O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Adamczyk: potencjał PKP PLK wzrośnie o 50 proc. dzięki przejęciu spółki PNI

Potencjał wykonawczy PKP Polskich Linii Kolejowych wzrośnie o połowę dzięki przejęciu Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury (PNI). Przejmowana firma będzie wykonywała prace między innymi w ramach programu utrzymaniowego - poinformował we wtorek na konferencji prasowej minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Warszawa, 17.07.2018. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk (P) oraz prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel (L) podczas konferencji prasowej pt. "Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury w strukturze PLK", zorganizowanej w hali maszynowej PNI w Warszawie, 17 bm. (tg/doro) PAP/Tomasz Gzell PAP © 2018 / Tomasz Gzell
PAP © 2018 / Tomasz Gzell / Warszawa, 17.07.2018. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk (P) oraz prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel (L) podczas konferencji prasowej pt. "Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury w strukturze PLK", zorganizowanej w hali maszynowej PNI w Warszawie, 17 bm. (tg/doro) PAP/Tomasz Gzell PAP © 2018 / Tomasz Gzell

"Przedsiębiorstwo PNI będzie zabezpieczało potrzeby PKP PLK w sposób znaczny. Sam potencjał jeśli chodzi o maszyny wzrośnie o 50 proc. I mam nadzieję, że ten potencjał będzie wzrastał" - powiedział minister Adamczyk.

Dodał, że Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury, to firma która ma operatorów maszyn, uprawnionych kierowników budów i inżynierów, którzy są w stanie uporać się nie tylko z problemami dotyczącymi bieżącego utrzymania, ale także z tymi, które pojawiają się w realizacji przedsięwzięć modernizacyjnych, inwestycyjnych, czy przebudowy szlaków kolejowych.

Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel powiedział, że przejęcie PNI kosztowało 60 mln zł. Dodał, że jeszcze w tym roku PKP PLK zainwestuje w przejmowaną spółkę kilkanaście milionów złotych.

"Mamy już przygotowany harmonogram prac i od przyszłego tygodnia wejdziemy na roboty torowe" - dodał.

PNI zostało kupione w listopadzie 2011 roku przez Budimex od grupy PKP. Wartość transakcji wyniosła wtedy 225 mln zł. W sierpniu 2012 roku spółka PNI złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości.

"Udało się naprawić błędy poprzedników, czyli sprzedaż przedsiębiorstwa PNI, przedsiębiorstwa dobrze zorganizowanego, które było dobrze wyposażone w sprzęt, hale produkcyjne, hale remontowe, wszystko to co niezbędne, aby prowadzić prace utrzymaniowe i inwestycyjne na polskich torach" - powiedział Adamczyk.

"O błędzie naszych poprzedników może świadczyć to, że rok po sprzedaży tego przedsiębiorstwa, PNI zostało postawione w stan likwidacji" - dodał minister.

Adamczyk przypomniał, że obecnie PKP PLK realizuje utrzymaniowy program kolejowy wartości 23 mld zł i Krajowy Program Kolejowy o wartości 67 mld zł.

"PNI będzie odgrywało dużą rolę we wsparciu PKP PLK w realizacji programu utrzymaniowego. (...) Jestem też przekonany, że PNI weźmie też udział w realizacji Krajowego Programu Kolejowego o wartości 67 mld zł" - dodał minister.

Merchel powiedział, że przed prywatyzacją PNI zatrudniło 1,5 tys. pracowników, obecnie zatrudnia 260 osób.

"Będziemy się starali odbudować firmę, a nie ją likwidować, jak to niestety miało miejsce przez ostatnie kilka lat" - dodał.(PAP)

autor: Łukasz Pawłowski

edytor: Bożena Dymkowska

pif/ dym/

Serwisy ogólnodostępne PAP