O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Koszyk artykułów codziennego użytku. Ile średnio płacimy za podstawowe zakupy?

W marcu br. średnia cena koszyka zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 5,65 zł i wyniosła 292,87 zł - wynika z Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency. Biedronka zdetronizowała Auchan na pozycji lidera najtańszych sieci - dodano.

Koszyk z zakupami. Zdj. ilustracyjne. Fot. PAP/KEYSTONE/Chrisitan Beutler
Koszyk z zakupami. Zdj. ilustracyjne. Fot. PAP/KEYSTONE/Chrisitan Beutler

"Z marcowego badania wynika, że po długiej dominacji Auchan pozycję lidera najniższych cen zdobywa sieć Biedronka. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 229,03 zł. To wzrost o 11,15 zł, czyli o 5,11 proc. więcej niż najtańszy koszyk w lutym br., należący przed miesiącem do sieci Auchan" - podano w raporcie.

W raporcie zauważono, że różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 8,76 zł (Auchan) i 52,46 zł (Lidl). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w marcu 2024 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 331,07 zł.

"Powrót stawki VAT na część produktów żywnościowych do poprzedniej – 5 proc. wartości to główny temat w branży handlowej na przełomie marca i kwietnia. Tak jak przewidywaliśmy, część sieci wzięła podwyżki wyznaczonych produktów na siebie, niektóre zdecydowały się nawet na aktywne promowanie tych decyzji wśród klientów" – komentuje wyniki raportu Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency Zbigniew Sierocki, cytowany w publikacji.

"Obecnie obserwujemy niższą aktywność działań sieci handlowych, choć w naszym zestawieniu po raz pierwszy od wielu miesięcy doszło do zmiany na pozycji lidera najniższych cen" - zauważył Sierocki. Jego zdaniem nie ulega wątpliwości, pozostali uczestnicy badania podejmą rękawicę i jeszcze nieraz będziemy świadkami zaciętej walki o uwagę klientów.

"W najbliższych tygodniach w ślad za zbliżającymi się mistrzostwami Euro 2024 w Niemczech, spodziewamy się wysypu akcji promocyjnych budowanych na emocjach kibiców piłki nożnej. Szczególnie, że polskiej reprezentacji udało się zakwalifikować do udziału w finałach" - dodał Sierocki.

W raporcie na temat badania podano, że w marcu 2024 r. względem 2023 roku podrożało 6 na 10 analizowanych kategorii produktów: chemia domowa i kosmetyki, dodatki, napoje, słodycze, produkty sypkie oraz używki i piwo. W ujęciu rok do roku potaniały produkty tłuszczowe (27,70 proc.), mrożonki (8,54 proc.), mięso, wędliny i ryby (6,38 proc.) oraz nabiał (6,29 proc.). W największym stopniu zdrożały napoje. W marcu br. wzrost ten wyniósł 14,09 proc. wobec 2023 r. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty sypkie podrożały o 12,75 proc., słodycze o 4,03 proc. oraz używki i piwo o 3,65 proc.

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline). (PAP)

Autor: Łukasz Pawłowski

kgr/

Zobacz także

  • Galeria handlowa Złote Tarasy w Warszawie. Fot. PAP/Paweł Supernak
    Galeria handlowa Złote Tarasy w Warszawie. Fot. PAP/Paweł Supernak

    W niedzielę sklepy będą otwarte

  • Galeria handlowa. Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/Paweł Supernak
    Galeria handlowa. Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/Paweł Supernak
    Specjalnie dla PAP

    Psycholożka: nasze decyzje zakupowe mogą zależeć od zapachów, nastroju i emocji

  • Stół wigilijny Fot. PAP/Łukasz Gągulski
    Stół wigilijny Fot. PAP/Łukasz Gągulski

    Koszyk świątecznych zakupów. Jest drożej niż w ubiegłym roku

  • 1 lutego weszła w życie nowela przewidująca ustanowienie 24 grudnia dniem wolnym dla wszystkich pracowników. Fot. Adobe Stock/Yuri
    1 lutego weszła w życie nowela przewidująca ustanowienie 24 grudnia dniem wolnym dla wszystkich pracowników. Fot. Adobe Stock/Yuri

    W Wigilię zakupy „last minute” nie będą możliwe

Serwisy ogólnodostępne PAP