O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Miłośnicy zielonej herbaty żyją dłużej

Picie herbaty co najmniej trzy razy w tygodniu pomaga zachować zdrowie i dłużej żyć - pokazuje szeroko zakrojone chińskie badanie. Szczególnie korzystnie działa herbata zielona.

Zbiór herbaty. Fot. PAP/EPA/EVERETT KENNEDY BROWN
Zbiór herbaty. Fot. PAP/EPA/EVERETT KENNEDY BROWN

Naukowcy z Chińskiej Akademii Badań Medycznych przeanalizowali dane na temat ponad 100 tys. osób, sprawdzając wpływ picia herbaty na ich zdrowie średnio przez 7 lat. Uczestnicy projektu nie mieli w historii medycznej ataku serca, udaru ani nowotworów. Badacze podzielili ich na dwie grupy - entuzjastów herbaty pijących ją co najmniej trzy razy w tygodniu oraz osoby pijące ją rzadziej niż trzy razy na tydzień.

Znany od wieków napój okazał się wyjątkowo korzystny. Jego regularne picie wiązało się z większą liczbą lat przeżytych w zdrowiu i z dłuższym życiem. Na przykład 50-letni amatorzy herbaty zapadali na chorobę wieńcową średnio 1,41 roku później i żyli 1,26 dłużej, niż osoby pijące ją rzadko lub wcale.

Lubujące się w herbacie osoby były też przeciętnie o 20 proc. mniej narażone na choroby serca i udary, o 22 proc. mniej zagrożone śmiercią z powodu zawału i udaru oraz miały o 15 proc. mniejsze ogólne ryzyko zgonu.

Więcej

Fot. PAP/Jacek Turczyk
Fot. PAP/Jacek Turczyk

Picie herbaty poprawia pracę mózgu

W grupie 14 tys. wybranych z głównej puli osób, naukowcy sprawdzili dodatkowo wpływ zmian w zwyczajach dotyczących picia herbaty. Przeanalizowali w tym celu przyzwyczajenia ochotników w odstępie nieco ponad 8 lat i obserwowali ich później jeszcze przez 5,3 roku. Wniosek - nie warto rozstawać się z herbatą.

Osoby, które piły ją w czasie obu ankiet miały aż o 56 proc. mniejsze ryzyko śmierci z powodu ataku serca i udaru i o 29 proc. mniejsze zagrożenie zgonem z dowolnej przyczyny, w porównaniu do osób, które cały czas od herbaty stroniły.

„Ochronne efekty herbaty były najbardziej wyraźne u osób pijących ją nawykowo. Badania nad mechanizmem jej działania wskazują, że główne bioaktywne składniki herbaty - polifenole nie utrzymują się długo w organizmie. Z tego powodu częste picie herbaty przez dłuższy czas może być potrzebne, aby uzyskać dzięki niej ochronny dla układu krążenia efekt” - mówi dr Dongfeng Gu, autor pracy opublikowanej na łamach pisma „European Journal of Preventive Cardiology”.

Co istotne, w Azji pije się głównie herbatę zieloną i to właśnie ona odpowiadała przede wszystkim za korzystne dla zdrowia skutki. W przypadku czarnej herbaty badacze nie zauważyli wyraźnych efektów. Po części mogło to wynikać z niewielkiej liczby pijących ją uczestników, jednak badanie wskazało też na różnice w działaniu obu typów napoju.

Chińscy badacze podkreślają, że zielona herbata jest bogata w polifenole chroniące przed chorobami układu krwionośnego i czynnikami ich ryzyka, w tym przed nadciśnieniem i zaburzeniami gospodarki tłuszczowej. Natomiast przy opartej na fermentacji produkcji czarnej herbaty, polifenole w dużej części ulegają zniszczeniu. Po drugie, czarną herbatę często pije się z mlekiem, co według wcześniejszych badań także obniża jej korzystne działanie.

Naukowcy zauważyli też różnice między płciami. Według wyników, herbata silnie działała na mężczyzn, a umiarkowanie na kobiety. 

Na wynik mogło wpłynąć to, że herbatę piło znacznie więcej mężczyzn uczestniczących w badaniu niż kobiet. Po drugie, u kobiet ogólnie znacznie rzadziej dochodziło do zawałów, udarów i spowodowanych nimi zgonów. 

Badanie nadal trwa i dalszych danych mogą dostarczyć kolejne lata obserwacji.

Więcej informacji na stronach:
https://www.alphagalileo.org/en-gb/Item-Display/ItemId/187725 , doi:10.1177/2047487319894685 (PAP)

mat/ ekr/ 
 

Tematy

Zobacz także

  • Spożywanie większej ilości warzyw i owoców zmniejsza ryzyko demencji. Fot. PAP/Marcin Bielecki
    Spożywanie większej ilości warzyw i owoców zmniejsza ryzyko demencji. Fot. PAP/Marcin Bielecki

    Dieta bogata w warzywa i owoce zmniejsza ryzyko demencji nawet u seniorów

  • Śniadanie wielkanocne. Fot. PAP/Darek Delmanowicz
    Śniadanie wielkanocne. Fot. PAP/Darek Delmanowicz

    Dietetyczka: umiar i ruch kluczem do zdrowych świąt

  • Zdjęcie ilustracyjne. Fot. Justyna Kaminska/Adobe Stock
    Zdjęcie ilustracyjne. Fot. Justyna Kaminska/Adobe Stock

    Badania: dieta zbliżona do wegetariańskiej opóźnia starzenie się mózgu o ponad dwa lata

  • Sól Fot. PAP/Andrzej Lange
    Sól Fot. PAP/Andrzej Lange

    Ograniczenie soli w codziennej żywności może zapobiec zawałom i udarom

Serwisy ogólnodostępne PAP