O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

PKP Intercity zaczyna współpracę z NCBiR ws. nowych pociągów

PKP Intercity podpisały list intencyjny z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju ws. stworzenia innowacyjnych pociągów - poinformowała w środę kolejowa spółka i NCBiR w komunikacie.

Białystok, 18.12.2015. Wyprodukowany przez PESA – Bydgoszcz pociąg typu Dart na dworcu w Białymstoku PESADarty, określane czasem jako „polskie Pendolino”, posiadają 352 miejsca siedzące; 292 w drugiej klasie i 60 w pierwszej. Pociąg ma długość 153 metry, waży ok. 280 ton i może rozwijać prędkość 200 km/h. Pociągi wyposażone są m.in. w klimatyzację, wi-fi, stojaki na rowery, monitoring, przedział barowy. Znalazły się w nich także dwa miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, winda ułatwiająca wjazd do pociągu osobom niepełnosprawnym oraz przystosowana dla nich toaleta. (abug) PAP/Artur Reszko Archiwum PAP © 2018 / Artur Reszko
Archiwum PAP © 2018 / Artur Reszko / Białystok, 18.12.2015. Wyprodukowany przez PESA – Bydgoszcz pociąg typu Dart na dworcu w Białymstoku PESADarty, określane czasem jako „polskie Pendolino”, posiadają 352 miejsca siedzące; 292 w drugiej klasie i 60 w pierwszej. Pociąg ma długość 153 metry, waży ok. 280 ton i może rozwijać prędkość 200 km/h. Pociągi wyposażone są m.in. w klimatyzację, wi-fi, stojaki na rowery, monitoring, przedział barowy. Znalazły się w nich także dwa miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, winda ułatwiająca wjazd do pociągu osobom niepełnosprawnym oraz przystosowana dla nich toaleta. (abug) PAP/Artur Reszko Archiwum PAP © 2018 / Artur Reszko

"PKP Intercity rozpoczyna zapowiedzianą wcześniej współpracę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju dotyczącą stworzenia innowacyjnych, nowoczesnych pociągów w ramach partnerstwa innowacyjnego. W wyniku prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez różnych wykonawców, opracowany zostanie innowacyjny tabor kolejowy, stanowiący odpowiedź na potrzeby PKP IC. Planowane jest opracowanie nowoczesnej lokomotywy elektrycznej, elektrycznego zespoły trakcyjne (EZT) oraz składu typu push-pull. Pojazdy mają być przystosowane do prędkości 160-250 km/h. Na ten cel planuje przeznaczyć docelowo około 3,7 mld zł" - napisano w komunikacie.

Program Luxtorpeda 2.0, którego celem jest stworzenie innowacyjnych pojazdów szynowych, jest jednym z flagowych projektów służących realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR), przyjętej w 2017 roku przez rząd.(PAP)

autorzy: Mariusz Polit, Łukasz Pawłowski

edytor: Anna Mackiewicz

mp/ pif/ amac/

Serwisy ogólnodostępne PAP