O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Tunel na ekspresówce Via Carpatia. Niedługo rozpoczną się prace

Prawdopodobnie w III kwartale br. rozpocznie się drążenie tunelu na odcinku Via Carpatia Rzeszów Południe-Babica. Będzie to pierwszy tego typu obiekt w regionie. Długość tunelu wyniesie ponad 2,2 km, ma być on gotowy w drugiej połowie 2025 r.

Odcinek drogi ekspresowej S19, Fot. PAP/Darek Delmanowicz
Odcinek drogi ekspresowej S19, Fot. PAP/Darek Delmanowicz

Jak poinformował PAP Bartosz Wysocki z rzeszowskiego oddziału GDDKiA, maszyna TBM, która została nazwana Karpatką, jest już złożona w 65 proc.

„Za nami jest już ważny punkt w budowie maszyny, a mianowicie zamontowana została tarcza skrawająca, która waży 400 ton” – dodał.

Przy montażu tarczy wykorzystywane były dwa żurawie gąsienicowe o udźwigu 650 i 300 t.

Jak zaznaczył kierownik budowy tunelu Antonio de Barba, to był ważny moment dla wykonawcy – firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción.

„Jest to jeden z kamieni milowych, jakie podejmujemy, aby z sukcesem zrealizować ten imponujący kontrakt. Potwierdzeniem ogromnej skali realizowanego zadania są chociażby podstawowe dane samej maszyny. Jej średnica to 15,16 metra, masa całkowita 4 367 ton oraz zainstalowanych 471 narzędzi służących do wiercenia. TBM będzie drążyć na głębokości ponad 100 metrów” – podał de Barba.

Kolejnym krokiem składania Karpatki będzie montaż suwnic oraz instalacji elektrycznych i hydraulicznych. Według planów TBM rozpocznie drążenie tunelu w III kwartale br., a zakończy w II połowie 2025 r.

Prędkość wiercenia wyniesie maksymalnie 65 mm/minutę. 11,5 dnia potrwa wydrążenie i zabezpieczenie prefabrykatami 100 metrów tunelu, a wykonanie kilometra zajmie ok. czterech miesięcy. Dziennie maszyna będzie zużywać średnio 87 MWh energii elektrycznej.

Tunel o długości 2255 m składał się będzie z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z naw będzie miała po dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny.

Tunel drogowy będzie wykonywany metodą mechanicznego drążenia. TBM drążąc podziemny obiekt, jednocześnie będzie układać jego obudowę z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe.

Produkcja elementów obudowy tunelu tzw. tubingów, odbywa się w hali prefabrykacji bezpośrednio na placu budowy. Zlokalizowana jest ona w Lutoryżu, w miejscu, gdzie docelowo będzie funkcjonowało Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP Lutoryż). Wyposażona jest w linię produkcyjną, cztery suwnice (największa ma udźwig 60 t) i węzeł betoniarski. Tubingi stanowią rodzaj cylindrycznej obudowy tunelu wykonanej z żelbetu. Połączone tworzyć będą pierścień tunelu.

Prace budowlane na odcinku S19 Rzeszów Południe-Babica rozpoczęły się w kwietniu 2022 r. Do tej pory m.in. odhumusowano już niemal cały plac budowy, prowadzone są roboty ziemne i prace przy obiektach inżynierskich.

W ramach inwestycji wybudowany zostanie ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej, powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania drogi krajowej nr 19 z drogą wojewódzką nr 988.

Oprócz tunelu powstanie sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową, trzy przejścia dla zwierząt.

W ramach umowy wybudowane zostanie również Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie 'projektuj i buduj'. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł. Zakończenie prac zaplanowano w połowie 2026 r.

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała około 700 km długości. (PAP)

autor: Wojciech Huk

kw/

Zobacz także

  • Prace budowlane przy rozbudowie drogi ekspresowej S19. Fot. PAP/Darek Delmanowicz
    Prace budowlane przy rozbudowie drogi ekspresowej S19. Fot. PAP/Darek Delmanowicz

    Trwa rozbudowa odcinka Via Carpatia. Ta droga będzie kosztowała ponad 270 mln zł [NASZE WIDEO]

  • Budowa drogi ekspresowej S19 Via Carpatia na odcinku Babica – Jawornik. Fot. PAP/Darek Delmanowicz
    Budowa drogi ekspresowej S19 Via Carpatia na odcinku Babica – Jawornik. Fot. PAP/Darek Delmanowicz

    Podkarpackie. Trwa budowa kolejnego odcinka drogi ekspresowej S19 [NASZE WIDEO]

  •  Budowa obiektów inżynieryjnych na trasie powstającej drogi ekspresowej S19 „Via Carpatia” w Miejscu Piastowym. Fot. PAP/Darek Delmanowicz
    Budowa obiektów inżynieryjnych na trasie powstającej drogi ekspresowej S19 „Via Carpatia” w Miejscu Piastowym. Fot. PAP/Darek Delmanowicz

    Trwają prace budowlane na dwóch odcinkach drogi ekspresowej, należą do szlaku Via Carpatia [NASZE WIDEO]

  • Makieta zaprezentowana na konferencji podsumowującej prace przy Centralnym Porcie Komunikacyjnym, fot. PAP/Piotr Nowak
    Makieta zaprezentowana na konferencji podsumowującej prace przy Centralnym Porcie Komunikacyjnym, fot. PAP/Piotr Nowak
    Specjalnie dla PAP

    Politolog z Atlantic Council: NATO musi kłaść nacisk na takie projekty jak CPK

Serwisy ogólnodostępne PAP