnie otwarty
Ministra kultury i dziedzictwa narodowego Hanna Wróblewska otworzyła w czwartek Pawilon Polski na Biennale Architektury w Wenecji. "Tegoroczny projekt "Lary i penaty" składa się z naszych dzisiejszych trosk i niepokojów" - powiedziała podczas otwarcia szefowa resortu kultury.
"Dzisiaj jesteśmy tutaj, aby uczestniczyć w otworzeniu wystawy w Pawilonie Polskim na Biennale Architektury w Wenecji. W miejscu, które co dwa lata staje się przestrzenią refleksji nad tym, co jest aktualne w architekturze i nad tym, czym architektura może być i czym być powinna" - powiedziała podczas otwarcia Pawilonu Polskiego na Biennale Architektury w Wenecji ministra kultury Hanna Wróblewska.
Zaznaczyła, że tegoroczny projekt polskiej reprezentacji "Lary i penaty. O budowaniu poczucia bezpieczeństwa w architekturze" "składa się z naszych dzisiejszych trosk i niepokojów".
Szefowa resortu kultury podziękowała artystom - Aleksandrze Kędziorek, Krzysztofowi Maniakowi, Katarzynie Przezwańskiej, Maciejowi Siudzie - odpowiedzialnym za tegoroczną wystawę w Pawilonie Polskim oraz wszystkim osobom zaangażowanym w jego przygotowanie i organizację, w szczególności komisarzowi Polskiego Pawilonu w Wenecji oraz dyrektorce Zachęty - Narodowej Galerii Sztuki, Agnieszce Pinderze.
Wydarzenie ma specjalne znaczenie dla Zachęty - Narodowej Galerii Sztuki, ponieważ z dumą nadzorujemy opiekę i program Pawilonu Polskiego przez ponad 70 lat
Agnieszka Gloria Kamińska, konsul generalna RP w Mediolanie, podczas inauguracji, określiła wystawę "Lary i penaty" "dziełem imponującym pod względem artystycznym i przekonującym pod względem koncepcji i myśli przewodniej".
Zaznaczyła, że temat i założenie ideowe wystawy "wpisują się doskonale w program przewodnictwa Polski w Radzie Unii Europejskiej, którego osią jest bezpieczeństwo we wszystkich wymiarach i płaszczyznach".
Autorzy wystawy w sposób godny, dobitny odpowiedzieli w wymiarze ludzkiej codzienności na podstawowe wyzwania obecnego czasu, którym władze Rzeczypospolitej Polskiej próbują sprostać w wymiarze politycznym
Zwróciła uwagę, że "architekci i artyści potrafili nadać priorytetowi bezpieczeństwa wymiar osobowy, umieszczając go w sposób sugestywny w najbliższym otoczeniu człowieka". "W tym roku polska wystawa "Lary i penaty. O budowaniu poczucia bezpieczeństwa w architekturze" dotyczy najważniejszych wątpliwości naszych czasów, tego jak żyć bezpiecznie i czuć się bezpiecznie w miejscach, które nas otaczają" - uzupełniła Kamińska.
Ministra Wróblewska oceniła, że tegoroczna wystawa w Pawilonie Polskim jest bardzo dobra, prosta, ale także bardzo ujmująca wizualnie. "Jest również bardzo dobra od strony wystawienniczej, przekonująca w swojej opowieści i trafiająca na różnych poziomach do widza. Nie jest trudno nawiązać z nią kontakt" - powiedziała ministra w rozmowie z PAP.
Z jednej strony może się wydawać, że nie jest to najłatwiejszy w odbiorze pawilon, ponieważ nie jest zbudowany w formie jednego konkretnego komunikatu, a ekspozycja składa się z wielu różnych przedmiotów, ale narracja wystawy jest tak czytelna i uwodząca, że łatwo ją zrozumieć
Podkreśliła, że najbardziej zaciekawiły ją gaśnice, które stanowią element wyeksponowany w różnych częściach pawilonu. "Gaśnica jest obowiązkowym elementem każdej przestrzeni, również wystawienniczej. Natomiast zawsze kuratorzy i designerzy walczą, żeby nie była widoczna, a tutaj dostała drugie życie. Jest jednocześnie elementem wystawy oraz rzeczą, która ma nam zapewnić bezpieczeństwo w tej konkretnej przestrzeni. Została wyeksponowana z jednej strony z szacunkiem, będąc częścią pięknych instalacji Katarzyny Przezwańskiej, a z drugiej - jako element nadający się do użycia" - tłumaczyła.
Zwróciła uwagę, że tym, co wyróżnia Pawilon Polski na tle innych, to jego subtelność, wrażliwość i poetyckość.
Dodała, że sama przestrzeń jest ważnym elementem wystawy. "Znajdujące się na niej przedmioty są ustawione w przestrzeni, ale także ją współtworzą. Chociażby schowek został otwarty dla publiczności, bezpieczniki także są widoczne i stanowią część ekspozycji" - uzupełniła.
"Lary i penaty. O budowaniu poczucia bezpieczeństwa w architekturze"
Wystawa "Lary i penaty. O budowaniu poczucia bezpieczeństwa w architekturze" jest projektem prezentowanym w Pawilonie Polskim na tegorocznej 19. Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji. Nawiązuje do tradycji traktowania architektury jako szeroko rozumianego, bezpiecznego schronienia przed żywiołami, wojnami oraz innymi katastrofami. Zadaje pytanie, czy architektura ma odpowiednie narzędzia do budowania bezpiecznej rzeczywistości. Na wystawie znajdują się przedmioty z dwóch porządków - technicznego, związanego z przepisami BHP, przeciwpożarowymi i legislacją, oraz kulturowego, łączącego się z zakorzenionymi w tradycji praktykami, przesądami, zwyczajami i rytuałami, które zapewniają poczucie bezpieczeństwa. Na osi pawilonu eksponowana jest triada obiektów emblematycznych dla wystawy: wiecha na zewnątrz pawilonu, podkowa nad wejściem oraz gaśnica w środku.
Twórcami projektu są historyczka sztuki i krytyczka architektury Aleksandra Kędziorek, architekt Macieja Siuda, artystka sztuki wizualnej Katarzyna Przezwańska oraz intermedialny artysta Krzysztof Maniak.
Biennale Architektury w Wenecji
19. Międzynarodowa Wystawa Architektury – La Biennale di Venezia odbędzie się 10 maja – 23 listopada 2025 r. w Wenecji. Polska Agencja Prasowa jest patronem medialnym wystawy w Pawilonie Polskim.
Z Wenecji Zuzanna Piwek (PAP)
zzp/ aszw/ ał/