O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Hipermarket czy dyskont? Co wolą Polacy? Raport

Klienci najbardziej cenią hipermarkety za atrakcyjne ceny i liczbę promocji – 28,4 proc. wskazań, a dyskonty za przejrzystą politykę informacyjną – 25,6 proc. - wynika z raportu UCE Research i Hybrid Europe. Najsłabsze oceny oba formaty uzyskały za jakość obsługi i wygodę zakupów.

Zakupy Fot. PAP/Albert Zawada
Zakupy Fot. PAP/Albert Zawada

Więcej

Koszyk z zakupami spożywczymi Fot. PAP/Wojciech Pacewicz
Koszyk z zakupami spożywczymi Fot. PAP/Wojciech Pacewicz

Raport: codzienne zakupy nieznacznie podrożały, ale ceny rosną wolniej

„Wyniki badania potwierdzają ugruntowane skojarzenia konsumentów z poszczególnymi formatami handlowymi, których źródła sięgają początków rozwoju nowoczesnego handlu w Polsce. Hipermarkety pojawiły się na naszym rynku wcześniej niż dyskonty i to one jako pierwsze zaoferowały szeroki wybór, atrakcyjne ceny i promocje” – zauważył Adam Iwiński z Hybrid Europe.

Dyskonty i wojna cenowa

Ekspert zaznaczył, że dyskonty później pojawiły się na rynku, ale skutecznie zbudowały wizerunek, m.in. za pomocą intensywnej komunikacji marketingowej. Jej elementem jest przejrzysta polityka informacyjna, która wynika m.in. z wojny cenowej między największymi graczami segmentu, która mocno wybrzmiewa w mediach.

Z raportu UCE Research i Hybrid Europe wynika, że w opinii 28,4 proc. respondentów najbardziej atrakcyjne ceny i największą liczbę promocji zapewniają hipermarkety. Z kolei pod względem przejrzystej polityki informacyjnej na pierwszym miejscu uplasowały się dyskonty z wynikiem 25,6 proc.

Konsumenci różnie postrzegają te formaty, choć często korzystają z obydwu. Hipermarkety nadal są synonimem dużych promocji i szerokiego asortymentu, a dyskonty – prostoty, przejrzystości i codziennych oszczędności

Adam Iwiński 

Hipermarkety jako placówki zapewniające najbardziej przejrzystą politykę informacyjną wskazało 19,6 proc. badanych. Z kolei według 23,2 proc. ankietowanych najlepsze ceny i promocje zapewniają dyskonty.

Więcej

Paczki z zamówionymi zakupami online. Zdj. ilustracyjne. Fot.  PAP/EPA/CHRISTOPHER NEUNDORF
Paczki z zamówionymi zakupami online. Zdj. ilustracyjne. Fot. PAP/EPA/CHRISTOPHER NEUNDORF

Raport: blisko połowa Polaków kupuje online kilka razy w miesiącu

„Dyskonty są dziś postrzegane jako format oferujący nie tylko niską cenę, ale także coraz szerszy wybór i wysoką jakość produktów. To efekt długoletnich inwestycji w jakość asortymentu” - podkreślił Adam Iwiński.

Ceny, promocje, obsługa

Z raportu wynika natomiast, że hipermarkety są najrzadziej doceniane za miłą i fachową obsługę – 5,4 proc. wskazań, za dobrze i intuicyjnie rozłożony towar - 7,6 proc., a także za szybkość i wygodę w robieniu zakupów – 8,4 proc. Podobne oceny w tej kategorii uzyskały dyskonty - odpowiednio: 5,7 proc., 6,8 proc., 7,6 proc.

Autorzy raportu zwrócili uwagę, że generalnie wyniki hipermarketów i dyskontów są zbliżone we wszystkich kategoriach.

„Dyskonty wygrywają prostotą przekazu i przejrzystością oferty wspieraną intensywną i konsekwentną komunikacją reklamową. Hipermarkety natomiast czerpią z historycznej pozycji lidera rynku i oferują doświadczenie zakupowe oparte na szerokim wyborze i większej skali” - podsumował Iwiński.

Raport „Dyskonty i hipermarkety w oczach klientów” powstał na podstawie badania zrealizowanego przez UCE Research i Hybrid Europe na próbie 4126 klientów hipermarketów i dyskontów. (PAP)

gkc/  malk/ mar/
 

Zobacz także

  • Wózki sklepowe Fot. PAP/Tytus Żmijewski
    Wózki sklepowe Fot. PAP/Tytus Żmijewski

    Koniec wojny cenowej? Hipermarkety pokonały dyskonty

  • Wózki sklepowe Fot. PAP/Darek Delmanowicz
    Wózki sklepowe Fot. PAP/Darek Delmanowicz

    Dyskonty tną ofertę. Będą zmniejszać ofertę na półkach

  • Koszyk z zakupami Fot. PAP/KEYSTONE
    Koszyk z zakupami Fot. PAP/KEYSTONE

    Zakupy zdrożały o 2,4 proc. Byłoby drożej, gdyby nie wojna dyskontów

Serwisy ogólnodostępne PAP