Formuła 1. Verstappen wygrał w Katarze, walka o tytuł trwa
Broniący tytułu Holender Max Verstappen z Red Bulla wygrał wyścig Formuły 1 o Grand Prix Kataru, przedostatnią rundę mistrzostw świata. Lider cyklu Brytyjczyk Lando Norris z McLarena uplasował się na czwartej pozycji. O końcowym triumfie w sezonie rozstrzygnie ostatni wyścig za tydzień w Abu Zabi.
Verstappen, króry odniósł 70. zwycięstwo w karierze, wyprzedził Australijczyka Oscara Piastriego z McLarena i Hiszpana Carlosa Sainza Jr. z Williamsa.
W niedzielę tuż po starcie w czołówce nie doszło do żadnych większych starć, choć ruszający z drugiej pozycji Norris dał się wyprzedzić trzeciemu Verstappenowi. Pozycję lidera obronił Piastri i dość szybko uzyskał 1,5 s przewagi nad Holendrem. Norris, który zwyczajnie zaspał na starcie, próbował kontratakować, ale bez efektu.
Pierwsza poważna kraksa miała miejsce 10 minut po starcie, gdy bolid Nico Huelkenberga z Saubera zderzył się z samochodem Alpine Francuza Pierre Gasly’ego. Niemiec zakończył jazdę, na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa. Wtedy prawie wszyscy kierowcy zjechali na zmianę opon, na torze został tylko duet... McLarena. Jak się później okazało, skorzystał na tym Verstappen, który zameldował się w pit stopie.
Ze względu na spodziewane szybkie zużycie opon organizatorzy zdecydowali, że każdy kierowca musi dwukrotnie je zmienić. Maksymalnie na jednym komplecie można było przejechać tylko 25 okrążeń.
Po pierwszej zmianie na prowadzeniu był Piastri, dalej jechali Norris i Verstapen. Ale czołowa dwójka musiała zjechać na zmianę opon i Piastri wrócił na tor jako piąty, a Norris tuż za nim. Prowadził Holender, przed Sainzem i Włochem Andreą Kimim Antonellim z Mercedesa.
Gdy na 33. okrążeniu Verstappen po raz drugi zmienił opony, było wiadomo, że wypełnił zalecenie organizatora i już nie będzie się musiał meldować w pit stopie. Czekało to jeszcze Norrisa i Piastriego, najpóźniej przed 50. okrążeniem. Obaj nie czekali tak długo, zdecydowali założyć nowy komplet już na 43. kółku. Australijczyk wrócił na tor na trzeciej pozycji, a Brytyjczyk na piątej.
Pogoń za Verstappenem nie dała rezultatu, choć obaj kierowcy McLarena przesunęli się o jedno miejsce.
- To był niesamowity wyścig, uważam, że podjęliśmy dobrą decyzję, by zjechać za samochodem bezpieczeństwa i zmienić po raz pierwszy opony właśnie wtedy. To było bardzo mądre z naszej strony. Jestem szczęśliwy. Do końca zostajemy w grze o mistrzostwo - powiedział na mecie Verstappen, który decyzję rywali w walce o tytuł o późniejszym zjechaniu do pit stopu nazwał „interesującą”.
Holender, najlepszy w latach 2021-24, awansował w klasyfikacji generalnej na drugą pozycję i wciąż ma szansę na piąty tytuł z rzędu. Ma 396 punktów i traci do prowadzącego Norrisa już tylko 12. Na trzecie miejsce spadł Piastri, który zgromadził 16 „oczek” mniej niż jego kolega z teamu McLaren.
W F1 za wygrany wyścig otrzymuje się 25 pkt, drugie miejsce wyceniane na 18, a trzecie - na 15. Żeby odrobić obecną stratę, Verstappen np. musiałby w Abu Zabi zwyciężyć i liczyć, że Norris nie ukończy zmagań wyżej niż na czwartej pozycji, za którą przyznaje się 12 pkt.
Wyniki:
1. Max Verstappen (Holandia/Red Bull Racing) 1:24.38,241
2. Oscar Piastri (Australia/McLaren) strata 7,995 s
3. Carlos Sainz (Hiszpania/Williams) 22,665
4. Lando Norris (W. Brytania/McLaren) 23,315
5. Andrea Kimi Antonelli (Włochy/Mercedes) 28,317
6. George Russell (W. Brytania/Mercedes) 48,599
7. Fernando Alonso (Hiszpania/Aston Martin) 54,045
8. Charles Leclerc (Monako/Ferrari) 56,785
9. Liam Lawson (Nowa Zelandia/Racing Bulls) 1.00,073
10. Yuki Tsunoda (Japonia/Red Bull Racing) 1.01,770
Klasyfikacja kierowców (po 23 z 24 wyścigów):
1. Lando Norris (W. Brytania/McLaren) 408 pkt
2. Max Verstappen (Holandia/Red Bull Racing) 396
3. Oscar Piastri (Australia/McLaren) 392
4. George Russell (W. Brytania/Mercedes) 309
5. Charles Leclerc (Monako/Ferrari) 230
6. Lewis Hamilton (W. Brytania/Ferrari) 152
7. Andrea Kimi Antonelli (Włochy/Mercedes) 150
8. Alexander Albon (Tajlandia/Williams) 73
9. Carlos Sainz (Hiszpania/Williams) 64
10. Isack Hadjar (Francja/Racing Bulls) 51
Klasyfikacja konstruktorów:
1. McLaren 800 pkt (mistrz świata)
2. Mercedes 459
3. Red Bull Racing 426
4. Ferrari 382
5. Williams 137
6. Racing Bulls 92
(PAP)
wha/ pp/ ep/