O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Gigantyczny sterowiec doznał uszkodzeń przy lądowaniu

Określany jako największy w świecie statek powietrzny brytyjski sterowiec Airlander 10 doznał w środę uszkodzeń przy lądowaniu po swym drugim próbnym locie - poinformowała będąca jego producentem firma Hybrid Air Vehicles.

epa05496059 A handout photograph provided by Hybrid Air Vehicles on 18 August 2016 shows the Airlander 10 Airship over Cardington Airfield, Bedford, United Kingdom on 17 August 2016. The airship which is the worlds largest aircraft, took part on in its maiden flight for 30 minutes over the airfield. EPA/HYBRID AIR VEHICLES / HANDOUT HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALES  Fot. PAP/EPA
Fot. PAP/EPA / epa05496059 A handout photograph provided by Hybrid Air Vehicles on 18 August 2016 shows the Airlander 10 Airship over Cardington Airfield, Bedford, United Kingdom on 17 August 2016. The airship which is the worlds largest aircraft, took part on in its maiden flight for 30 minutes over the airfield. EPA/HYBRID AIR VEHICLES / HANDOUT HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALES Fot. PAP/EPA

Według niej nikt z załogi nie ucierpiał.

Wypadek ten wydarzył się na położonym około 70 kilometrów na północ od Londynu lotnisku Cardington, które jest stałą bazą sterowca. Na zamieszczonych w brytyjskich mediach filmach i zdjęciach widać, że pojazd nie zdołał przejść do lotu poziomego przed zetknięciem się z ziemią i uderzył w nią przednią częścią kadłuba, co spowodowało częściowe rozbicie gondoli załogowej.

Hybrid Air Vehicles zdementowała podaną wcześniej przez BBC informację, że sterowiec uderzył w słup telegraficzny. "W trakcie lotu nie było żadnych uszkodzeń" - napisała na Twitterze.

Mający niektóre cechy samolotu - w tym start z rozbiegu - i dlatego nazywany pojazdem hybrydowym Airlander 10 wzniósł się po raz pierwszy w powietrze 7 sierpnia. 92-metrowej długości kadłub sterowca tworzą dwa połączone ze sobą na płask zbiorniki w kształcie cygar o łącznej objętości 38 tys. metrów sześciennych, wypełnione niepalnym helem. Według konstruktorów pojazd będzie mógł utrzymać się w powietrzu do dwóch tygodni, latając z prędkością do 150 kilometrów na godzinę. Jego ładowność to 48 pasażerów lub 10 ton ładunku przy masie własnej 20 ton. Zużycie paliwa na kilometr lotu ma być pięciokrotnie mniejsze niż w przypadku samolotów o podobnej zdolności przewozowej.

Airlander 10 był początkowo projektowany na zamówienie sił zbrojnych USA, które zamierzały używać go do zadań wywiadowczych w Afganistanie. Choć amerykański program wojskowego wykorzystania sterowców anulowano w 2013 roku, budowa posuwała się dalej dzięki funduszom od brytyjskich agend rządowych i indywidualnych darczyńców.

W czasie pierwszej wojny światowej i po niej w ówczesnej wojskowej bazie lotniczej Cardington budowano pierwsze brytyjskie sterowce. (PAP)

dmi/ ro/

Zobacz także

  • Łyżwiarka figurowa na lodowisku Fot. PAP/Paweł Skraba
    Łyżwiarka figurowa na lodowisku Fot. PAP/Paweł Skraba

    Przełom na Wyspach. Pary jednopłciowe będą mogły startować w tańcach na lodzie

  • Denys Szmyhal. Fot. PAP/Vladyslav Musiienko
    Denys Szmyhal. Fot. PAP/Vladyslav Musiienko

    Szef resortu obrony Ukrainy: podpisaliśmy z Wielką Brytanią umowę na masową produkcję dronów

  • Ukraińskie dziecko - zdjęcie ilustracyjne Fot. EPA/FERNANDO VELUDO
    Ukraińskie dziecko - zdjęcie ilustracyjne Fot. EPA/FERNANDO VELUDO

    Media: Wlk. Brytania pomogła w odnalezieniu ukraińskich dzieci. Padła liczba

  • Brytyjscy żołnierze, zdjęcie ilustracyjne, fot. PAP/DPA/Guido Kirchner
    Brytyjscy żołnierze, zdjęcie ilustracyjne, fot. PAP/DPA/Guido Kirchner

    Wielka Brytania wysłała do Belgii żołnierzy i sprzęt, by pomóc jej wzmocnić obronę przed dronami

Serwisy ogólnodostępne PAP