O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

KO: MEiN promuje podręcznik Roszkowskiego do HiT. MEiN odpowiada: zostały dopuszczone trzy podręczniki

MEiN promuje podręcznik do Historii i Teraźniejszości autorstwa Wojciecha Roszkowskiego, jednocześnie blokując dopuszczenie innych podręczników - mówiły posłanki KO po kontroli w MEiN ws. procesu dopuszczania podręczników szkolnych do tego przedmiotu.

Posłanki KO: Krystyna Szumilas, Katarzyna Lubnauer, Kinga Gajewska oraz Barbara Nowacka, przedstawiły na konferencji prasowej wyniki kontroli poselskiej w Ministerstwie Edukacji i Nauki ws. procesu dopuszczenia przez ministerstwo podręczników do nowego przedmiotu szkolnego Historia i Teraźniejszość.

Posłanka Szumilas, była minister edukacji, podkreśliła, że "proces dopuszczania podręczników musi być transparentny" i ten, "kto dopuszcza do użytku podręcznik, nie może brać udziału w jego promocji".

"Niestety tak się zdarzyło - wiceminister edukacji i nauki Dariusz Piontkowski zlecił Ośrodkowi Rozwoju Edukacji przeprowadzenie konferencji, na której autor podręcznika przedstawiał go i rozdawał; mało tego, pan Roszkowski jako autor podręcznika i wykładowca otrzymał za udział w tej konferencji wynagrodzenie. MEiN i podległa mu instytucja zajmowała się promowaniem jedynego - i chyba zdaniem ministerstwa jedynego słusznego - podręcznika. Na tę promocję MEiN wydał ponad 110 tys. złotych" - powiedziała.

Szumilas dodała, że było to działanie "nielegalne i naganne", w które ministerstwo nie powinno się angażować.

Posłanka Lubnauer oceniła natomiast, że podręcznik Roszkowskiego - który, jak zaznaczyła, pełnił w latach 2004-2009 funkcję europosła PiS - był "przepychany" przez proces dopuszczania, a inne podręczniki były blokowane.

Według niej, na początku podręcznik otrzymał od recenzentów jedną ocenę pozytywną, jedną warunkową i jedną negatywną. Jak mówiła, opinia warunkowa bardzo szybko zmieniona została na pozytywną mimo braku zmiany zasadniczego zarzutu dotyczącego zbytniej obszerności podręcznika, w przypadku zaś negatywnej recenzji "MEiN wydał polecenie kolejnej recenzji, do p. Klemensa Stróżyńskiego, który skądinąd w 2014 roku był kandydatem na radnego PiS". "Sami swoi, na których można liczyć" - powiedziała Lubnauer.

Dodała, że poza podręcznikiem Roszkowskiego dwa inne wydawnictwa zgłosiły swoje podręczniki do MEiN. Według niej, podczas gdy podręcznik Roszkowskiego czekał na przydział recenzentów dwa dni robocze, podczas gdy zgłoszony 22 czerwca podręcznik WSiP do momentu kontroli, w piątek 8 lipca, nie otrzymał przydziału recenzentów.

Posłanka Gajewska odnosząc się do wspomnianej negatywnej recenzji oceniła, że podręcznik Roszkowskiego pełen jest błędów językowych i merytorycznych oraz nieadekwatnych sformułowań. Posłanka Nowacka dodała, że minister edukacji Przemysław Czarnek daje sobie "prawo ideologizowania polskiej młodzieży"; zaapelowała również do premiera Mateusza Morawieckiego o odwołanie szefa MEiN.

Powołując się na pierwotną negatywną recenzję podręcznika, Gajewska wskazywała, że jest on napisany niezręcznym językiem, zawierającym wiele błędów i nietrafnych sformułowań oraz nieadekwatnym dla podręcznika, z którego uczyć się mają uczniowie. Ponadto według niej, Roszkowski używa wielu silnie nacechowanych, w tym pogardliwych i wykluczających określeń, które wskazują na brak obiektywności względem omawianych postaci, idei czy zjawisk np. muzyki punkowej.

"Bardzo dużą uwagę w tym podręczniku autor przywiązuje do religii; to swoisty pomnik dla religii katolickiej. Najcięższym zarzutem jest jednak tłumaczenie pedofilii w Kościele; to już jest grzech" - powiedziała Gajewska.

Zdaniem Nowackiej, HiT to ograniczenie dostępu młodzieży do wiedzy o społeczeństwie obywatelskim. "HiT oznacza wyłącznie indoktrynację i dociążenie młodzieży kolejną wiedzą. To działanie na szkodę młodzieży, niegodne ministerstwa" - powiedziała.

Według opozycji istnieje problem z nauczaniem historii

W rozmowie z PAP we wtorek Nowacka oceniła, że istnieje problem z nauczaniem historii w szkołach ze względu na przeładowanie podstawy programowej i że program nauczania historii powinien zostać zreformowany tak, by nauczyciele mieli czas omówić ze wszystkimi uczniami również historię najnowszą, nie tylko z uczniami klas o profilu humanistycznym i pokrewnych. Wskazała również, że konieczne jest przygotowanie i wprowadzenie odpowiedniej edukacji obywatelskiej dla młodzieży, by mogła ona świadomie uczestniczyć w życiu politycznym i publicznym.

"Na dziś (12 lipca) wpłynęły do MEiN trzy wnioski o dopuszczenie do użytku szkolnego podręcznika do HiT" - poinformowała PAP rzeczniczka prasowa Ministerstwa Edukacji i Nauki Adrianna Całus.

Minister edukacji pytany w poniedziałek w TVP Info o sprawę podręcznika autorstwa Wojciecha Roszkowskiego powiedział, że "została wydana zgoda na użytkowanie tego podręcznika". "W tej chwili w opiniowaniu jest inny podręcznik – Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych. Czekamy na kolejne wydawnictwa. Mamy w Polsce pluralizm, demokrację, nikomu nic nie narzucamy" – stwierdził Czarnek.

W ubiegłym tygodniu wiceminister Piontkowski pytany w Sejmie o podręcznik do historii i teraźniejszości, przypomniał, że zgodnie z polskim prawem to nauczyciel decyduje o tym, jaki podręcznik wybiera do nauczania danego przedmiotu i czy w ogóle chce używać podręcznika w trakcie przekazywania wiedzy.

Aby przygotowana przez autora i wydawnictwo książka stała się podręcznikiem, musi ją do użytku szkolnego dopuścić Ministerstwo Edukacji i Nauki. Procedura jest wieloetapowa. Tak zwany prototyp podręcznika jest wysyłany do MEiN, które wyznacza trzech recenzentów (dwóch wydających opinie merytoryczne i jednego – opinię językową). Każdy z nich po otrzymaniu tekstu podręcznika ma 30 dni na sporządzenie opinii. Mogą one być pozytywne, pozytywne warunkowo i negatywne. Procedura dopuszczenia kończy się otrzymaniem numeru dopuszczenia.

Obecnie jedynym dopuszczonym do użytku szkolnego podręcznik do HiT jest "Historia i teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 1. 1945-1979" autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego, wydawnictwa Biały Kruk sp. z o.o. Rzeczoznawcami podręcznika byli prof. Tadeusz Wolsza, dr Rafał Drabik i mgr Klemens Stróżyński. Informację o dopuszczeniu go do użytku szkolnego MEiN opublikowało 1 lipca br.

Dotychczas wpłynęły wnioski o dopuszczenie do użytku szkolnego trzech podręczników do historii i teraźniejszości. Podręcznik wydawnictwa Biały Kruk został już dopuszczony, do podręcznika WSiP wyznaczono recenzentów, a do podręcznika Wydawnictwa SOP Oświatowiec Toruń trwa ich wyznaczanie - podało MEiN.

Historia i teraźniejszość to nowy przedmiot szkolny; będzie wprowadzany w szkołach ponadpodstawowych od roku szkolnego 2022/2023.

Rzeczniczka prasowa Ministerstwa Edukacji i Nauki Adrianna Całus poinformowała PAP, że 12 maja 2022 r. wpłynął pierwszy wniosek. Był to wniosek Wydawnictwa Biały Kruk Sp. z o.o. Podręcznik pn. "Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 1. 1945-1979" autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego został dopuszczony 1 lipca do użytku szkolnego i wpisany do wykazu podręczników pod nr 1145/1/2022.

Drugi wniosek - jak podała Całus - 22 czerwca 2022 r. złożyły Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna. Tytuł podręcznika brzmi: "Historia i teraźniejszość. Podręczniki. Liceum i technikum. Część 1.". Autorami są Izabella Modzelewska-Rysak, Leszek Rysak, Karol Wilczyński i Adama Cisek. "11 lipca br. zostali wyznaczeni rzeczoznawcy do sporządzenia opinii merytoryczno-dydaktycznych i opinii językowej o podręczniku" - przekazała rzeczniczka MEiN.

Podała, że trzeci wniosek złożyło 5 lipca 2022 r. Wydawnictwo SOP Oświatowiec Toruń Sp. z o.o. Tytuł podręcznika brzmi: "Historia i teraźniejszość. Podręcznik dla szkoły branżowej I stopnia". Podręcznik jest autorstwa Joanny Niszcz i Stanisława Zająca. "W tym przypadku jesteśmy w trakcie wyznaczenia rzeczoznawców" - przekazała Całus.

Historia i teraźniejszość wprowadzona będzie w szkołach ponadpodstawowych w miejsce przedmiotu wiedza o społeczeństwie, nauczanego w zakresie podstawowym. Od 1 września 2022 r. HiT będzie nauczany w klasie I liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkoły I stopnia. Docelowo nauczana będzie w liceum ogólnokształcącym w klasie I i II, w technikum w klasie I, II i III, a w branżowej szkole I stopnia w klasie I. HiT obejmuje zagadnienia z zakresu wiedzy o społeczeństwie i zagadnienia z historii najnowszej od 1945 r. do 2015 r.

autorzy: Mikołaj Małecki, Maria Łapińska

mru/

Serwisy ogólnodostępne PAP