Czasowe problemy z działaniem BLIK-a. Sytuacja wraca do normy
Operator systemu BLIK poinformował w sobotę, że poranny atak DDoS zakłócił działanie płatności. Jak zapewniono, sytuacja została opanowana, a od godziny 10:33 transakcje powinny przebiegać bez zakłóceń.
BLIK wyjaśnił na platformie X, że od wczesnych godzin porannych obserwowany był zewnętrzny atak typu DDoS, który wpływał na płynne działanie płatności w systemie. Jak poinformowano, sytuacja wraca do normy – infrastruktura została zabezpieczona, a systemy są stale monitorowane.
„Od godziny 10.33 użytkownicy BLIKA nie powinni mieć już problemów z realizacją transakcji” – poinformował operator.Natomiast na Facebooku BLIK poinformował, że „problemy z funkcjami BLIKA zostały już rozwiązane”. „Usługa działa prawidłowo. Dziękujemy za cierpliwość i przepraszamy za niedogodności” - dodał.
Od wczesnych godzin porannych obserwowaliśmy zewnętrzny atak typu DDoS, który wpływał na płynne działanie płatności. Sytuacja wraca do normy – infrastruktura jest zabezpieczana, a sytuacja stale monitorowana. Od godziny 10:33 użytkownicy BLIKA nie powinni mieć już problemów z…
— BLIK (@BLIKmobile) November 1, 2025
Ataki typu DDoS polegają na przeciążeniu serwerów nadmiernym ruchem z wielu źródeł, co może prowadzić do czasowej niedostępności usług.
Wcześniej w sobotę wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski przekazał na platformie X, że od wczesnych godzin porannych obserwowane są zakłócenia w działaniu systemów płatniczych. Dodał, że przyczyną był zewnętrzny atak typu DDoS na polską infrastrukturę rozliczeniową.
⚠️WAŻNA INFORMACJA ⚠️
Od wczesnych godzin porannych obserwujemy zewnętrzny atak typu DDoS na polską infrastrukturę rozliczeniową, co wpływa na płynne działanie płatności - na przykład BLIKiem.
Trwają intensywne działania służb, aby wyeliminować skutki tego ataku.
Sytuacja…— Krzysztof Gawkowski (@KGawkowski) November 1, 2025
„Trwają intensywne działania służb, aby wyeliminować skutki tego ataku. Sytuacja wraca do normy, infrastruktura jest zabezpieczana, co przekłada się na przywracanie funkcjonowania płatności” – napisał Gawkowski.
Szef resortu cyfryzacji podkreślił, że tego typu ataki zdarzają się regularnie, jednak w większości przypadków polskie służby skutecznie je blokują, zanim użytkownicy odczują ich skutki.
BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności. Udziałowcami spółki są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard. W ubiegłym roku wykonano 2,4 mld transakcji za pomocą systemu na ponad 347,3 mld zł. (PAP)
pif/ mark/ know/