O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Czasowe problemy z działaniem BLIK-a. Sytuacja wraca do normy

Operator systemu BLIK poinformował w sobotę, że poranny atak DDoS zakłócił działanie płatności. Jak zapewniono, sytuacja została opanowana, a od godziny 10:33 transakcje powinny przebiegać bez zakłóceń.


Aplikacja BLIK Fot. PAP/Jakub Kaczmarczyk
Aplikacja BLIK Fot. PAP/Jakub Kaczmarczyk

BLIK wyjaśnił na platformie X, że od wczesnych godzin porannych obserwowany był zewnętrzny atak typu DDoS, który wpływał na płynne działanie płatności w systemie. Jak poinformowano, sytuacja wraca do normy – infrastruktura została zabezpieczona, a systemy są stale monitorowane.

„Od godziny 10.33 użytkownicy BLIKA nie powinni mieć już problemów z realizacją transakcji” – poinformował operator.Natomiast na Facebooku BLIK poinformował, że „problemy z funkcjami BLIKA zostały już rozwiązane”. „Usługa działa prawidłowo. Dziękujemy za cierpliwość i przepraszamy za niedogodności” - dodał.

Ataki typu DDoS polegają na przeciążeniu serwerów nadmiernym ruchem z wielu źródeł, co może prowadzić do czasowej niedostępności usług.

Wcześniej w sobotę wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski przekazał na platformie X, że od wczesnych godzin porannych obserwowane są zakłócenia w działaniu systemów płatniczych. Dodał, że przyczyną był zewnętrzny atak typu DDoS na polską infrastrukturę rozliczeniową.

„Trwają intensywne działania służb, aby wyeliminować skutki tego ataku. Sytuacja wraca do normy, infrastruktura jest zabezpieczana, co przekłada się na przywracanie funkcjonowania płatności” – napisał Gawkowski.

Więcej

Bankomat. Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/EPA/belga
Bankomat. Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/EPA/belga

Ekspert: z bankomatów i terminali płatniczych najlepiej korzystać zbliżeniowo

Szef resortu cyfryzacji podkreślił, że tego typu ataki zdarzają się regularnie, jednak w większości przypadków polskie służby skutecznie je blokują, zanim użytkownicy odczują ich skutki.

BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności. Udziałowcami spółki są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard. W ubiegłym roku wykonano 2,4 mld transakcji za pomocą systemu na ponad 347,3 mld zł. (PAP)

pif/ mark/ know/

Zobacz także

  • BLIK (zdjęcie ilustracyjne). Fot. Proxima Studio/Adobe Stock
    BLIK (zdjęcie ilustracyjne). Fot. Proxima Studio/Adobe Stock

    Problemy z płatnościami BLIK po ataku DDoS

  • Płacenie kartą. Zdj. ilustracyjne. Fot. PAP/Paweł Pawłowski
    Płacenie kartą. Zdj. ilustracyjne. Fot. PAP/Paweł Pawłowski

    Po awarii system płatności bezgotówkowych eService już działa

  • Klient sklepu internetowego dokonuje płatności kartą kredytową Fot. PAP/Belpress.com
    Klient sklepu internetowego dokonuje płatności kartą kredytową Fot. PAP/Belpress.com

    To najpopularniejsza forma płatności wśród Polaków. Badanie

  • Wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Fot. PAP/Leszek Szymański
    Wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Fot. PAP/Leszek Szymański

    Strategia Cyfryzacji Polski. Wicepremier Gawkowski podaje termin

Serwisy ogólnodostępne PAP