O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Gróbarczyk: w ciągu miesiąca plany dot. budowy promu w Szczecinie

W ciągu miesiąca przedstawimy szczegółowy harmonogram dotyczący budowy promu przez szczecińską stocznię Gryfia - zapowiedział w rozmowie z PAP minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk Fot. PAP/Tytus Żmijewski
Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk Fot. PAP/Tytus Żmijewski

Stępkę pod budowę pierwszego promu samochodowo-pasażerskiego (ro-pax) położono w szczecińskiej stoczni w czerwcu 2017 roku. W połowie października 2017 r. Polska Żegluga Bałtycka oraz Morska Stocznia Remontowa Gryfia podpisały w Kołobrzegu zlecenie wykonania projektu technicznego nowej jednostki; został też odebrany przez armatora projekt kontraktowy. Do tej pory jednak statek nie wyszedł poza prace projektowe.

Minister przypomniał, że prom ma być budowany w ramach programu Batory. "Mając opóźnienia w budowie promu chcę zapewnić, że cały program Batory będzie realizowany i będzie on programem podstawowym dla polskich stoczni" - zaznaczył.

Gróbarczyk zapewnił, że "prace przy budowie promu idą do przodu". Przyznał, że na razie są to prace projektowe, ale w ciągu miesiąca przedstawimy "twardy harmonogram dalszych prac".

Jak mówił, jest już "właściciel odpowiedzialny za realizację tych zadań". Wskazał, że chodzi o Pawła Brzezickiego, który od maja br. jest prezesem Funduszu Rozwoju Spółek. Fundusz ten jest właścicielem Stoczni Szczecińskiej oraz szczecińskiej Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia, w której ma powstać nowy prom dla Polskiej Żeglugi Morskiej.

"Zapewniono mnie, że w ciągu kilku tygodni będziemy gotowi do określenia, kiedy rozpoczną się prace na pochylni. Obecnie trwają uzgodnienia, które będą w 100 proc. wiążące" - zaznaczył.

W 2017 r. informowano, że długość linii ładunkowej nowego promu ma wynosić ok. 3 tys. m, a na jednostce zmieścić ma się ok. 165 samochodów ciężarowych oraz 50 samochodów osobowych. Statek miałby zabierać na pokład 400 pasażerów oraz 71 osób załogi i obsługiwać połączenie Świnoujście – Ystad w Szwecji.

Program Batory ma stymulować rozwój technologii, projektowania i budowy polskich statków i konstrukcji morskich. Program dzieli się na cztery części: budowę promów pasażerskich dla polskich armatorów; wsparcie tworzenia i wdrażania nowoczesnych technologii okrętowych; budowę nowoczesnej modułowej platformy offshore; stworzenie "zielonej stoczni" w Polsce. Ostatni projekt zakłada budowę nowoczesnego i bezpiecznego dla środowiska zakładu recyklingu jednostek morskich. (PAP)

autor: Michał Boroń

mick/ pad/

Zobacz także

  • Okręt patrolowy ORP Ślązak przekazany Marynarce Wojennej RP w Gdyni. Fot. PAP/Romek Jocher
    Okręt patrolowy ORP Ślązak przekazany Marynarce Wojennej RP w Gdyni. Fot. PAP/Romek Jocher

    Inspektorat Uzbrojenia: patrolowiec Ślązak gotowy do służby w Marynarce Wojennej RP

  • Wielozadaniowy statek dla Urzędu Morskiego w Szczecinie zwodowany w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku. Fot. PAP/Adam Warżawa
    Wielozadaniowy statek dla Urzędu Morskiego w Szczecinie zwodowany w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku. Fot. PAP/Adam Warżawa

    W Gdańsku zwodowano kadłub statku "Planeta I" dla Urzędu Morskiego w Szczecinie

  • Szczecin, 29.07.2019. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk (2P) i minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk (L) podczas konferencji prasowej, w związku z podpisaniem umowy dla projektu "Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu". Fot. PAP/Marcin Bielecki
    Szczecin, 29.07.2019. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk (2P) i minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk (L) podczas konferencji prasowej, w związku z podpisaniem umowy dla projektu "Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu". Fot. PAP/Marcin Bielecki

    Podpisano umowy na poprawę dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu

  • Fot. PAP/Adam Warżawa
    Fot. PAP/Adam Warżawa

    Stocznia Gdańsk podpisała kontrakt z fińską firmą Konecranes

Serwisy ogólnodostępne PAP