Gotowy pierwszy z czterech odcinków autostrady A18
GDDKiA otrzymała pozwolenie na użytkowanie, rozbudowanego do parametrów autostrady, odcinka DK18 między węzłami Żary Zachód i Iłowa w woj. lubuskim. W ciągu dwóch tygodni na odcinku tym, o długości ponad 20 km, będzie już ruch po obu jezdniach – poinformowała w czwartek rzeczniczka zielonogórskiego oddziału GDDKIA Anna Jakubowska.
Odcinek, na który GDDKiA uzyskała pozwolenie na użytkowanie, zaczyna się ok. 2 km za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia, a kończy blisko 4 km przed węzłem Iłowa. Był on modernizowany od 14 listopada 2019 r. przez konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Koszt wykonanych prac to ponad 260 mln zł.
Mamy pozwolenie na użytkowanie pierwszego z czterech odcinków #A18. W najbliższych dniach pomiędzy węzłami #Żary Zachód i #Iłowa będziemy usuwać elementy czasowej organizacji ruchu i wprowadzać docelową w przekroju 2+2. https://t.co/UYCuFqREKy@GDDKiA @MI_GOV_PL #lubuskie #dk18
— GDDKiA Zielona Góra (@GDDKiA_ZG) September 15, 2022
„Przez najbliższe dwa tygodnie będziemy sukcesywnie likwidować utrudnienia i udostępniać drogę kierowcom w pełnym przekroju 2+2. To ponad 20 km komfortowej autostrady wykonanej w technologii betonowej. Prace budowlane na pozostałych odcinkach zakończą się w przyszłym roku” – wyjaśniła Jakubowska.
Prace budowlane trwają jeszcze na trzech pozostałych odcinkach DK18 o łącznej długości 50 km; odcinki te to: granica państwa w Olszynie – Żary; Iłowa - granica województw lubuskiego i dolnośląskiego; granica województw lubuskiego i dolnośląskiego - Golnice. Całość zadania ma być ukończona jesienią przyszłego roku.
Drugi etap prac
Przebudowa jezdni południowej DK18 na odcinku 70 km pomiędzy Olszyną i Golnicami (woj. dolnośląskie) jest drugim etapem prac związanych z dostosowaniem jej do parametrów autostrady. Pierwszym była budowa jezdni północnej DK18, w kierunku granicy państwa w Olszynie, o parametrach autostradowych w latach 2004-2007.
Decyzja o zezwoleniu na budowę dla południowej jezdni przyszłej A18 została wydana w 2011 r., ale dopiero decyzja ministra infrastruktury z sierpnia 2018 r. zapewniła finansowanie i umożliwiła realizację inwestycji. Łączny koszt tego zadania to blisko 900 mln zł.
„Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w 2023 r. kierowcy będą mieli do dyspozycji całą trasę o łącznej długości ponad 70 km o parametrach autostrady” – powiedziała Jakubowska.
Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin - Wrocław. Ta jezdnia jest teraz modernizowana. (PAP)
Autor: Marcin Rynkiewicz
gn/