Japońska sztuka eksponowania kamieni na wystawie w krakowskim Muzeum Manggha
Góry, wodospady i wyspy, które zmieszczą się na dłoni? To nie magia, a tradycyjna japońska sztuka suiseki, której tajniki odkrywa nowa wystawa w Muzeum Manggha w Krakowie.
Sztuka dostrzegania krajobrazów w kamieniach
Sztuka suiseki polega na eksponowaniu kamienia i dostrzeganiu w nim – poprzez jego kształt, kolor lub naturalny wzór – odniesień do krajobrazów. Kolekcjonerów zajmujących się tradycyjną japońską sztuką mniej interesuje geologiczna historia skały, a bardziej jej powierzchnia, mająca się kojarzyć ze znanymi zjawiskami natury, zwierzętami albo konstrukcjami.
- Kamień towarzyszy człowiekowi od zarania dziejów jako budulec, broń, rzecz, z której można wykrzesać ogień. Ale w pewnym momencie człowiek podniósł kamień i zobaczył coś więcej. Zobaczył górę, wodospad – opowiadał we wtorek podczas spotkania z mediami kurator wystawy Bogdan Pociask. Dodał, że kamień będący wyobrażeniem pojedynczej góry lub wielu szczytów jest jedną z najpopularniejszych form w japońskiej suiseki, której tradycja sięga XII wieku.
Międzynarodowa kolekcja San Seki
Wystawa kamieni została podzielona na dwie części – pierwszą z nich jest prezentacja kolekcji polsko-czesko-słowackiej grupy San Seki, której liderzy obrali sobie za cel kształcenie w sztuce japońskiej i jej upowszechnianie. Zwiedzający, spacerując po trasach ułożonych z mat, mają okazję zobaczyć tam klasyczną metodę japońskiej sztuki eksponowania kamieni.
- Kamień może nam prezentować np. sezon, jeżeli go pokażemy w odpowiednim kontekście. Tutaj aranżacja zaczyna się od kompozycji noworocznej, potem są wiosna, lato, jesień, zima. Wszystkie kamienie prezentowane w tej części zostały znalezione przez kolekcjonerów w Europie – wskazał Bogdan Pociask, który również należy do grupy San Seki.
Pierwsza narodowa wystawa suiseki w Polsce
Druga część wystawy jest pierwszą narodową wystawą suiseki. Składają się na nią 24 kamienie należące do kilku polskich kolekcjonerów, znalezione m.in. w Japonii i Włoszech. Kurator wystawy zwrócił uwagę, że w Europie suiseki ma krótką tradycję, sięgającą lat 80. W Polsce zaczęło się rozwijać wraz ze sztuką bonsai polegającą na przekazie pewnego krajobrazu za pomocą drzewa niewielkich rozmiarów uprawianego w specjalnie dobranej donicy. W ub.r. polskie suiseki po raz pierwszy pokazano na wystawie w Japonii.
Wystawie towarzyszy pokaz prac Aleksandry Sikory, która temat kamienia podejmuje w obrazach na płótnie.
Suiseki (jap. „woda i kamień”) to pochodząca z Chin sztuka artystycznego eksponowania kamieni, których kształt lub wzór powierzchni jest odbiciem istniejącego krajobrazu i innych naturalnych kształtów. Tradycja ma długą historię, w Japonii sięgającą okresu Kamakura (1192–1333).
Wystawa „Suiseki” jest czynna od wtorku do 5 października br. w Galerii Europa – Daleki Wschód Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie.(PAP)
juka/ miś/ ag/ ep/