O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Biennale Architektury w Wenecji. Pawilon Polski oficjalnie otwarty

Ministra kultury i dziedzictwa narodowego Hanna Wróblewska otworzyła w czwartek Pawilon Polski na Biennale Architektury w Wenecji. "Tegoroczny projekt "Lary i penaty" składa się z naszych dzisiejszych trosk i niepokojów" - powiedziała podczas otwarcia szefowa resortu kultury.

Zespół autorski Fot. Materiały prasowe/Maciej Landsberg/Archiwum Zachęty
Zespół autorski Fot. Materiały prasowe/Maciej Landsberg/Archiwum Zachęty

"Dzisiaj jesteśmy tutaj, aby uczestniczyć w otworzeniu wystawy w Pawilonie Polskim na Biennale Architektury w Wenecji. W miejscu, które co dwa lata staje się przestrzenią refleksji nad tym, co jest aktualne w architekturze i nad tym, czym architektura może być i czym być powinna" - powiedziała podczas otwarcia Pawilonu Polskiego na Biennale Architektury w Wenecji ministra kultury Hanna Wróblewska.

Zaznaczyła, że tegoroczny projekt polskiej reprezentacji "Lary i penaty. O budowaniu poczucia bezpieczeństwa w architekturze" "składa się z naszych dzisiejszych trosk i niepokojów".

Szefowa resortu kultury podziękowała artystom - Aleksandrze Kędziorek, Krzysztofowi Maniakowi, Katarzynie Przezwańskiej, Maciejowi Siudzie - odpowiedzialnym za tegoroczną wystawę w Pawilonie Polskim oraz wszystkim osobom zaangażowanym w jego przygotowanie i organizację, w szczególności komisarzowi Polskiego Pawilonu w Wenecji oraz dyrektorce Zachęty - Narodowej Galerii Sztuki, Agnieszce Pinderze.

Wydarzenie ma specjalne znaczenie dla Zachęty - Narodowej Galerii Sztuki, ponieważ z dumą nadzorujemy opiekę i program Pawilonu Polskiego przez ponad 70 lat

Agnieszka Pindera, dyrektorka Zachęty - Narodowej Galerii Sztuki i komisarz Pawilonu Polskiego

Więcej

Otwarcie wystawy plenerowej "Niepokonani". Fot. PAP/Albert Zawada
Otwarcie wystawy plenerowej "Niepokonani". Fot. PAP/Albert Zawada

W Warszawie otwarto wystawę "Niepokonani" o polskim wkładzie w zwycięstwo nad Trzecią Rzeszą

Agnieszka Gloria Kamińska, konsul generalna RP w Mediolanie, podczas inauguracji, określiła wystawę "Lary i penaty" "dziełem imponującym pod względem artystycznym i przekonującym pod względem koncepcji i myśli przewodniej".

Zaznaczyła, że temat i założenie ideowe wystawy "wpisują się doskonale w program przewodnictwa Polski w Radzie Unii Europejskiej, którego osią jest bezpieczeństwo we wszystkich wymiarach i płaszczyznach".

Autorzy wystawy w sposób godny, dobitny odpowiedzieli w wymiarze ludzkiej codzienności na podstawowe wyzwania obecnego czasu, którym władze Rzeczypospolitej Polskiej próbują sprostać w wymiarze politycznym

Agnieszka Gloria Kamińska

Zwróciła uwagę, że "architekci i artyści potrafili nadać priorytetowi bezpieczeństwa wymiar osobowy, umieszczając go w sposób sugestywny w najbliższym otoczeniu człowieka". "W tym roku polska wystawa "Lary i penaty. O budowaniu poczucia bezpieczeństwa w architekturze" dotyczy najważniejszych wątpliwości naszych czasów, tego jak żyć bezpiecznie i czuć się bezpiecznie w miejscach, które nas otaczają" - uzupełniła Kamińska.

Więcej

Poruszające wydarzenie artystyczno-charytatywne. Wystawa „Nadzieja w zamknięciu” [NASZE WIDEO]

Ministra Wróblewska oceniła, że tegoroczna wystawa w Pawilonie Polskim jest bardzo dobra, prosta, ale także bardzo ujmująca wizualnie. "Jest również bardzo dobra od strony wystawienniczej, przekonująca w swojej opowieści i trafiająca na różnych poziomach do widza. Nie jest trudno nawiązać z nią kontakt" - powiedziała ministra w rozmowie z PAP.

Z jednej strony może się wydawać, że nie jest to najłatwiejszy w odbiorze pawilon, ponieważ nie jest zbudowany w formie jednego konkretnego komunikatu, a ekspozycja składa się z wielu różnych przedmiotów, ale narracja wystawy jest tak czytelna i uwodząca, że łatwo ją zrozumieć

Hanna Wróblewska

Podkreśliła, że najbardziej zaciekawiły ją gaśnice, które stanowią element wyeksponowany w różnych częściach pawilonu. "Gaśnica jest obowiązkowym elementem każdej przestrzeni, również wystawienniczej. Natomiast zawsze kuratorzy i designerzy walczą, żeby nie była widoczna, a tutaj dostała drugie życie. Jest jednocześnie elementem wystawy oraz rzeczą, która ma nam zapewnić bezpieczeństwo w tej konkretnej przestrzeni. Została wyeksponowana z jednej strony z szacunkiem, będąc częścią pięknych instalacji Katarzyny Przezwańskiej, a z drugiej - jako element nadający się do użycia" - tłumaczyła.

Zwróciła uwagę, że tym, co wyróżnia Pawilon Polski na tle innych, to jego subtelność, wrażliwość i poetyckość.

Dodała, że sama przestrzeń jest ważnym elementem wystawy. "Znajdujące się na niej przedmioty są ustawione w przestrzeni, ale także ją współtworzą. Chociażby schowek został otwarty dla publiczności, bezpieczniki także są widoczne i stanowią część ekspozycji" - uzupełniła.

Więcej

Jedna z prac Wandy Czełkowskiej. Fot. PAP/	Marcin Obara
Jedna z prac Wandy Czełkowskiej. Fot. PAP/ Marcin Obara

Tutaj mieszkała i tworzyła. Historyczna pracownia Wandy Czełkowskiej [NASZE WIDEO]

"Lary i penaty. O budowaniu poczucia bezpieczeństwa w architekturze"

Wystawa "Lary i penaty. O budowaniu poczucia bezpieczeństwa w architekturze" jest projektem prezentowanym w Pawilonie Polskim na tegorocznej 19. Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji. Nawiązuje do tradycji traktowania architektury jako szeroko rozumianego, bezpiecznego schronienia przed żywiołami, wojnami oraz innymi katastrofami. Zadaje pytanie, czy architektura ma odpowiednie narzędzia do budowania bezpiecznej rzeczywistości. Na wystawie znajdują się przedmioty z dwóch porządków - technicznego, związanego z przepisami BHP, przeciwpożarowymi i legislacją, oraz kulturowego, łączącego się z zakorzenionymi w tradycji praktykami, przesądami, zwyczajami i rytuałami, które zapewniają poczucie bezpieczeństwa. Na osi pawilonu eksponowana jest triada obiektów emblematycznych dla wystawy: wiecha na zewnątrz pawilonu, podkowa nad wejściem oraz gaśnica w środku.

Twórcami projektu są historyczka sztuki i krytyczka architektury Aleksandra Kędziorek, architekt Macieja Siuda, artystka sztuki wizualnej Katarzyna Przezwańska oraz intermedialny artysta Krzysztof Maniak.

Biennale Architektury w Wenecji

19. Międzynarodowa Wystawa Architektury – La Biennale di Venezia odbędzie się 10 maja – 23 listopada 2025 r. w Wenecji. Polska Agencja Prasowa jest patronem medialnym wystawy w Pawilonie Polskim.

Z Wenecji Zuzanna Piwek (PAP)

zzp/ aszw/ ał/

Galeria (3)

  • Fot. Materiały prasowe/Krzysztof Maniak
    1/3

    "Lary i penaty", proces pracy

    Fot. Materiały prasowe/Krzysztof Maniak

  • Fot. Materiały prasowe/Krzysztof Maniak
    2/3

    "Lary i penaty", proces pracy

    Fot. Materiały prasowe/Krzysztof Maniak

  • Fot. Materiały prasowe; Autor: Maciej Siuda
    3/3

    Rysunki projektowe Macieja Siudy do wystawy w Pawilonie Polskim w Wenecji

    Fot. Materiały prasowe; Autor: Maciej Siuda

Zobacz także

  • Dwie nowe ekspozycje "Miasto kobiet" i "Kwestia kobieca 1550–2025" zainaugurowały drugi rok działalności Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Fot. PAP/Szymon Pulcyn
    Dwie nowe ekspozycje "Miasto kobiet" i "Kwestia kobieca 1550–2025" zainaugurowały drugi rok działalności Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Fot. PAP/Szymon Pulcyn

    Dziewięć dzieł, których nie można ominąć na wystawie „Kwestia kobieca 1550–2025” w warszawskim MSN

  • Otwarcie wystawy "Monachijczycy. Gierymscy, Stryjeńska, Wierusz-Kowalski, Chełmoński i inni" Fot. PAP/Wojtek Jargiło
    Otwarcie wystawy "Monachijczycy. Gierymscy, Stryjeńska, Wierusz-Kowalski, Chełmoński i inni" Fot. PAP/Wojtek Jargiło

    Lublin. Wyjątkowa wystawa poświęcona szkole monachijskiej [ZDJĘCIA]

  • "Portret Jakoba Muffela" Fot. PAP/Łukasz Gągulski
    "Portret Jakoba Muffela" Fot. PAP/Łukasz Gągulski

    Wyjątkowa wystawa na Wawelu. Albrecht Dürer pierwszy raz w Polsce

  • OFF Piotrkowska Center w Łodzi stanie się żywym laboratorium sztuki. Fot. FB/Fundacja Urban Forms
    OFF Piotrkowska Center w Łodzi stanie się żywym laboratorium sztuki. Fot. FB/Fundacja Urban Forms

    W Off Piotrkowska interdyscyplinarna wystawa site-specific „Lodzstorie”

Serwisy ogólnodostępne PAP