O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Jedna z największych inwestycji portowych w regionie Morza Bałtyckiego. T3 w Baltic Hub oficjalnie otwarty

Baltic Hub oficjalnie zainaugurował działalność nowego terminala kontenerowego T3 w Gdańsku. Dzięki inwestycji Baltic Hub zwiększy zdolności przeładunkowe o 1,5 mln TEU rocznie.

Uroczysta ceremonia otwarcia terminalu T3. Fot. PAP/	Adam Warżawa
Uroczysta ceremonia otwarcia terminalu T3. Fot. PAP/ Adam Warżawa

W ceremonii otwarcia nowego terminala udział wzięli przedstawiciele władz państwowych, samorządowych oraz liderzy branży.

Jedna z największych inwestycji portowych w regionie Morza Bałtyckiego

Prezes Baltic Hub Jan Van Mossevelde podkreślił, że to jedna z największych inwestycji portowych w regionie Morza Bałtyckiego, umacnia Polskę jako strategicznego uczestnika globalnego handlu.

Więcej

Budimex: większość prac przy budowie terminalu kontenerowego T3 Baltic Hub ukończona. Fot. Budimex
Budimex: większość prac przy budowie terminalu kontenerowego T3 Baltic Hub ukończona. Fot. Budimex

Terminal T3 Baltic Hub. Budimex przekazał dobrą wiadomość

"Rok temu, gdy kładliśmy kamień węgielny, mówiłem, że to okno na światowy transport morski. Dziś mamy na to dowody. Baltic Hub staje się coraz silniejszym ogniwem integrującym Polskę ze światowym handlem" - powiedział w czasie uroczystości wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Dodał, że w 2024 roku przez polskie porty przeładowano rekordowe 3,3 mln TEU, z czego istotna część przypada na Baltic Hub.

"Co więcej, najnowsze dane pokazują, że w 2024 r. naliczono tutaj blisko 56 miliardów złotych z CEU, akcyzy i VAT , czyli o blisko miliard więcej niż rok wcześniej" - podkreślił.

Rozwój sektora gospodarki morskiej

Marchewka powiedział też, że nowy terminal T3 umożliwia przyjmowanie największych jednostek oceanicznych z Dalekiego Wschodu, takich jak Albatros czy Britania. Jak zaznaczył wiceminister, to potwierdza siłę nie tylko Baltic Hub, ale całej polskiej gospodarki morskiej.

"Chcemy, by nasze porty rosły w siłę. Potrzebne są ambitne inwestycje i odważne decyzje. Dziękuję Baltic Hub za partnerską współpracę w realizacji tego przełomowego przedsięwzięcia" – powiedział Marchewka, zapowiadając kolejne inwestycje rządowe w infrastrukturę portową.

Terminal T3, zlokalizowany na 36-hektarowej powierzchni, ma osiągnąć pełną operacyjność do końca 2025 roku. Dzięki jego uruchomieniu roczna zdolność przeładunkowa Baltic Hub wzrośnie z 3 do 4,5 miliona TEU, co uplasuje go wśród największych terminali kontenerowych w Europie.

TEU to jednostka pojemności używana często w odniesieniu do portów i statków. Jest ona równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp.

Kluczowa infrastruktura portu obejmuje nabrzeże o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra, umożliwiające obsługę największych kontenerowców na świecie.

Jak powiedziała wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz, by rozwój portu przynosił pełne korzyści, potrzebna jest sprawna obsługa celna. W tym celu w ubiegłym tygodniu podpisano umowę na budowę zintegrowanego punktu obsługi granicznej, który ma powstać do 2030 roku.

Rutkiewicz: Baltic Hub to projekt o ogromnym znaczeniu dla pozycji Polski w świecie

Prezes Portu Gdańsk Dorota Pyć zaznaczyła, że Baltic Hub to projekt o ogromnym znaczeniu dla pozycji Polski w świecie. "Jesteśmy dumni jako Polacy, że mamy tak niesamowity hub kontenerowy, który przynosi nam sławę poza granicami kraju" – dodała.

T3 został wyposażony w nowoczesny, zelektryfikowany sprzęt. Terminal rozpoczął już pierwsze operacje przeładunkowe w ramach fazy rozruchu, która ma zakończyć się do października 2025 roku.

Dyrektor generalny Grupy PSA International Ong Kim Pong zaznaczył, że T3 jest wyrazem realizacji strategii rozwoju zrównoważonej i zintegrowanej sieci portów w Europie.

"Porty są częścią większego ekosystemu. T3 to krok w budowie globalnej, inteligentnej sieci logistycznej. Dzięki strategicznej lokalizacji, nowoczesnej infrastrukturze i rozwijającej się sieci połączeń intermodalnych, Baltic Hub pełni rolę kluczowego węzła łączącego region Bałtyku z resztą Europy i świata"- zauważył.

Prezes PFR Piotr Maczkuć zaznaczył, że terminal będzie także ważnym elementem bezpieczeństwa gospodarczego Polski.

"T3 to nie jest ostatnie słowo Polskiego Funduszu Rozwoju w tym regionie. Bałtyk staje się liderem w dziedzinie energii odnawialnej, ambitne projekty morskiej energetyki wiatrowej i współpraca transgraniczna zwiększają bezpieczeństwo energetyczne i przyspieszają transformację energetyczną w Europie"- powiedział.

Inwestycja w Porcie Gdańsk

Inwestycja w Porcie Gdańsk ruszyła w listopadzie koniec 2022 roku. Terminal T3 powstawał na wodzie, jako przedłużenie istniejących już struktur terminali 1 i T2. Podczas budowy terminalu T3 Baltic Hub zużyto ponad 17,5 tys. ton stali, 160 tys. m sześc. betonu i 4,3 mln m sześc. piasku. W ramach inwestycji zamówionych zostało siedem suwnic STS oraz 20 półautomatycznych, obsługiwanych zdalnie suwnic RMG. Suwnice STS dotarły na plac budowy z Chin. Ich wysokość sięga od 96 do 140 metrów z podniesionym wysięgnikiem, a każda z nich waży blisko 2 tys. ton.

"W pierwszej kolejności uformowaliśmy sztuczną wyspę. Obudowaliśmy ją ściankami szczelnymi i palościanką oraz przygotowaliśmy basen dla największych na świecie statków. Przeprowadziliśmy zaawansowane prace wzmocnieniowe gruntu, obudowaliśmy oczepy żelbetowe na głównych ścianach, uformowaliśmy kilometry belek podsuwnicowych i podkontenerowych. Tego nie widać, ale cały obiekt został wyposażony w kilometry kanalizacji deszczowej, wodociągowej oraz kabli teletechnicznych i energetycznych umożliwiających sterowanie i zasilanie suwnicami" - wyjaśnił członek zarządu firmy Budimex Cezary Łysenko.

Baltic Hub (dawniej Deepwater Container Terminal Gdańsk, w skrócie DCT Gdańsk) to największy polski terminal kontenerowy i jedyny terminal głębokowodny na Bałtyku. W 2024 roku obsłużył 2,2 mln TEU. Spółka zatrudnia ponad 1400 osób.

Firma jest własnością trzech podmiotów: PSA International (40 proc. udziałów), Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc. udziałów) oraz IFM Global Infrastructure Fund, (30 proc. udziałów).

anm/ mmu/gn/

Serwisy ogólnodostępne PAP