O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

MC: od 1 stycznia 2026 r. wszystkie urzędy będą doręczać pisma przez e-Doręczenia

Od nowego roku kończy się okres przejściowy dla instytucji publicznych i będą one musiały wysyłać e-Doręczenia na adres do doręczeń elektronicznych (ADE) odbiorcy - przypomina resort cyfryzacji. Do końca tego roku instytucje mogą wysyłać e-Doręczenia także innymi formami, np. papierowo.

Od 1 października 2026 r. e-Doręczenia staną się obowiązkowe dla wszystkich firm zarejestrowanych w CEIDG do 31 grudnia 2024 roku. Fot. Adobe Stock/Who is Danny
Od 1 października 2026 r. e-Doręczenia staną się obowiązkowe dla wszystkich firm zarejestrowanych w CEIDG do 31 grudnia 2024 roku. Fot. Adobe Stock/Who is Danny

Od 2026 roku każda instytucja publiczna będzie zobowiązana do doręczania pism przede wszystkim przez system e-Doręczeń do odbiorców, który posiadają adres w tym systemie (ADE). Ministerstwo cyfryzacji wskazało, że ADE obowiązkowo posiadają instytucje, firmy zarejestrowane w KRS oraz firmy aktualizujące wpis do CEIDG. Dla obywateli system nie jest obowiązkowy, ale jeśli posiadają w nim elektroniczną skrzynkę - korespondencja od instytucji będzie przychodzić tylko tam.

Zgodnie ze znowelizowaną ustawą o doręczeniach elektronicznych, od 1 stycznia do 31 grudnia 2025 r. podmioty publiczne obowiązuje okres przejściowy. Oznacza to, że przez cały 2025 rok mogą one wysłać e-Doręczenia również za pośrednictwem operatora pocztowego, ePUAP i innych systemów.

Od 1 stycznia br. e-Doręczenia stały się obowiązkowe dla instytucji publicznych w całej Polsce oraz osób wykonujących zawody zaufania publicznego np. adwokatów i notariuszy. Od 1 kwietnia do systemu dołączyły firmy zarejestrowane w KRS. Od 1 lipca e-Doręczenia stały się obowiązkowe dla przedsiębiorców zarejestrowanych w CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej) przed 1 stycznia 2025 r., dokonujących jakiejkolwiek zmiany w swoim wpisie.

 

Od 1 października 2026 r. e-Doręczenia staną się obowiązkowe dla wszystkich firm zarejestrowanych w CEIDG do 31 grudnia 2024 r. Natomiast jednostki samorządu terytorialnego, sądy, trybunały, komornicy, prokuratura, organy ścigania i Służba Więzienna będą miały na to czas do października 2029 roku. Będzie to ostatni etap wdrożenia e-Doręczeń.

E-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik tradycyjnych przesyłek listowych za potwierdzeniem odbioru, który ma ułatwić sposób wymiany korespondencji między instytucjami publicznymi, przedsiębiorcami i obywatelami.

E-Doręczenia zostały wprowadzone w 2020 roku ustawą o doręczeniach elektronicznych. Ostatnia nowelizacja ustawy, wprowadzająca m.in. okres przejściowy, miała miejsce w grudniu 2024. W sierpniu br. resort cyfryzacji opublikował projekt kolejnej nowelizacji, która ma m.in. precyzować niektóre definicje oraz wprowadzić przepisy dotyczące korespondencji niejawnej. (PAP)

mbl/ mick/gn/

Zobacz także

  • Aplikacja mObywatel Fot. Adobe Stock/mindea
    Aplikacja mObywatel Fot. Adobe Stock/mindea

    Jedno kliknięcie - bezpieczne dane. Blisko 7,5 mln Polek i Polaków zastrzegło swój PESEL

  • Zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/Albert Zawada
    Zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/Albert Zawada

    Fragmenty kodu źródłowego mObywatela zostaną opublikowane. Wiceminister cyfryzacji zapowiada

  • Dariusz Standerski Fot. PAP/Radek Pietruszka
    Dariusz Standerski Fot. PAP/Radek Pietruszka

    Nowa funkcjonalność w aplikacji mObywatel. Polacy jako pierwsi mają do niej dostęp

  • Katarzyna Szymielewicz Fot. PAP/Rafał Guz
    Katarzyna Szymielewicz Fot. PAP/Rafał Guz

    Ekspertka o projekcie ustawy resortu cyfryzacji: ryzyko arbitralnego usuwania treści w internecie ograniczono do minimum

Serwisy ogólnodostępne PAP