O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Badanie. Rodzice są zaniepokojeni przeładowanym programem zajęć szkolnych

Blisko 40 proc. rodziców uważa, że największym wyzwaniem dla uczniów w tym roku szkolnym będzie przeładowany program, a blisko 33 proc. uważa, że zmęczenie zbyt dużą liczbą obowiązków, zadań domowych i zajęć pozalekcyjnych – wynika z badania IBRiS.

Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/Darek Delmanowicz
Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/Darek Delmanowicz

Badanie przeprowadził Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Banku.

Zapytano w nim rodziców dzieci w wieku szkolnym, co ich zdaniem będzie największym wyzwaniem dla uczniów w roku 2022/2023.

Na pierwszym miejscu badani wymienili przeładowany program nauczania. Taką odpowiedź wskazało 39,5 proc. respondentów. Najczęściej odpowiadali tak najmłodsi respondenci przed 30. rokiem życia i niemal połowa badanych z wykształceniem podstawowym i wyższym.

Na drugim miejscu badani wymienili zmęczenie spowodowane dużą liczbą obowiązków (zadań domowych i zajęć pozalekcyjnych). Odpowiedź taką wskazało 32,8 proc. respondentów. Zwróciło na nie uwagę ponownie najwięcej badanych przed 30. rokiem życia. Zmęczenie dużą liczbą obowiązków związanych z nauką poza lekcjami częściej dostrzegają ojcowie niż matki.

Na trzecim miejscu badani wymienili uzależnienie od mediów społecznościowych. Odpowiedź taką wskazało 30,6 proc. respondentów. Największą uwagę zwracali respondenci w wieku 40-49 i 50-59 lat, a także badani z wykształceniem wyższym.

25,7 proc. badanych za największe wyzwanie uznało powrót do całkowicie stacjonarnej nauki w szkole po pandemii, 24,1 proc. – integrację z rówieśnikami z Ukrainy, 19,8 proc. – niedostateczne wsparcie psychologiczne, 16,6 proc. – przemoc szkolną, 10,2 proc. – brak zrozumienia młodych ludzi przez szkołę/nauczycieli, 9,5 proc. – samotność wśród rówieśników, 8,1 proc. – presję rodziców/nauczycieli na wyniki szkolne.

5,4 proc. badanych, na pytanie o największe wyzwanie dla uczniów, udzieliło odpowiedzi: nie wiem/trudno powiedzieć.

Badanie zrealizowano metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI) w lipcu 2022 r. na reprezentatywnej 1001-osobowej grupie dorosłych Polaków. (PAP)

Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka

kgr/

Zobacz także

  • Skumani.pl - Kinga Włodarczyk, nauczycielka matematyki platformy, wyłoniona w konkursie „Nauczyciele Przyszłości"
    Skumani.pl - Kinga Włodarczyk, nauczycielka matematyki platformy, wyłoniona w konkursie „Nauczyciele Przyszłości"

    Skumani.pl: korepetycje drogie jak nigdy. Pomoże nowoczesna nauka online i AI

  • Podsumowanie projektu MAP „Mistrzostwa w Algorytmice i Programowaniu - Uczniowie”

  • W okresie realizacji 14. Planu Pięcioletniego, Chengdu staje się globalnym centrum innowacji

  • Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/Marcin Obara
    Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/Marcin Obara

    Badanie: zestresowani rodzice częściej udostępniają dziecku urządzenia ekranowe

Serwisy ogólnodostępne PAP