O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Naukowcy zbadali, jak poziom wykształcenia wpływa na rozwój chorób układu krążenia

U lepiej wykształconych osób choroby układu krążenia pojawiają się rzadziej, a jeśli już, to rozwijają się później. To wynik badania z udziałem aż 40 tys. osób.

Fot. freepik.com (zdjęcie ilustracyjne)
Fot. freepik.com (zdjęcie ilustracyjne)

Szkolna nauka zaczyna się zwykle w dzieciństwie i kończy na relatywnie wczesnym etapie życia, jednak, jak się okazuje, może mieć ogromne znaczenie dla zdrowia wiele lat później.

Naukowcy z Northwestern University (USA) sprawdzili obejmujące 3 dekady dane na temat 40 tys. osób, aby sprawdzić, jak edukacja wpływa na ryzyko sercowo-krążeniowe.

Osoby, które nie ukończyły szkoły średniej były o 1,4 do 1,7 razy bardziej narażone na zdarzenie sercowo-naczyniowe, niż absolwenci college’u. Jednocześnie osoby lepiej wykształcone zapadały na tego typu choroby później.

„Edukacja wiąże się z dłuższym życiem w zdrowiu, chroniąc ludzi przed zdarzeniami krążeniowymi aż do późnego wieku” – mówi dr Jared W. Magnani, autor badania przedstawionego na łamach „JAMA Cardiology”.

Badacze przyjrzeli się także możliwym przyczynom takich różnic.

Jak wyjaśniają, wykształcenie wiąże się zwykle z możliwościami zdobycia lepszej pracy, a przez to z dostępem do lepszej opieki zdrowotnej. Oznacza także wyższy status materialny i najczęściej również życie w bardziej sprzyjającym środowisku oraz mniejszy stres psychologiczny.

Więcej

Fot. freepik.com (zdjęcie ilustracyjne)
Fot. freepik.com (zdjęcie ilustracyjne)

Alergie na pokarmy mogą zwiększać ryzyko chorób serca. Niepokojące wyniki badania

Co więcej, wykształcenie umożliwia też często lepsze zrozumienie kwestii zdrowotnych.

Dla wpływu edukacji na zdrowie znaczenie miała jednak rasa – u osób pochodzenia kaukaskiego ochrona była wyraźnie silniejsza niż u Afroamerykanów.

Według naukowców, prawdopodobnie wynika to z różnic w dostępie do zatrudnienia, do dobrych warunków mieszkaniowych i różnych zasobów społecznych.

„Można powiedzieć, że edukacja jest potrzebna, ale nie wystarczy, aby ograniczyć ryzyko przy działaniu silnych, pokoleniowych przeszkód wynikających ze strukturalnego rasizmu” – stwierdza dr Magnani.

“Społeczne determinanty zdrowia nie są tylko czynnikami modyfikującymi rezultaty naszych pacjentów – one decydują o tych rezultatach. Wykształcenie to coś, o co mogę od razy zapytać pacjenta i to robię. Wiem, że to potężny czynnik wpływający na ryzyko długotrwałych problemów ze zdrowiem” – podkreśla. (PAP)

Autor: Marek Matacz

mmi/

Zobacz także

  • Akademeia High School
    Akademeia High School

    Równe szanse w praktyce: Akademeia High School otwiera nabór do Programu Stypendialnego 2026/27

  •  Egzamin maturalny. Fot. PAP/	Lech Muszyński (zdjęcie ilustracyjne)
    Egzamin maturalny. Fot. PAP/ Lech Muszyński (zdjęcie ilustracyjne)

    Zasady rozliczania pracy nauczycieli za godziny ponadwymiarowe. Henryk Kiepura zabrał głos

  • Ministra edukacji Barbara Nowacka. Fot. PAP/Marcin Obara
    Ministra edukacji Barbara Nowacka. Fot. PAP/Marcin Obara

    Nowacka o edukacji zdrowotnej: to dodatkowa godzina w szkole, ale najlepiej zainwestowana

  • Barbara Nowacka Fot. PAP/Jarek Praszkiewicz
    Barbara Nowacka Fot. PAP/Jarek Praszkiewicz

    Szefowa MEN broni edukacji zdrowotnej. „Nie będzie szacunku i budowania relacji bez wiedzy”

Serwisy ogólnodostępne PAP