O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Ekspertka: większość spraw dot. nielegalnych reklam alkoholu jest umarzana

Większość zgłoszonych spraw dotyczących nielegalnej reklamy lub promocji napojów alkoholowych została umorzona na etapie postępowania przygotowawczego - poinformowała w środę dyrektor Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom Bogusława Bukowska na posiedzeniu sejmowej podkomisji stałej do spraw zdrowia psychicznego.

Alkohol (zdjęcie ilustracyjne). Fot. PAP/Darek Delmanowicz
Alkohol (zdjęcie ilustracyjne). Fot. PAP/Darek Delmanowicz

Podkomisja stała do spraw zdrowia psychicznego rozpatrzyła informację Ministerstwa Zdrowia na temat zdrowia psychicznego młodych Polek i Polaków w związku z wczesną inicjacją alkoholową.

Dyrektor Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom poinformowała, że w ostatnich latach reprezentowana przez nią instytucja zgłosiła 150 razy podejrzenia nielegalnej reklamy lub promocji napojów alkoholowych. Powiedziała, że większość spraw została umorzona na etapie postępowania przygotowawczego, najczęściej z uzasadnieniem braku znamion czynu zabronionego.

Dodała, że tylko kilka spraw trafiło do etapu postępowania sądowego, a te zakończyły się wydaniem wyroku skazującego lub warunkowym umorzenia postępowania. - Przy czym z naszej perspektywy nawet umorzenie warunkowe było też sukcesem, bo stwierdzono, że przestępstwo miało miejsce - zaznaczyła.

Więcej

Napoje alkoholowe Fot. PAP/Albert Zawada
Napoje alkoholowe Fot. PAP/Albert Zawada

Eksperci: Polacy, jak już sięgają po alkohol, to piją go w dużych ilościach

Bukowska podkreśliła, że badania wskazują na bezpośredni związek między ekspozycją reklam napojów alkoholowych i częstotliwością używania alkoholu przez młodzież, a także wiekiem inicjacji alkoholowej.

Psychoterapeutka leczenia uzależnień Katarzyna Andrusikiewicz powiedziała, że reklamowanie „piwa zero” czy innych napojów bezalkoholowych do złudzenia przypominających alkoholowe, to furtka do reklamy dla ogromnych koncernów alkoholowych. - Nawet wizualnie te napoje się praktycznie nie różnią - powiedziała.

Zaznaczyła, że specjaliści są zmęczeni narracją wyłącznie o edukacji i profilaktyce w kontekście przeciwdziałania uzależnieniom. - Potrzebujemy rozwiązań systemowych - zaznaczyła. Według Andrusikiewicz należy zacząć od absolutnego zakazu reklamy alkoholu i „alkoholu typu zero”. Powiedziała, że zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości, reklama alkoholu nie może kojarzyć się z odpoczynkiem, relaksem czy zabawą. - W praktyce ja nigdy nie widziałam reklamy, która kojarzy się z czymkolwiek innym - powiedziała.

Dyrektor Departamentu Zdrowia Publicznego w MZ Anna Bauman-Popczyk zaznaczyła, że zgodnie badaniem ESPAT (Europejski Program Badań Ankietowych w Szkołach) z 2024 roku przeprowadzonym na próbie reprezentatywnej uczniów z pierwszych klas szkół średnich (15-16 lat) oraz trzecich klas (17-18 lat), napoje alkoholowe są najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną wśród młodzieży. Zaznaczyła, że chociaż raz w ciągu życia alkohol spożywało prawie 73 proc. uczniów z młodszych grup i 91 proc. uczniów ze starszych grup.

Bauman-Popczyk zaznaczyła, że najbardziej popularnym napojem alkoholowym wśród młodzieży jest piwo, a najmniej wino. Dodała, że z roku na rok rośnie liczba pacjentów do 18. roku życia z rozpoznaniem F10, czyli zaburzeń psychicznych i zachowań spowodowanych używaniem alkoholu. W 2018 roku było 328 takich pacjentów, natomiast w roku 2024 - 545 osób. Bauman-Popczyk dodała, że jest to wierzchołek góry lodowej, bo to osoby, które trafiły do systemu.

Więcej

Panorama Warszawy, fot. PAP/Leszek Szymański
Panorama Warszawy, fot. PAP/Leszek Szymański

Warszawa. Radni Pragi-Północ wydali opinię o wprowadzeniu w dzielnicy nocnej prohibicji

W środę w Sejmie wiceminister zdrowia Katarzyna Kęcka poinformowała, że projekt MZ ustawy o przeciwdziałaniu alkoholizmowi zostanie ponownie skierowany do konsultacji publicznych. MZ w projekcie zaproponowało m.in. wprowadzenie zakazu sprzedaży alkoholu w innej postaci niż płynna (np. kryształki, żele, pasty). Projekt MZ przewiduje ponadto zakaz promocji piwa, w tym przez upusty, rabaty, pakiety i programy lojalnościowe, gry losowe, nagrody – obecnie zakazana jest reklama i promocja napojów alkoholowych z wyjątkiem piwa.

Lewica pod koniec września złożyła projekt ustawy ograniczającej dostęp do alkoholu i przeciwdziałającej jego promocji. Swoją propozycję poszerzenia zakazów przygotowali też posłowie Polski 2050.

Fundacja GrowSPACE zaznaczyła, że ponad 90 proc. Polaków uznaje picie alkoholu w młodym wieku za szkodliwe dla zdrowia i rozwoju, a 69,73 proc. oczekuje podjęcia aktywnych działań przez polityków w celu ochrony dzieci i młodzieży przed alkoholizacją. Fundacja chce całkowitego zakazu publicznej reklamy piwa, w tym tzw. napojów „zero”.(PAP)

kno/ jann/ grg/

Zobacz także

  • Marszałek Włodzimierz Czarzasty. Fot. PAP/Albert Zawada
    Marszałek Włodzimierz Czarzasty. Fot. PAP/Albert Zawada

    Czarzasty dla PAP: rotacja marszałka Sejmu to wynik koalicyjnych rozmów [WYWIAD]

  • Badanie alkomatem. Zdj. ilustracyjne. Fot. PAP/Darek Delmanowicz
    Badanie alkomatem. Zdj. ilustracyjne. Fot. PAP/Darek Delmanowicz
    Specjalnie dla PAP

    Polacy i jazda pod wpływem alkoholu. Sondaż IBRIS dla PAP

  • Stacja paliw. Zdj. ilustracyjne. Fot. PAP/Albert Zawada
    Stacja paliw. Zdj. ilustracyjne. Fot. PAP/Albert Zawada

    Ekspertka: 70 proc. uzależnionych kierowców potwierdziło, że kupuje alkohol na stacji benzynowej

  • Sklep monopolowy Fot. PAP/Tytus Żmijewski
    Sklep monopolowy Fot. PAP/Tytus Żmijewski

    Nocna prohibicja w dwóch dzielnicach Warszawy. Radni zdecydowali

Serwisy ogólnodostępne PAP