O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Globalna awaria systemów Microsoft. Jak poradziła sobie Polska?

Globalna awaria systemów Microsoft nie wpływa na infrastrukturę krytyczną w Polsce i nie zagraża bezpieczeństwu państwa - zapewnili w piątek przedstawiciele władz. Problemy pojawiły się w wielu branżach na całym świecie, m.in. lotniczej. Polskie lotniska działały, choć były opóźnienia.

Paraliż na lotnisku w Eindhoven Fot. BAS CZERWINSKI/PAP/EPA
Paraliż na lotnisku w Eindhoven Fot. BAS CZERWINSKI/PAP/EPA

Więcej

Klawiatura (zdj. ilustracyjne) Fot. PAP/Maciej Chmiel
Klawiatura (zdj. ilustracyjne) Fot. PAP/Maciej Chmiel

Światowa awaria systemów teleinformatycznych. Zakłócenia w lotach, mediach i bankowości

W piątek doszło do globalnej awarii systemów firmy Microsoft, której skutki odczuło wiele firm i instytucji na świecie. Rzeczniczka Microsoft Polska Anna Klimczuk przekazała, że zdarzyły się jednocześnie dwie awarie – dotycząca oprogramowania Azure, czyli platformy chmurowej służącej do administrowania aplikacjami i usługami, a druga związana z aktualizacją oprogramowania antywirusowego zewnętrznego przedsiębiorstwa CrowdStrike.

Premier Donald Tusk napisał na platformie X, że jest na bieżąco informowany przez polskie służby na poziomie wojewódzkim i krajowym o wszystkich zdarzeniach wynikających z awarii. Zapewnił, że mają one ograniczony charakter i nie zagrażają bezpieczeństwu państwa.

Wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak Kamysz pytany przez dziennikarzy wyjaśnił z kolei, że służby państwa zabezpieczają infrastrukturę krytyczną, a Polska pozostaje w ciągłej gotowości w związku z atakami w cyberprzestrzeni.

Wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski informował w mediach, że systemy infrastruktury krytycznej w Polsce działają płynnie. Powiedział, że zgłaszane są przypadki awarii na terenie kraju, lecz nie dotyczą infrastruktury krytycznej. Ocenił, że sytuacja w Polsce jest lepsza, niż to, co można obserwować w krajach zachodnich.

Więcej

Awaria na lotnisku w Amsterdamie Fot. PAP/EPA/SEM VAN DER WAL
Awaria na lotnisku w Amsterdamie Fot. PAP/EPA/SEM VAN DER WAL

Gawkowski: systemy infrastruktury krytycznej działają płynnie. Globalna awaria jest monitorowana

Microsoft Azure potwierdził w mediach społecznościowych, że stwierdzono problemy, które są obecnie analizowane, i trwa praca nad ich rozwiązaniem.

W oświadczeniu firmy jako wstępną przyczynę podano zmianę konfiguracji na Azure, co miało spowodować "przerwę w komunikacji między zasobami pamięci masowej i obliczeniowymi, czego skutkiem były awarie łączności wpływające na podrzędne usługi Microsoft 365 zależne od tych połączeń". Dodał, że firma podejmuje "środki łagodzące" do czasu rozwiązania problemu.

Globalna awaria. Co było przyczyną?

Szef CrowdStrike George Kurtz przekazał z kolei w oświadczeniu, że powodem awarii był błąd w aktualizacji programu Falcon firmy na urządzeniach używających systemu operacyjnego Windows. W efekcie na ekranie dotkniętych problemem komputerów pojawia się niebieskie tło, w żargonie informatycznym znane jako "niebieski ekran śmierci".

Ekspert ds. cyberbezpieczeństwa Piotr Konieczny wyjaśnił na antenie Polsat News, że w celu rozwiązania awarii wystarczy usunąć jeden plik z systemu, jednak do wykonania tej czynności niezbędne są uprawnienia administratora na danym komputerze. Dodał jednak, że użytkownicy końcowi w firmach i instytucjach zazwyczaj takich uprawnień nie mają, co oznacza, że są zmuszeni udać się ze sprzętem do informatyka we własnej firmie, celem naprawy.

Awaria spowodowała zakłócenia i problemy w wielu branżach, m.in. lotniczej, finansowej, medialnej i na kolei. W jej wyniku w Stanach Zjednoczonych zawieszono loty linii American Airlines, Delta Airlines, United Airlines i Allegiant Air, w Europie problemy zgłaszają m.in. Lufthansa, Air France, KLM, SAS. Rzecznik polskich linii LOT Krzysztof Moczulski przekazał, że raportowane przerwy w działaniach systemów IT nie wpływają na bieżące operacje przewoźnika. Ryanair poinformował na swojej stronie internetowej, że doświadcza zakłóceń spowodowanych awarią, na którą całkowicie nie ma wpływu i w wyniku której odprawy i rezerwacje (online) są niedostępne. Podobnie Wizz Air przekazał o przejściu na manualną obsługę pasażerów.

Z powodu "awarii teleinformatycznej" kilkugodzinne ograniczenia z funkcjonowaniu miało m.in. lotnisko w Berlinie. Porty lotnicze w Polsce generalnie funkcjonowały bez dużych zakłóceń. Lotniska we Wrocławiu, w Krakowie, Poznaniu, Gdańsku, Katowicach oraz warszawskie Lotnisko Chopina informowały, że prowadzą obsługę pasażerów, ale część z nich apelowała do pasażerów o sprawdzanie statusu lotu i zadbanie o odpowiednio wydłużony czas na dokonanie odprawy.

Spółka odpowiedzialna za terminal przeładunkowy Baltic Hub informowała z kolei, że w związku z awarią systemów operacyjnych wystąpiły utrudnienia w funkcjonowaniu terminala.

Łącznie w piątek na całym świecie odwołanych zostało 1390 połączeń lotniczych - wynika z danych analizującej ruch lotniczy firmy Cirium. Najwięcej, bo 512, przypadło na Stany Zjednoczone. Na piątek zaplanowano w sumie 110 tys. lotów. (PAP)

Autor: Bartłomiej Pawlak

mar/
 

Zobacz także

  • Widok na Edynburg, zdjęcie ilustracyjne, fot. PAP/EPA/ADAM VAUGHAN
    Widok na Edynburg, zdjęcie ilustracyjne, fot. PAP/EPA/ADAM VAUGHAN

    Lotnisko w Edynburgu wznowiło pracę po awarii informatycznej

  • Flaga Rumunii, zdjęcie ilustracyjne, fot. PAP/EPA/ROBERT GHEMENT
    Flaga Rumunii, zdjęcie ilustracyjne, fot. PAP/EPA/ROBERT GHEMENT

    Rumunia. Ponad 100 tys. osób bez wody po awarii wodociągów. Zamknięto elektrownię

  • Logo X na smartfonie, zdjęcie ilustracyjne, Fot. EPA/Etienne Laurent
    Logo X na smartfonie, zdjęcie ilustracyjne, Fot. EPA/Etienne Laurent

    Awaria usługi Cloudflare spowodowała problemy kilku platform. Nie działał X, Instagram czy Open AI

  • Microsoft (zdjęcie ilustracyjne). Fot. EPA/JOHN G. MABANGLO
    Microsoft (zdjęcie ilustracyjne). Fot. EPA/JOHN G. MABANGLO

    Awaria platformy chmurowej Microsoft Azure dotknęła tysiące użytkowników

Serwisy ogólnodostępne PAP