O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Kurtyka: kompleksowy pakiet rozwiązań wspierających elektromobilność właśnie nabiera kształtu

Pracujemy nad rozporządzeniem, które definiuje warunki udzielania pomocy publicznej z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, chodzi o kompleksowy pakiet wspierający elektromobilność - mówił w czwartek wiceminister środowiska Michał Kurtyka. Dodał, że z dopłat skorzystają, m.in. samorządy i firmy.

Fot. PAP/Leszek Szymański
Fot. PAP/Leszek Szymański

Kurtyka uczestniczył w czwartkowej debacie PAP na temat walki ze smogiem, za który odpowiada transport drogowy. Wiceszef resortu środowiska zaznaczył, że jednym z takich rozwiązań są "potencjalnie dopłaty do pojazdów elektrycznych".
 
"Pracujemy nad tym, aby w pierwszym rzędzie te dopłaty były skierowane do samorządów czy też przedsiębiorców. Jakie będą konkretnie rozstrzygnięcia, pokażą konsultacje społeczne" - mówił. Dodał, że rozporządzenie będzie przedmiotem notyfikacji KE, aby można było uruchomić konkursy. Przypomniał, że 1 stycznia 2019 r. wszedł w życie Fundusz Niskoemisyjnego Transportu.
 
Kurtyka mówił też o projektach dot. autobusów elektrycznych. "Mamy dwa duże projekty, jeśli chodzi o wsparcie autobusów elektrycznych. Jeden to badawczy prowadzony przez NCBR finansowany z środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska - to program Bezemisyjny transport publiczny" - powiedział. Jak mówił, NCBR wybrało pierwszych operatorów, którzy będą przygotowywać autobus elektryczny.
 
Drugi projekt ma CUPT, który dot. wsparcia autobusów elektrycznych w miastach.
 
Odnosząc się do warunków finasowania tego typu projektów zaznaczył: "Musimy pamiętać, że tutaj te dwa elementy muszą ze sobą współgrać. Z jednej strony ustawa o elektromobilności, czyli ramy prawne definiujące cele, a po drugiej stronie narzędzia finansowe, czyli Fundusz Niskoemisyjnego Transportu".
 
Zdaniem prezesa Warszawskiego Alarmu Smogowego Konrada Marczyńskiego, który uczestniczył w debacie, "gdybyśmy ograniczyli niewielki procent +samochodów - kopciuchów+, które nas najbardziej trują wpłynęlibyśmy znacząco na poprawę jakości powietrza w miastach".
 
Jak powiedział, Czesi zbadali powietrze w Pradze i stwierdzili, że wystarczy unieruchomić 5 proc. samochodów najbardziej trujących, by zanieczyszczenie spadło o 50 proc.
 
Kurtyka podkreślił, że rozwiązaniem dla zanieczyszczeń komunikacyjnych są pojazdy elektryczne". Zwrócił uwagę, że ok. 2022 r. pojazd elektryczny, jeśli idzie o całkowity koszt swojego utrzymania stanie się tańszy niż jego odpowiednik spalinowy.
 
Uczestniczący w debacie prof. Cezary Pałczyński z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi wyjaśnił, że wyróżnia się dwa rodzaje smogu: londyński i kalifornijski. "Smog londyński to rozpylony kwas, siarka w powietrzu" - wyjaśnił. Dodał, że wiąże się z występowaniem mgły, działa silnie drażniąco i najczęściej występuje w górach, kotlinach górskich. "Drugi rodzaj smogu, który zaczyna bywać w Polsce i będzie (...) w znacznie większym stopniu obecny, to smog filadelfijski, czyli tzw. ozon troposferyczny" - wskazał. Dotyczy on przede wszystkim miast. "Będzie w Polsce obecny w gorące lata, gorące dni" - tłumaczył.
 
Dr hab Marek Brzeżański z Politechniki Krakowskiej mówił, że przyczyną występowania smogu fotochemicznego, czyli tzw. smogu kalifornijskiego jest motoryzacja. "Głównie tlenki azotu i węglowodory emitowane przez źródła motoryzacyjne. Natomiast udział występowania motoryzacji w powstawaniu smogu typu londyńskiego nie jest jednoznaczny" - zaznaczył. Dodał, że smog londyński to głównie pyły przemysłowe, cząsteczki wilgoci, tlenki siarki i tlenek węgla.
 
"Poruszające się pojazdy podnoszą brud zalegający na polskich ulicach. I to wtórne pylenie przyczynia się do stężenia smogu typu londyńskiego" - mówił. Podkreślił, że jesienią i zimą motoryzacja przyczynia się do powstawania smogu przez podnoszenie brudu, natomiast w lecie - smogu kalifornijskiego. (PAP)
 
autor: Magdalena Jarco
 
maja/ amac/

Zobacz także

  • Fot. PAP - kadr z filmu
    Fot. PAP - kadr z filmu

    Wdrażanie założeń ESG ważnym elementem Strategii Rozwoju Grupy Enea

  • Fot. PAP/S. Leszczyński
    Fot. PAP/S. Leszczyński

    Krynica Forum 2025: ambitne cele klimatyczne UE grożą osłabieniem pozycji Polski i Europy w globalnej gospodarce

  • Fot. PAP/S. Leszczyński
    Fot. PAP/S. Leszczyński

    Energetyka wiatrowa może rozwijać się bez szkody dla środowiska naturalnego

  • Plastik w wodzie. Fot. PAP/ EPA/IDREES MOHAMMED
    Plastik w wodzie. Fot. PAP/ EPA/IDREES MOHAMMED

    Jak plastik wpływa na oceany? Naukowcy mówią o poważnych powodach do niepokoju

Serwisy ogólnodostępne PAP