Utrudnienia na DK2. Powodem protest kolejarzy [GALERIA]
Z powodu protestu przedstawicieli transportu kolejowego utrudnienia występują na drogach krajowych nr 2 w miejscowości Styrzyniec i nr 12 w Struży w województwie lubelskim – poinformowała w poniedziałek policja.
Jak podała lubelska policja, protest zaplanowany jest od poniedziałku do środy w godz. 10-14.
Nadkom. Barbara Salczyńska-Pyrchla z policji w Białej Podlaskiej przekazała, że protest na krajowej dwójce w Styrzyńcu polega na całkowitym zablokowaniu drogi.
Objazdy na drogach lokalnych
Mundurowi wyznaczyli objazdy dla samochodów osobowych drogami lokalnymi przez miejscowości: Sławacinek Nowy, Styrzyniec, Sycyna. Samochody ciężarowe oczekują na możliwość przejazdu lub korzystają z tras alternatywnych przez Radzyń Podlaski (DK63), Wisznice i Białą Podlaską (DW812) lub przez Międzyrzec Podlaski (DK19), Łosice (DW698), Konstantynów i Białą Podlaską (DW811).
Asp. szt. Elwira Domaradzka z policji w Świdniku powiedziała, że uczestnicy pikiety w Struży co ok. 10 minut wychodzą na przejście dla pieszych i wstrzymują ruch przez 5-10 minut.
Dla pojazdów do 3,5 tony funkcjonariusze wyznaczyli objazdy. Podróżni zmierzający w stronę Chełma w miejscowości Kolonia Struża skręcają w lewo w drogę gminną, następnie jadą drogą wojewódzką i powiatową przez miejscowości Bonów, Siostrzytów i Pełczyn do drogi krajowej. Natomiast ruch w stronę Lublina odbywa się przez Pełczyn, Siostrzytów, Bonów i Kolonię Struża.
Protest pracowników kolei
Organizatorem blokad jest Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych wpierany przez OPZZ. Pikiety zaplanowano w 13 lokalizacjach: m.in. w Czechowicach-Dziedzicach będzie zablokowane skrzyżowanie DK1 z ul. Mikołaja Kopernika, w Dąbrowie Górniczej aleja Józefa Piłsudskiego 117, w Wasilkowie DK19, w Warszawie droga przy ul. Marywilskiej 39.
Zdaniem związkowców, rząd prowadzi antykolejową politykę, faworyzowany jest natomiast transport drogowy. Protesty – jak podał Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych - są odpowiedzią na „wieloletnie, systemowe zaniedbania ze strony rządu, których kulminacją jest dziś dramatyczna sytuacja w PKP Cargo i pogłębiająca się degradacja całego sektora kolejowych przewozów towarowych”.
Postulaty związkowców i polityka resortu infrastruktury
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak powiedział przed tygodniem PAP, że postulaty związkowców i polityka resortu są zbieżne. Dodał, że ilość towarów i liczba pasażerów przewożonych przez kolej powinna ulec zwiększeniu dzięki nowym inwestycjom, między innymi zakupom nowego i modernizowanego taboru dla PKP Intercity.
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak stwierdził natomiast, że maszyniści nie powinni obawiać się sytuacji w przewozach towarowych, ponieważ po przeszkoleniu mogą znaleźć pracę w ruchu pasażerskim, gdzie rosną przewozy.
Zarząd PKP Cargo w lipcu ub.r. zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych w zakładach i centrali spółki. Efektem tego procesu było zmniejszenie zatrudnienia o 3665 pracowników. Obecnie spółka zatrudnia ok. 10 tys. osób. Na początku czerwca br. PKP Cargo po raz kolejny poinformowało, że zamierza przeprowadzić zwolnienia grupowe. Tym razem zwolnienia miałyby objąć do 1041 pracowników w 2025 roku oraz do 1388 w 2026 roku.
Pod koniec czerwca zarząd PKP Cargo zaproponował pracownikom zrzeczenie się części przywilejów wynikających z Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy i zastąpienie ich systemem motywacyjnym, opartym na efektywności pracy. Celem ma być uniknięcie zwolnień grupowych.
Apel związkowców
– Chcemy zwrócić uwagę na problem wygaszania kolei towarowej. Z naszej strony jest to akt desperacji. W duchu dialogu społecznego niestety nie możemy przebić się z tym, że realizowana jest polityka transportowa państwa, która zabija kolej towarową. Ofiarami tej polityki są pracownicy kolejowi – powiedział na rondzie w Czarlinie szef Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych Leszek Miętek.
Jak powiedział Mietęk, tylko w 2024 roku ze spółki PKP Cargo zwolniono około 4 tys. pracowników, w tym maszynistów, rewidentów i ustawiaczy, a kolejne zwolnienia są planowane na 2025 i 2026 rok.
– To ograniczenie zdolności operacyjnych spółek. (...) To wygaszanie kolei towarowej, które jest robione na rzecz transportu drogowego będzie bardzo dotkliwe dla całej gospodarki w Polsce. Jeżeli stracimy możliwość realizacji przewozów, to pytanie, czym będą przewożone miliony ton materiałów potrzebnych do realizacji dużych inwestycji: CPK, kolei dużych prędkości czy elektrowni jądrowej. TIR-ami? One do reszty rozjadą polskie drogi – powiedział Miętek.
Równe zasady konkurencji
Wskazywał także na brak równych zasad konkurencji. Jak mówił, podczas gdy transport drogowy korzysta z bezpłatnej infrastruktury utrzymywanej z budżetu państwa, kolej ponosi ogromne koszty. Podkreślił, że samochody ciężarowe prawie w 90 proc. korzystają z bezpłatnych dróg, budowanych i utrzymywanych na koszt polskiego podatnika.
- Kolej płaci olbrzymie stawki za dostęp do infrastruktury oraz najdroższą w Europie energię trakcyjną (...) Nie chcemy jako kolejarze żadnej łaski. Chcemy tylko, żeby były stworzone równe warunki do konkurencji. A one nie są równe – dodał.
Podkreślił też, że kolej nie tylko pełni funkcję gospodarczą, ale również strategiczną.
– Zwróćcie państwo uwagę, jak ważna jest kolej w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa państwa. W Ukrainie kolej odgrywa kluczową rolę – powiedział Miętek.
Blokady dróg
Przewodniczący Związku Zawodowego Maszynistów w Gdyni Rafał Latuszewski poinformował, że blokady dróg prowadzone są z przerwami co kilkanaście minut, aby minimalizować uciążliwości dla kierowców.
– Chcemy zablokować ten ruch kołowy symbolicznie, bo przecież te wszystkie TIR-y, które jadą tutaj drogą krajową 22 mogłyby zostać zastąpione przez kilka pociągów – mówił Latuszewski. Dodał, że protesty mają też wymiar społeczny. Kolejarze boją się nie tylko o swój sektor, ale też o utrzymanie rodzin.
– Wielu z nas ma kredyty. Boimy się o swoje miejsca pracy. To nie jest tylko sprawa kolei – to kwestia naszych domów, naszych rodzin. Nikt z nas nie wyobraża sobie, że za chwilę nie będzie już czego ratować – dodał.
pin/ mark/ kgr/