O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Marcin Horała: nie chcemy być frajerami, którzy odpuszczą rynek

LOT, jako średnia linia lotnicza nie może stać w miejscu, bo upadnie. Musi zaoferować dużą siatkę połączeń, a na Okęciu nie ma na to miejsca. Stąd konieczność budowy CPK - powiedział "Dziennikowi Gazecie Prawnej" Marcin Horała, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Fot. PAP/Rafał Guz
Fot. PAP/Rafał Guz

Marcin Horała w wywiadzie opublikowanym w czwartkowym "DGP" odniósł się do opinii byłego prezesa PPL Mariusza Szpikowskiego, który przyznawał, że Lotnisko Chopina dałoby się rozbudować do ok. 26 mln pasażerów. "Tak, trzeba by zainwestować kilka miliardów złotych, żeby moment uderzenia głową w sufit przesunąć o trzy, cztery lata. Dalsza rozbudowa byłaby fizycznie wręcz niemożliwa. Musielibyśmy na trwale oddać z Polski ważny segment rynku lotniczego. Pamiętajmy też, że LOT, jako średnia linia lotnicza, jest w sytuacji +maszeruj albo zgiń+. Nie może stać w miejscu, bo upadnie. Musi zaoferować dużą siatkę połączeń, w tym lotów międzykontynentalnych. Na Okęciu nie ma na to miejsca" - powiedział.

"Rezygnując z budowy nowego lotniska i zostawiając stare, zbyt ciasne, moglibyśmy okazać się frajerami, którzy odpuszczą ten rynek. Może się okazać, że za 10 lat stwierdzimy: szkoda, że nie zbudowaliśmy CPK, bo wszyscy wokół przejęli ten ruch" - odpowiedział na pytanie dziennikarza, czy nie wyprzedzą nas inne lotniska w regionie, które też chcą się rozbudowywać, np. w Kijowie.

"Nie przyjmuję też argumentów: poczekajmy, aż się skończy pandemia i zobaczymy, co się stanie z ruchem lotniczym i wtedy wrócimy do tych planów. Wtedy już na bank wszyscy dookoła nas wyprzedzą i przejmą lwią część rynku. Cały czas musimy pamiętać, że proces inwestycyjny dużego lotniska to w wariancie absolutnego minimum 10 lat od decyzji do końca realizacji, np. dla Berlina było to ponad 20 lat, a budujemy nie na przyszły rok, tylko na najbliższe kilkadziesiąt lat" - tłumaczył.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią. W ramach tego projektu na ok. 3000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej. (PAP)

kw/

Zobacz także

  • Port lotniczy w Radomiu Fot. PAP/Mateusz Marek
    Port lotniczy w Radomiu Fot. PAP/Mateusz Marek

    Lasek o lotnisku w Radomiu: na razie nic nie wskazuje, by było rentowne

  • Centralny Port Komunikacyjny to spółka Skarbu Państwa Fot. PAP/Tomasz Gzell
    Centralny Port Komunikacyjny to spółka Skarbu Państwa Fot. PAP/Tomasz Gzell

    CPK wydzierżawi ok. 185 ha gruntów do końca przyszłego roku

  • Tunel CPK w Łodzi z pozwoleniem na budowę. Fot. CPK
    Tunel CPK w Łodzi z pozwoleniem na budowę. Fot. CPK

    CPK z pozwoleniem na budowę tunelu dla Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią

  • Mikołaj Wild, prezes CPK i Nicolás Puiggari, dyr. ds. międzynarodowych z Administrador de Infraestructuras Ferroviarias (ADIF). Fot. CPK
    Mikołaj Wild, prezes CPK i Nicolás Puiggari, dyr. ds. międzynarodowych z Administrador de Infraestructuras Ferroviarias (ADIF). Fot. CPK

    Spółka CPK podpisała porozumienie z hiszpańskim operatorem kolejowej infrastruktury

Serwisy ogólnodostępne PAP