O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

"Możliwości przeładunkowe portu w Elblągu wzrosną do ok. 2,5 mln ton"

Po zakończeniu całej inwestycji pogłębienia drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z elbląskim portem, możliwości przeładunkowe portu w Elblągu wzrosną do około 2,5 mln ton towarów rocznie - poinformował PAP wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

Port w Elblągu, Fot. PAP/Jan Dzban
Port w Elblągu, Fot. PAP/Jan Dzban

"Według naszych ocen i analiz po otwarciu pogłębionego toru wodnego przez Zalew Wiślany miedzy 2 a 2,5 mln ton rocznie towarów może być przeładowywanych w porcie w Elblągu, z zastrzeżeniem, że pojawi się tam strategiczny inwestor" - powiedział Witkowski.

Dodał, że w porcie można byłoby zwiększyć możliwości przeładunkowe węgla, a także uruchomić przeładunki kontenerów.

"Na Bałtyku pływa bardzo dużo statków, które przewożą kontenery na trasach łączących duże porty z mniejszymi. Takim portem dowożącym i rozwożącym Elbląg może spokojnie zostać" - stwierdził wiceminister.

17 września ma się odbyć otwarcie budowanego kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Cała inwestycja, na którą składa się pogłębienie drogi wodnej, budowa mostu w Nowakowie czy pogłębienie rzeki Elbląg, ma zostać zakończona w przyszłym roku.

Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską jest priorytetową inwestycją, która skróci drogę statków na Bałtyk oraz umożliwi swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich wszystkich bander do portu w Elblągu i innych portów Zalewu Wiślanego.

Po pogłębieniu toru wodnego, przez Zalew Wiślany będą do Elbląga mogły wpływać statki morskie o długości 100 metrów oraz zestawy barek długich na 180 m, o szerokości 20 metrów i zanurzeniu 4,5 m.

Nowa droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską to jedna z priorytetowych inwestycji rządu. Ma ona wzmocnić suwerenność Polski i uniezależnić nasz kraj od decyzji rosyjskiej strony. Na przepłynięcie przez cieśninę pilawską polskie jednostki musiały każdorazowo uzyskiwać zgodę Rosji. Po wybudowaniu kanału nie będą musiały tego robić. Dzięki przekopowi skróci się też droga jednostek płynących z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany. Inwestycja wzmocni port w Elblągu i porty nad Zalewem Wiślanym.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.(PAP)

autor: Łukasz Pawłowski

kw/

Zobacz także

  • MV Tokugawa. Fot/Facebook/Port Szczecin-Świnoujście
    MV Tokugawa. Fot/Facebook/Port Szczecin-Świnoujście

    Statek z ładunkiem 50 ton po raz pierwszy wpłynął do portu w Szczecinie

  • Rekordowo niski stan wody w Wiśle w Warszawie. Fot.  PAP/Leszek Szymański
    Rekordowo niski stan wody w Wiśle w Warszawie. Fot. PAP/Leszek Szymański
    Specjalnie dla PAP

    Ekspertka: bez pogłębienia koryt rzek nie uda się zwiększyć wodnego transportu towarowego

  • Na zdjęciu z drona budowa mostu kolejowego na Regalicy w Szczecinie, Fot. PAP/Marcin Bielecki
    Na zdjęciu z drona budowa mostu kolejowego na Regalicy w Szczecinie, Fot. PAP/Marcin Bielecki

    Most nad Regalicą ma zostać ukończony w tym roku. Aktualnie trwa nasuwanie części konstrukcji [WIDEO]

  • Port w Rotterdamie, Fot. PAP/EPA/BRAM VAN DE BIEZEN
    Port w Rotterdamie, Fot. PAP/EPA/BRAM VAN DE BIEZEN

    Holenderskie media: od momentu agresji na Ukrainę do Rotterdamu przypłynęło 126 tankowców z rosyjskim paliwem

Serwisy ogólnodostępne PAP