O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Port Gdynia w 2018 r. będzie przyjmować statki o długości do 400 m

W 2018 r. do portu w Gdyni będą mogły wpływać statki o dł. do 400 m, dużo większe niż obecnie. Ma to umożliwić budowa nowej tzw. obrotnicy. Realizacja inwestycji ma się rozpocząć w tym roku. Niedługo mają być otwarte oferty firm zainteresowanych budową.

Gdańsk, 11.08.2015. Największy statek jaki w swojej flocie posiada spółka Hapag-Lloyd - kontenerowiec Hong Kong Express (n/z), wpływa 11 bm. do terminala kontenerowego DCT Gdańsk. Statek, który wypłynął z chińskiego Qingdao 29 czerwca br., ma 367 m długości i pojemność ponad 13 tys. TEU. Hong Kong Express jest pierwszym statkiem obsługiwanym w Gdańsku w ramach umowy podpisanej z aliansem G6, do którego należy sześć światowych spółek. Ten kontenerowiec należy do niemieckiej firmy Hapag-Lloyd, która posiada 10 statków o podobnej pojemności. (aw/zuz) PAP/Adam Warżawa PAP © 2016 / Adam Warżawa
PAP © 2016 / Adam Warżawa / Gdańsk, 11.08.2015. Największy statek jaki w swojej flocie posiada spółka Hapag-Lloyd - kontenerowiec Hong Kong Express (n/z), wpływa 11 bm. do terminala kontenerowego DCT Gdańsk. Statek, który wypłynął z chińskiego Qingdao 29 czerwca br., ma 367 m długości i pojemność ponad 13 tys. TEU. Hong Kong Express jest pierwszym statkiem obsługiwanym w Gdańsku w ramach umowy podpisanej z aliansem G6, do którego należy sześć światowych spółek. Ten kontenerowiec należy do niemieckiej firmy Hapag-Lloyd, która posiada 10 statków o podobnej pojemności. (aw/zuz) PAP/Adam Warżawa PAP © 2016 / Adam Warżawa

Aktualnie do gdyńskiego portu mogą wpływać statki o maksymalnej długości ok. 320-330 metrów (masowce) i ok. 240 m (kontenerowce). Urządzenie portowe, jakim jest obrotnica, pozwala na obrócenie jednostki przed wejściem do portu. Realizacja tego przedsięwzięcia pozwoli na zniwelowanie ograniczeń nawigacyjnych w gdyńskim porcie i umożliwi przyjmowanie największych statków kontenerowych zawijających na Bałtyk.

Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) Adam Meller podał w środę dziennikarzom, że nowa obrotnica nr 2 o średnicy 480 m zostanie oddana do użytku na początku 2018 roku. Obecna ma średnicę 385 metrów. Koszt przebudowy szacowany jest na około 110 mln zł netto. Do rozbudowy urządzenia niezbędny był zakup nieruchomości i uzyskanie uzgodnień od Stoczni Marynarki Wojennej. W ramach projektu planuje się m.in. wyburzenie części pirsów nr II i III, przebudowę Nabrzeża Gościnnego, budowę nowego stanowiska dla doku pływającego Stoczni Marynarki Wojennej oraz roboty czerpalne.

„Nie ukrywam, że obrotnica jest naszym +oczkiem w głowie+ (…) do realizacji projektu dopingują nas też władze dwóch działających w porcie terminali kontenerowych” – dodał.

Spółka podkreśla, że realizacja obrotnicy jest strategicznym przedsięwzięciem, które jest warunkiem niezbędnym dla pozostania portu w Gdyni w ścisłej czołówce kontenerowych portów Morza Bałtyckiego. Projekt zgłoszony został do dofinansowania unijnego z programu POIiŚ 2014-2020.

Dyrektor ds. infrastruktury ZMPG, Leszek Jurczyk podał dziennikarzom, że w poniedziałek będą otwarte oferty cenowe pięciu firm, które wcześniej wyraziły zainteresowanie budową obrotnicy. Budowa powinna się rozpocząć jeszcze w tym roku, po kilku latach starań. Zaznaczył, że planuje się, żeby jeszcze przed oddaniem do użytku większej obrotnicy w 2018 r. w trakcie realizacji inwestycji umożliwić wpłynięcie do portu większych jednostek. Wyjaśnił, że chodzi o przygotowanie tymczasowego akwenu umożliwiającego obrót większych statków.

W latach 2018–2020 w porcie planowane jest poszerzenie do 280 m i pogłębienie do 17 m zewnętrznego toru podejściowego (realizowane przez Urząd Morski w Gdyni) oraz pogłębienie akwenów wewnątrz portu do 16 m, poszerzenie wejścia wewnętrznego portu do ok. 140 m i przebudowę nabrzeży przyległych do Kanału Portowego (realizowane przez ZMPG-a S.A.).

Realizacja projektu za ok. 660 mln zł brutto pozwoli na bezpieczne zawijanie do portu nawet największych statków, o zanurzeniu do 15 metrów.

Także nabrzeża będą dostosowane do obsługi dużych statków. Jednocześnie ZMPG planuje budowę nowych magazynów oraz rozbudowę terminala intermodalnego.

Aktualna Strategia rozwoju Portu Gdynia zakłada, że w roku 2027 zdolność przeładunkowa portu wyniesie ok. 44,5 mln ton, a przeładunki 32 mln ton, w tym 2/3 będą stanowiły przeładunki drobnicy skonteneryzowanej i ro-ro, a 1/3 ładunki masowe.

W 2015 r. port przeładował 18,1 mln ton, ok. 6 proc. mniej niż w 2014 r. Największy wzrost (o 28 proc.) zanotowano w przeładunkach zbóż; przeładowano ponad 3,7 mln ton zbóż i pasz. Największy spadek zanotowano w przeładunkach drobnicy (kontenerów) oraz węgla i koksu. Obroty kontenerowe spadły o 19,4 proc., z 849 123 TEU w 2014 r do 684 796 TEU w 2015 r. (TEU - pojemność standardowego kontenera - PAP).

ZMPG, powołując się na niedawno opublikowany raport firmy Actia Forum w zakresie znaczenia portów morskich dla handlu i gospodarki narodowej, podał, że „porty morskie odpowiadają za tworzenie lub funkcjonowanie w gospodarce narodowej (2015 rok) 42 tysięcy przedsiębiorstw, 227 tysięcy miejsc pracy, 30,5 mld zł wartości dodanej brutto i 19,2 mld zł przychodów budżetowych”.

ZMPG zarządza terenami i infrastrukturą portu w Gdyni na powierzchni ponad 500 ha. Na jego terenie działają niezależne spółki eksploatacyjne, m.in. Bałtycki Terminal Drobnicowy, Morski Terminal Masowy, Bałtycka Baza Masowa, Portowy Zakład Techniczny oraz Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) i Gdynia Container Terminal (GCT). (PAP)

bls/ son/

Zobacz także

  • Zdjęcie z miejsca zdarzenia Fot. PSP Gdynia
    Zdjęcie z miejsca zdarzenia Fot. PSP Gdynia

    71-latek wjechał w witrynę sklepową. Ranna nastolatka

  • Prezydent Karol Nawrocki Fot. PAP/Andrzej Jackowski
    Prezydent Karol Nawrocki Fot. PAP/Andrzej Jackowski

    Prezydent podczas obchodów Grudnia '70: narodowa pamięć jest po stronie ofiar

  • Woda w kranie, zdjęcie ilustracyjne, Fot. PAP/Darek Delmanowicz
    Woda w kranie, zdjęcie ilustracyjne, Fot. PAP/Darek Delmanowicz

    Problemy z jakością wody w Gdyni. Trzy dzielnice wciąż objęte restrykcjami

  • Kran z wodą Fot. PAP/Darek Delmanowicz
    Kran z wodą Fot. PAP/Darek Delmanowicz

    Bakterie grupy coli w wodzie w kilku gdyńskich dzielnicach

Serwisy ogólnodostępne PAP