O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Dr Smile nie zgadza się z decyzjami UOKiK i zapowiada "przewidziane prawem działania"

Dr Smile Polska nie zgadza się z decyzjami wydanymi przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i podejmie "przewidziane prawem działania" - poinformowała PAP spółka, odnosząc się do decyzji Prezesa UOKiK o nałożeniu ok. 3,5 mln zł kary na Dr Smile za sposób zawierania umów z konsumentami.

Fot. PAP/DPA/Alexander Bernhard/CHROMORANGE
Fot. PAP/DPA/Alexander Bernhard/CHROMORANGE

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował w komunikacie, że spółka Dr Smile Polska oferowała korektę wad zgryzu poprzez stosowanie wyprodukowanych na zamówienie, spersonalizowanych nakładek prostujących zęby. Takich produktów nie można zwrócić, ponieważ są dostosowywane do konkretnego konsumenta. "Klienci spółki poprzez jej stronę internetową rejestrowali wizytę w jednym z partnerskich gabinetów stomatologicznych. Tam wykonywali scan zębów, na podstawie którego Dr Smile przygotowywał plan leczenia i umawiał telefoniczną konsultację" - wyjaśnił UOKiK. Dodał, że kolejny etap działań przedsiębiorcy wzbudził wątpliwości Urzędu i był głównym tematem licznych skarg, które w 2023 roku do niego trafiły.

Prezes Urzędu przeprowadził dwa postępowania wobec przedsiębiorcy – w sprawie naruszania zbiorowych interesów konsumentów oraz stosowania niedozwolonych postanowień w umowach. Oba zakończyły się wydaniem decyzji i nałożeniem kar – łącznie prawie 3,5 mln zł.

"DRSMILE POLSKA sp. z o.o. nie zgadza się z decyzjami wydanymi przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i w związku z tym podejmie przewidziane prawem działania" - poinformowała spółka, proszona przez PAP o komentarz w tej sprawie.

Więcej

Fot. PAP/Archiwum Turczyk
Fot. PAP/Archiwum Turczyk

UOKiK nałożył karę na Dr Smile. "Presja czasu i techniki manipulacyjne"

Dodała, że "decyzje wydane przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie są prawomocne i nie podlegają wykonaniu aż do momentu uprawomocnienia się odpowiedniego wyroku sądu".

UOKiK wyjaśnił, że podczas połączeń telefonicznych pracownicy Dr Smile wysyłali konsumentom link do oferty korekty zgryzu zawierającej przebieg leczenia, spodziewane efekty w postaci symulacji 3D oraz warunki finansowe. Koszt usługi wynosił od kilku lub kilkunastu tysięcy złotych. Jak podano, to był pierwszy moment, w którym spółka udostępniała te informacje. "Mimo że konsumenci nie mieli możliwości wcześniej zapoznać się z ofertą, konsultanci usilnie namawiali do natychmiastowego zawarcia umowy w trakcie rozmowy. Wywierali presję i stosowali techniki manipulacyjne kierując uwagę na rzekome spektakularne efekty stosowania nakładek. Gdy klienci nadal się wahali, kusili ich wysokimi rabatami, rzędu nawet dwóch tysięcy złotych" - poinformował Urząd.

UOKiK poinformował, że za działania naruszające zbiorowe interesy konsumentów Dr Smile został ukarany kwotą 2 mln 782 tys. 817 zł. Spółce przysługuje odwołanie do sądu. Natomiast za stosowanie niedozwolonej klauzuli umownej Prezes UOKiK nałożył na przedsiębiorcę karę ponad 670 tys. zł (674 622 zł)". Dodał, że decyzja nie jest prawomocna.

Na stronie internetowej Dr Smile znajduje się informacja o tym, że "po dokładnej analizie" firma podjęła strategiczną decyzję o zakończeniu działalności w Polsce. (PAP)

kh/

Zobacz także

  • Sklep Biedronka, zdjęcie ilustracyjne, fot. PAP/Albert Zawada
    Sklep Biedronka, zdjęcie ilustracyjne, fot. PAP/Albert Zawada

    Ogromna kara dla właściciela Biedronki. Chodzi o akcje promocyjne

  • Logo Apple, fot. PAP/EPA/ALLISON DINNER
    Logo Apple, fot. PAP/EPA/ALLISON DINNER

    Apple pod lupą UOKiK. Koncernowi grozi kara za blokowanie konkurencji na polskim rynku

  • Salon Empik, fot. PAP/Rafał Guz
    Salon Empik, fot. PAP/Rafał Guz

    Empik wypłaci rekompensaty klientom za niedotrzymanie terminów. Jest komunikat UOKiK

  • Zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/Marcin Obara
    Zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/Marcin Obara

    UOKiK: trzy zarzuty dla właściciela Biedronki za niejasno komunikowane ceny

Serwisy ogólnodostępne PAP