O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Lasek: za około trzy tygodnie wyniki wewnętrznego audytu w CPK

Za około trzy tygodnie planujemy prezentację wyników wewnętrznego audytu spółki Centralny Port Komunikacyjny - zapowiedział PAP pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek. Chcemy wyprostować ten projekt, dobrze go ocenić i wskazać na jego ekonomiczne i merytoryczne uzasadnienie - mówił. - Chciałbym, aby konkurs na prezesa spółki Centralny Port Komunikacyjny został ogłoszony nie później niż pod koniec tego miesiąca - dodał,

Maciej Lasek Fot. PAP/Tomasz Gzell
Maciej Lasek Fot. PAP/Tomasz Gzell

Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek poinformował PAP, że obecnie w CPK trwa audyt wewnętrzny prowadzony siłami spółki oraz Biura Pełnomocnika ds. CPK.

"Jesteśmy na bardzo zaawansowanym poziomie w audycie wydatków na Program Społeczno-Gospodarczy, analizujemy także obszar HR i realizację Programu Dobrowolnych Nabyć. Trwają też prace nad oceną harmonogramów w programie kolejowym i lotniskowym" - powiedział Lasek.

Więcej

Konferencja CPK (05.10.2022r.), fot. PAP/Leszek Szymański
Konferencja CPK (05.10.2022r.), fot. PAP/Leszek Szymański

CPK: unieważniono przetarg na audyt dotyczący weryfikacji i oceny harmonogramów inwestycji

Dodał, że spółka realizuje równolegle przetargi na audytorów zewnętrznych. "Bardzo nas ciekawi, jakie firmy się zgłoszą, ponieważ przez ostatnie lata spółka dość mocno wydrenowała rynek, czyli pozawierała bardzo dużo umów z podmiotami, które mogłyby takie audyty przeprowadzić. Ze wstępnych naszych analiz wynika, że to ok. 116 takich firm" - powiedział. Jak dodał, firmy te zostaną wykluczone z postępowania na audytora ze względu na podejrzenie konfliktu interesów, nie można bowiem oceniać pracy, którą w większej lub mniejszej części samemu się wykonywało.

Przypomniał, że spółka w ostatnim czasie unieważniła postępowania przetargowe związane z audytem poziomu zatrudnienia i wynagrodzeń, "w związku z identyfikacją sytuacji mającej znamiona konfliktu interesów". Unieważniono także postępowanie na audyt harmonogramów dla części lotniskowej i kolejowej (w zakresie linii „igrek”), który był prowadzony jako postępowanie regulaminowe.

"Wracając do audytów prowadzonych przez spółkę i Biuro Pełnomocnika ds. CPK, to w zasadzie jesteśmy na ukończeniu audytu wewnętrznego w zakresie harmonogramu lotniskowego oraz realizacji Programu Społeczno-Gospodarczego i myślę, że niedługo, za około trzy tygodnie, będziemy informowali o wewnętrznych ustaleniach " - powiedział Lasek.

"Dążymy do tego, żeby ten projekt wyprostować, żeby go dobrze ocenić, wskazać, co ma w nim sens, uzasadnienie ekonomiczne i merytoryczne" - poinformował.

Rozmówca PAP dodał, że spółka jednocześnie pracuje nad urealnieniem kosztów projektu CPK. "W wieloletnim programie inwestycyjnym CPK do 2030 r. na część lotniskową przewidziano 76 mld zł, a na kolejową - 60 mld zł. W sumie z inwestycjami towarzyszącymi to ok. 155 mld zł" - powiedział Lasek.

"Chciałbym ogłoszenia konkursu na prezesa CPK do końca marca"

19 stycznia br. rada nadzorcza CPK odwołała Mikołaja Wilda z funkcji prezesa spółki i Radosława Kantaka, członka zarządu ds. inwestycji kolejowych. Jednocześnie przewodniczący rady nadzorczej Filip Czernicki został oddelegowany na okres trzech miesięcy do pełnienia funkcji prezesa. W zarządzie pozostał Andrzej Alot, który odpowiada za sprawy finansowe.

"Chciałbym, aby konkurs na prezesa CPK został ogłoszony nie później niż pod koniec tego miesiąca. Umowa spółki tutaj bardzo wyraźnie wskazuje, że oddelegowanie członka rady nadzorczej jest możliwe na 3 miesiące" - powiedział PAP Lasek.

Na początku lutego rada nadzorcza CPK powołała do zarządu spółki Dariusza Kusia. Jednocześnie pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek powołał do rady nadzorczej Zbigniewa Szafrańskiego.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) została powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego m.in. budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz inwestycji towarzyszących - m.in. linii kolejowych, dróg ekspresowych i autostrad.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa. (PAP)

autor: Aneta Oksiuta

kno/

Zobacz także

  • Prezentacja koncepcji architektonicznej terminala lotniska CPK. Fot. PAP/Piotr Nowak
    Prezentacja koncepcji architektonicznej terminala lotniska CPK. Fot. PAP/Piotr Nowak

    CPK podpisał umowę z PAN na ochronę chronionych gatunków roślin rosnących na terenie inwestycji

  • Makieta prezentująca projekt CPK. Fot. PAP/Paweł Supernak
    Makieta prezentująca projekt CPK. Fot. PAP/Paweł Supernak

    Co dalej z CPK? Jeszcze nie wyłoniono inwestora

  • Logo CPK Fot. PAP/Tomasz Gzell
    Logo CPK Fot. PAP/Tomasz Gzell

    Spółka CPK ogłosiła przetarg na tunel dla KDP w Łodzi

  • Makieta Centralnego Portu Komunikacyjnego Fot. PAP/Paweł Supernak
    Makieta Centralnego Portu Komunikacyjnego Fot. PAP/Paweł Supernak

    Pierwsze zmiany dot. CPK. Resort infrastruktury obejmie nadzór nad projektem

Serwisy ogólnodostępne PAP