O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Metro w Krakowie. Wiemy, jak ma wyglądać trasa

Za 10 lat zostanie oddana do użytku pierwsza linia metra w Krakowie – zapowiedział w środę prezydent miasta Aleksander Miszalski. Docelowo metro ma mieć dwie linie o łącznej długości ok. 29 km i pobiegnie od Nowej Huty do Opatkowic i Kurdwanowa.

Docelowo mają powstać dwie linie metra w Krakowie.  Fot. Adobe Stock/Denis Mamin (zdjęcie ilustracyjne)
Docelowo mają powstać dwie linie metra w Krakowie. Fot. Adobe Stock/Denis Mamin (zdjęcie ilustracyjne)

W środę władze miasta zaprezentowały wyniki prac nad „Studium rozwoju metra w Krakowie”, nad którym od kilkunastu miesięcy pracował specjalny interdyscyplinarny zespół naukowców i specjalistów.

Jak podkreślił Miszalski, metro dla Krakowa jest tak ważne, ponieważ to jedyny środek transportu będący w stanie wydatnie poprawić czas i komfort dojazdu mieszkańców Krakowa, zlikwidować wykluczenie komunikacyjne, a także przynieść nową perspektywę rozwoju miasta. Tylko metro – wskazał prezydent - wraz z koleją aglomeracyjną, szybkim tramwajem, autobusami i ścieżkami rowerowymi jest w stanie stworzyć pełny i kompleksowy system komunikacyjny dla Krakowa i całej aglomeracji.

Prezydent miasta: Pierwsza linia metra za 10 lat

- Naszym głównym celem jest to, by za 10 lat krakowianie i krakowianki mogli pojechać pierwszą linią metra. To oczywiście cel ambitny, ale metro po prostu krakowianom się należy. Nasza metropolia nie uzyska dodatkowego impulsu rozwojowego bez metra – podkreślił Miszalski.

 

Według niego przyjęty rekomendowany wariant przebiegu metra zakłada budowę dwóch linii M1 i M2 północ – południe o łącznej długości prawie 29 km, które będą się wzajemnie uzupełniać. Obydwie linie rozpoczną się w okolicach Kombinatu w Nowej Hucie, a następnie pobiegną równolegle przez centrum miasta w okolice ul. Brożka, gdzie rozdzielą się. Jedna pobiegnie do Opatkowic, a druga – na os. Kurdwanów.

Przedstawiono 29 przystanków obydwu linii metra na trasie północ-południe. Są to: Nowa Huta Kombinat, Zalew Nowohucki, pl. Centralny, al. Róż, rondo Kocmyrzowskie, Czyżyny, Wiślicka, Bora Komorowskiego, rondo Młyńskie, Olsza, rondo Mogilskie, Dworzec Główny, Stary Kleparz, Teatr Bagatela, Muzeum Narodowe, rondo Grunwaldzkie, Ludwinów, Brożka. Stamtąd linia M1 skieruje się na przystanki: Ruczaj, Kampus UJ, Bobrzyńskiego, Lubostroń, Kobierzyn, Kliny, Opatkowice, a linia M2 na przystanki Łagiewniki, Sanktuarium, Halszki, Witosa.

Miszalski podkreślił, że przy takim zaprojektowaniu przebiegu metra w jego zasięgu znajdzie się prawie 40 proc. mieszkańców, którzy do najbliższego przystanku będą mieli do 800 metrów. Częstotliwość kursowania wyniesie na odcinku Kombinat – Brożka dwie minuty, a na dwóch odnogach – cztery minuty. Według szacunków z podziemnego transportu będzie korzystać codziennie około 280 tysięcy pasażerów, a czas ich dojazdów skróci się nawet o połowę.

Miszalski wskazywał, że podziemny środek transportu przyniesie „gigantyczny impuls rozwojowy dla miasta”, a wokół 29 stacji powstaną nowe przestrzenie publiczne z usługami i handlem, a przy niektórych węzłach przesiadkowych także parkingi park&ride.

- Metro wyznaczy szlak, na którym będziemy rozwijać nowe osiedla, usługi, miejsca pracy. Metro to również będzie miejsce schronienia w sytuacjach kryzysowych – zapowiedział prezydent Krakowa.

Największy projekt dla Krakowa

Zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Mazur ocenił, że budowa metra jest najważniejszym projektem dla Krakowa. - Bez niego nasze miasto straci dynamikę rozwoju – zaakcentował.

Wiceprezydent pytany o koszty i sposób finansowania inwestycji ocenił, że szacowany koszt to 13-15 mld zł. - To już są szacunki bardzo realistyczne, bazują na doświadczeniach metra w Warszawie (...) oraz rozwiązań europejskich – zaznaczył Mazur. Nie wskazał konkretnych kwot i źródeł. Zasugerował, że skala i ważność przedsięwzięcia wymaga centralnego finansowania.

Według niego w finansowaniu inwestycji przyjęty będzie model, który dominuje w Europie, składający się z trzech źródeł: budżetu miejskiego gminy Kraków (ok. 10 -12 proc. wielkości inwestycji), środków bezzwrotnych, głównie z funduszy europejskich (40-50 proc.) oraz środków prywatnych, które są wymagane przy tego typu przedsięwzięciach przez międzynarodowe inwestycje finansowe.

Zdaniem Mazura krakowskie metro będzie środkiem transportu „bez kompromisów, szybkim, bezkolizyjnym, zautomatyzowanym, autonomicznie się poruszającym”. Jako jeden ze wzorów wskazał system metra w stolicy Danii, Kopenhadze. (PAP)

rgr/ mmu/gn/

Zobacz także

  • Stołeczne metro. Fot. PAP/Wojciech Olkuśnik
    Stołeczne metro. Fot. PAP/Wojciech Olkuśnik

    Czwarta linia metra będzie autonomiczna, z trzema typami stacji

  • Warszawskie metro. Fot. PAP/Rafał Guz
    Warszawskie metro. Fot. PAP/Rafał Guz

    Zakończyły się utrudnienia na drugiej linii metra

  • Stacja lini M1 metra na warszawskim Imielinie Fot. PAP/Leszek Szymański
    Stacja lini M1 metra na warszawskim Imielinie Fot. PAP/Leszek Szymański

    Ruch na linii M1 wrócił do normy. Pociągi metra kursują na całej trasie

  • Metro. Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/Andrzej Lange
    Metro. Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/Andrzej Lange

    W poniedziałek pociągi metra M1 będą kursowały na całej trasie

Serwisy ogólnodostępne PAP