Tyska fabryka Fiata w tym roku zmniejszy produkcję
Ponad 302,6 tys. samochodów wyprodukowała w ubiegłym roku tyska fabryka spółki Fiat Chrysler Automobiles (FCA); to około 3,5 proc. mniej niż rok wcześniej. Na 2016 rok zakład prognozuje spadek produkcji w związku z planowanym zaprzestaniem wytwarzania w Tychach modelu Ford Ka.
Ford Ka powstaje w tyskiej fabryce od 2008 r. na zlecenie koncernu Forda. Produkcja tego modelu w Tychach ma zakończyć się mniej więcej w połowie tego roku. Przedstawiciele zakładu sądzą, że będzie to neutralne dla poziomu zatrudnienia w fabryce, gdzie pracuje dziś prawie 3,3 tys. osób.
„Nie zakładamy, aby zaprzestanie produkcji tego modelu wpłynęło na wielkość zatrudnienia” – powiedział we wtorek PAP rzecznik FCA Poland Bogusław Cieślar.
Według wcześniejszych informacji przedstawicieli fabryki, zaprzestanie wytwarzania forda prawdopodobnie będzie oznaczać ograniczenie pracy w nadgodzinach, czyli w soboty – taka praca jest lepiej wynagradzana niż praca w dni robocze.
W ubiegłym roku w Tychach powstało niespełna 48,9 tys. egzemplarzy Forda Ka, wobec ponad 54,5 tys. rok wcześniej.
Pozycja lidera wśród producentów samochodów w PolsceJak podała we wtorek spółka FCA Poland, w ubiegłym roku z linii produkcyjnych tyskiej fabryki zjechało 302 tys. 639 samochodów, wobec ponad 313,9 tys. rok wcześniej. W produkcji dominował Fiat 500 (w połowie ubiegłego roku na rynek weszła nowa wersja tego auta), którego wyprodukowano ponad 181 tys. egzemplarzy. Lancii Ypsilon (która również została w 2015 r. udoskonalona) było niespełna 57,8 tys., a Abartha 500 – prawie 15 tys. sztuk.
"Wynik produkcyjny marek Fiat, Abarth i Lancia jest znacznie lepszy od planowanego na początku roku. Uzyskany rezultat pozwala tyskiemu zakładowi zajmować pozycję lidera wśród producentów samochodów w Polsce i być drugim zakładem w europejskiej części koncernu FCA. Na szczególną uwagę zasługuje ilość wyprodukowanych Fiatów 500 - ponad 181 tys. To jest jeden z najlepszych wyników w historii produkcji tego modelu, który ubiegły rok zakończył na pozycji lidera tego segmentu w Europie" - powiedział rzecznik.
Ubiegłoroczne zmniejszenie produkcji w Tychach nastąpiło w dużej części z powodu zmniejszonej produkcji Forda Ka, choć produkcja Lancii i Fiata 500 była również nieznacznie niższa w stosunku do 2014 r. Wzrosła natomiast produkcja Abartha. W sumie wyprodukowano ponad 253,7 tys. auto marek koncernu FCA.
Spółka FCA Poland zamknęła ubiegły rok zyskiem. Jego wielkość znana będzie po zatwierdzeniu sprawozdań finansowych przez walne zgromadzenie.
"Sygnały płynące z międzynarodowych rynków są optymistyczne"Przedstawiciele fabryki liczą, że produkcja Fiata 500 nadal będzie utrzymywać się na wysokim poziomie. „Samochód został bardzo dobrze przyjęty przez klientów, a sygnały płynące z międzynarodowych rynków są optymistyczne” – ocenił Cieślar, pytany o perspektywę wzrostu produkcji tego modelu w tym roku.
Nowa wersja sztandarowego modelu tyskiej fabryki – Fiata 500 – jest wytwarzana od czerwca. Inżynierowie Fiata wyliczyli, że w nowej "pięćsetce" zmieniło się ok. 40 proc. tego produkowanego od prawie dziewięciu lat auta – zmodyfikowano prawie 1,8 tys. rozmaitych detali. Natomiast nowa wersja Lancii Ypsilon, produkowanej w Tychach od 2011 roku, wytarzana jest od września ubiegłego roku. Samochód przeszedł głęboką modernizację.
Jak informowano we wrześniu ubiegłego roku, w związku z wdrożeniem produkcji nowych wersji Fiata 500 i Lancii Ypsilon w 2015 r. w tyskiej fabryce FCA zainwestowano blisko 100 mln euro. Kolejne ok. 60 mln euro to wartość inwestycji dokonanych u dostawców zakładu.
Na terenie tyskiego zakładu działa blisko 60 firmZatrudniający niespełna 3,3 tys. osób tyski zakład FCA Poland świętował w ubiegłym roku 40-lecie istnienia – 18 września 1975 r. z linii produkcyjnej zjechał pierwszy Fiat 126p, czyli popularny maluch. W ciągu 40 lat w Tychach wyprodukowano w sumie blisko 9,2 mln samochodów; najwięcej Fiata Pandy (ponad 2,1 mln), popularnego malucha (2,1 mln; łącznie w Tychach i Bielsku-Białej powstało ponad 3,3 mln maluchów) i Fiata 500 (ponad 1,5 mln).
Na terenie tyskiego zakładu działa obecnie blisko 60 firm, w których pracuje w sumie ok. 6 tys. pracowników. Wraz z przedstawicielami dostawców na obszarze zakładu w Tychach codziennie pracuje ok. 12 tys. osób. FCA jest największym eksporterem w branży motoryzacyjnej w Polsce - auta z Tychów trafiły w ubiegłym roku do 67 krajów świata; najwięcej do Włoch, Francji, Wielkiej Brytanii i Niemiec. W rekordowym roku 2009 roczna produkcja w Tychach przekroczyła 600 tys. aut.
W ubiegłym roku firma FCA Poland sprzedała na polskim rynku ponad 23 tys. nowych samochodów; najwięcej (ponad 12 tys.) aut dostawczych marki Fiat Professional. Fiat Ducato to od 9 lat najlepiej sprzedający się samochód dostawczy w Polsce.
FCA Poland jest częścią światowego koncernu Fiat Chrysler Automobiles, siódmego na świecie producenta samochodów. (PAP)
mab/ pz/