O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Czy ograniczenie prac domowych się sprawdziło? Wiadomo, kto dokona oceny

Ewaluację przepisów dot. ograniczenia prac domowych przeprowadzi Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy. W ramach badania m.in. zebrane zostaną opinie nauczycieli i uczniów oraz przeanalizowane wyniki egzaminów - poinformowała wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer.

Odrabianie lekcji Fot. PAP/Adam Warżawa
Odrabianie lekcji Fot. PAP/Adam Warżawa

Dodała, że na podstawie wniosków z badań będą podejmowane decyzje o kierunku ewentualnych modyfikacji obecnie funkcjonujących rozwiązań.

Więcej

Minister edukacji Barbara Nowacka. Fot. PAP/Radek Pietruszka
Minister edukacji Barbara Nowacka. Fot. PAP/Radek Pietruszka

Nowacka: będzie ewaluacja po wprowadzeniu przepisów ograniczających zadawanie prac domowych

Od 1 kwietnia 2024 r. obowiązują przepisy ograniczające zadawanie prac domowych w podstawówkach. 

Zgodnie z nimi w klasach I-III szkół podstawowych nie zadaje się prac domowych pisemnych i praktyczno-technicznych, z wyjątkiem ćwiczeń usprawniających motorykę małą. W klasach IV-VIII prace domowe mogą być zadawane, ale nie są obowiązkowe, a zamiast oceny uczeń ma otrzymać informację, co zrobił dobrze, a co wymaga poprawy. W marcu tego roku ministra edukacji Barbara Nowacka zapowiedziała ewaluację wprowadzonych przepisów.

Wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer, odpowiadając na interpelację posła Marka Matuszewskiego (PiS), przypomniała, że nowelizacja rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych miała na celu ograniczenie zadawania wybranych rodzajów prac domowych uczniom szkół podstawowych.

Wskazała, że z analizy badań naukowych stwierdzono, że nadmierna ilość zadań zleconych do wykonania w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych może prowadzić do zmęczenia uczniów, zmniejszenia zainteresowania nauką, a nawet zwiększenia nierówności edukacyjnych z uwagi na zróżnicowane zasoby dostępne w domu i wsparcie uczniów przez rodziców.

Więcej

Korytarz szkolny (zdjęcie ilustracyjne), fot. PAP/Darek Delmanowicz
Korytarz szkolny (zdjęcie ilustracyjne), fot. PAP/Darek Delmanowicz

Rok szkolny 2024/25. Burza wokół podstawy programowej i ograniczenia prac domowych

Zaznaczyła, że wprowadzone zmiany nie oznaczają zniesienia obowiązku uczenia się przez uczniów w domu oraz że nadal może być zadawana i oceniana, np. nauka słówek, pojęć, dat, wierszyków, obserwacje czy też przeanalizowanie określonego zagadnienia.

Ograniczenie prac domowych. Kto oceni zmiany?

Lubnauer poinformowała, że ewaluację przepisów przeprowadzi Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy. Podała, że badania przeprowadzane przez IBE-PIB mają pokazać, jak rozporządzenie zostało wdrożone w różnych szkołach.

"W ramach badania zostaną m.in. zebrane opinie nauczycieli oraz uczniów, zostanie również przeanalizowane, jak zmienią się wyniki egzaminów po roku szkolnym 2024/2025 (względem zeszłych lat) w szkołach, które zaprzestały zadawania prac domowych, w porównaniu do szkół, które od lat prac domowych nie stosowały (metoda różnic w różnicach, ang. Difference-in-Difference)" - czytamy w odpowiedzi na interpelację. "Na podstawie wniosków z badań będą podejmowane decyzje o kierunku ewentualnych modyfikacji obecnie funkcjonujących rozwiązań" - dodała wiceministra.

Jednocześnie podkreśliła, że wyników egzaminu ósmoklasisty co do zasady nie można porównywać z wynikami z lat ubiegłych. 

"W tym roku zwłaszcza takie porównanie jest niezasadne, gdyż w latach 2021–2024 podstawą przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty były tzw. wymagania egzaminacyjne, natomiast w obecnym roku szkolnym podstawą przeprowadzania tego egzaminu są wymagania określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego" - zaznaczyła.

Przypomniała też, że IBE-PIB opracował informatory zawierające przykładowe rozwiązania i dobre praktyki przydatne w zadawaniu prac domowych zgodnie z wymogami rozporządzenia. Wskazała, że w publikacjach zaprezentowane są także wnioski, jakie płyną z badań naukowych na temat prac domowych, oraz omówione są różnorodne czynniki i strategie wynikające z nich dla praktyki szkolnej. (PAP)

dsr/ agz/ mar/
 

Zobacz także

  • Uczennica w domu Fot. PAP/Adam Warżawa
    Uczennica w domu Fot. PAP/Adam Warżawa

    Polska ma zlikwidować prace domowe w podstawówkach. A jak jest na świecie?

Serwisy ogólnodostępne PAP