Budowa CPK. Ruszył przetarg. Podano szczegóły
Ogłoszony w środę przetarg na budowę terminala Lotniska Centralnego Portu Komunikacyjnego ma wartość ponad 5 mld zł i jest największym z tegorocznych przetargów w całym projekcie CPK - poinformował w czwartek pełnomocnik rządu ds. CPK, wiceminister infrastruktury Maciej Lasek.
Lasek poinformował na konferencji prasowej, że wszystkie przetargi w całym projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego, które zostaną ogłoszone w 2025 r., będą miały wartość ok. 30 mld zł. Jak podkreślił, warunki przetargu na terminal są tak skonstruowane, że wykluczają z udziału firmy z krajów, które nie mają odpowiednich porozumień z UE, czyli np. z Turcji czy Chin.
Przełom w sprawie CPK. Kiedy rozpoczęcie budowy?
Wiceprezes spółki CPK Dariusz Kuś poinformował, że na listopad tego roku planowane jest wyłonienie tzw. krótkiej listy wykonawców, która ma liczyć maksymalnie pięć firm lub konsorcjów. Dialog z nimi potrwa kilka miesięcy, na połowę 2026 r. planowane jest zaproszenie do składania ofert z ceną, na wrzesień 2026 r. - wybór wykonawcy, z którym ostateczna umowa ma zostać podpisana do końca przyszłego roku - dodał Kuś.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin mają rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.
Prezes CPK: terminal lotniska ma być przystosowany do rozbudowy
Terminal Lotniska CPK, na budowę którego został rozpisany przetarg, ma w chwili uruchomienia mieć zdolność obsługi 34 mln pasażerów rocznie, ale z możliwością rozbudowy do 44 mln rocznie - poinformował prezes spółki CPK Filip Czernicki.
Jak mówił Czernicki, terminal ma mieć w dniu otwarcia, czyli pod koniec 2032 r., zdolność obsługi 34 mln pasażerów rocznie, ale jego projekt będzie zakładał możliwość rozbudowy do 44 mln pasażerów rocznie. "Zachowujemy elastyczność w dostosowaniu się do wzrostu ruchu pasażerskiego" - zastrzegł Czernicki.
Dodał, że ruch ten "rośnie niebywale", a ostatnie prognozy, które ma CPK są optymistyczne; pokazują, że 34 mln pasażerów rocznie już w chwili otwarcia to będzie za mało. "Już w trakcie budowy być może będziemy przygotowywali się do 38 mln pasażerów w 2032 r., co nie wymaga wielkich zmian" - stwierdził Czernicki. (PAP)
wkr/ mmu/ pap/kgr/mar