Ekspert: dezinformacja będzie największym globalnym zagrożeniem w ciągu najbliższych dwóch lat
Dezinformacja będzie największym globalnym zagrożeniem w ciągu najbliższych dwóch lat – powiedział Jochen Spangenberg, zastępca kierownika ds. badań i projektów współpracy w Deutsche Welle, podczas News Impact Summit: Elevating journalism with AI, zorganizowanego we współpracy z Google News Initiative.
Podczas czwartkowego News Impact Summit: Elevating Journalism with AI w Warszawie zaprezentowano wyniki raportu Europejskiego Obserwatorium Mediów Cyfrowych. Z danych wynika, że odsetek dezinformacji generowanej przez AI wzrósł od sierpnia, osiągając rekordowe poziomy. Spośród 1441 artykułów weryfikujących fakty 10 proc. (147) dotyczyło wykorzystania sztucznej inteligencji do dezinformacji.
– Pracowałem w organizacji medialnej i widzę, jak AI zmienia oraz rewolucjonizuje branżę informacyjną – powiedział podczas jednego z paneli Jochen Spangenberg z Deutsche Welle.
Spangenberg zauważył, że chociaż narzędzia AI wykorzystywane do weryfikacji treści mają wiele ograniczeń – są czasem niedokładne lub ograniczone dostępem – to otwierają szerokie perspektywy. Doradził, aby dziennikarze, starając się nadążyć za technologią, nadal kierowali się fundamentalnymi zasadami etyki i dziennikarstwa.
– Naszym zadaniem jest kontekstualizacja, humanizacja i mobilizacja, czyli nadawanie kontekstu i uczłowieczanie tworzonych treści – powiedziała Ilona Vinogradova, dziennikarka, autorka podcastu AI-Fluent, twórczyni filmów dokumentalnych i była redaktorka treści cyfrowych w BBC. Podkreśliła przy tym, że AI nie jest w stanie tego zrobić, a praca człowieka wciąż przewyższa efekty współpracy z technologią.
ChatGPT to najszybciej rozwijająca się aplikacja konsumencka w historii. – Jest bardzo duży, ale ludzie wciąż nie używają go do newsów, tylko do wyjaśniania różnych zagadnień – dodała dziennikarka.
Zdaniem ekspertki ChatGPT i sztuczna inteligencja ogólnie określane są jako „spersonalizowane”, „interaktywne”, „na żądanie” i „bez oceniania”. Natomiast tradycyjne artykuły wyróżniają się statycznością, jednolitością, uniwersalnością i pasywnością.
Vinogradova zwróciła uwagę, powołując się na dane IBM z 2023 roku, że obecnie panuje przeciążenie informacyjne: codziennie tworzone jest 2,5 kwintyliona bajtów danych, zaufanie do mediów jest niskie, a artykuły dziennikarskie muszą szczególnie wyróżniać się, by przyciągnąć uwagę odbiorców. Ekspertka zaznaczyła, że średni czas czytania przeciętnego artykułu wynosi 37 sekund, a jeśli nie przyciągnie on czytelnika w ciągu pierwszych 20 sekund, uznawany jest za „stracony”.
Podczas wydarzenia uczestnicy mogli wziąć udział w interaktywnych warsztatach, dyskusjach panelowych i rozmowach z ekspertami na temat praktycznego zastosowania AI w codziennej pracy dziennikarzy.
Dowiedzieli się m.in., jak zwiększyć efektywność raportowania za pomocą narzędzi AI, jak wykorzystać sztuczną inteligencję do angażowania odbiorców oraz jakie obowiązują ramy etyczne odpowiedzialnego stosowania AI w dziennikarstwie.
Wydarzenie zorganizowało European Journalism Centre we współpracy z Google News Initiative. Polska Agencja Prasowa była jego patronem. (PAP)
azk/ wm/ bst/ mhr/ grg/