O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Piontkowski: przy powrocie uczniów do szkół próbujemy znaleźć złoty środek

W przestrzeni publicznej pojawia się wiele różnych poglądów na temat koronawirusa, z jednej strony, że nie ma żadnej epidemii, z drugiej - że to straszna choroba; my próbujemy znaleźć złoty środek i dostosować się do aktualnego poziomu epidemii - mówił we wtorek szef MEN Dariusz Piontkowski w kontekście powrotu uczniów do szkół.

Jedna ze szkół podstawowych w Rzeszowie. Fot. PAP/Darek Delmanowicz
Jedna ze szkół podstawowych w Rzeszowie. Fot. PAP/Darek Delmanowicz

W Polsat News minister edukacji został zapytany, czy rozumie obawy związane z powrotem uczniów do szkół i czy może dać gwarancję, że za np. dwa tygodnie nie będzie dwóch, trzech tysięcy przypadków zakażeń dziennie, a w szkołach będą pojawiać się kolejne ogniska koronawirusa.

"Nikt nie da gwarancji, jak będzie wyglądał rozwój epidemii. Było wiele różnych schematów prognozujących, co będzie się działo za kilka tygodni czy pół roku. Mamy co najmniej kilka różnych poglądów: z jednej strony, że nie ma żadnej pandemii, z drugiej strony przerażenie części specjalistów, którzy mówią, że to straszna choroba. Próbujemy znaleźć złoty środek i dostosować się do tego, jaki jest aktualny, realny poziom epidemii" - wskazał minister.

Więcej

Jedna ze szkół podstawowych w Rzeszowie. Fot. PAP/Darek Delmanowicz
Jedna ze szkół podstawowych w Rzeszowie. Fot. PAP/Darek Delmanowicz

4,6 mln uczniów rozpoczyna nowy rok szkolny

Na pytanie, czy nie można dać dyrektorom szkół większej autonomii w decydowaniu o trybie nauczania - stacjonarnym, zdalnym czy mieszanym, Piontkowski odpowiedział, że w tej kwestii pojawiają się dwa skrajne podejścia.

"Jesteśmy oskarżani, że dyrektorom krępujemy ręce, z drugiej strony o to, że dyrektorzy nie wiedzą, co robić i zostali zostawieni sami sobie. Tu znowu próbowaliśmy wyjść wobec tych dwóch skrajnych podglądów: daliśmy ogólne wytyczne, które pozwalają obracać się w pewnych normach prawnych, według podstawowych zasad takich, jak to, że dziecko czy nauczyciel nie powinni przychodzić do szkoły chorzy. Też zdajemy sobie sprawę, że każda szkoła jest nieco inna: ma różną liczbę uczniów, węższe lub szersze korytarze i to dyrektor szkoły musi zdecydować, które elementy wytycznych u siebie zastosować" - podkreślił Piontkowski.

Poinformował też, że samo objęcie danego powiatu strefą żółtą nie oznacza, że jest tam realne zagrożenie epidemiczne i trzeba w szkołach z tego powiatu wprowadzać nauczanie hybrydowe lub zdalne.

Zapytany, dlaczego w sklepach trzeba nosić maseczki, a w szkołach już nie, Piontkowski wyjaśnił, że dyrektorzy mogą w swoich szkołach wprowadzać obowiązek zasłaniania nosa i ust w przestrzeniach wspólnych. "Kiedy np. spotykają się uczniowie z różnych klas, bo przecież klasa to taka zamknięta mała społeczność. Tak jak w pracy też nie zakładamy maseczek, gdy spotykamy się ze współpracownikami" - zauważył. (PAP)

Autor: Karolina Mózgowiec

Zobacz także

  • Klasa szkolna - zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/Rafał Guz
    Klasa szkolna - zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/Rafał Guz

    Dzieci i nauczyciele mogą bezpiecznie pójść do szkół. Komunikat resortu edukacji

  • Świadectwa szkolne Fot. PAP/Darek Delmanowicz
    Świadectwa szkolne Fot. PAP/Darek Delmanowicz

    MEN nie zdałoby do następnej klasy? Uczniowie wystawili ocenę ministerstwu

  • Lekcja religii (zdj. ilustracyjne) Fot. PAP/EPA/FR4ANCO SILVI
    Lekcja religii (zdj. ilustracyjne) Fot. PAP/EPA/FR4ANCO SILVI

    Katecheci chcą lekcji religii uregulowanych ustawą. MEN jest przeciw

  • Fot. PAP/Jakub Kaczmarczyk
    Fot. PAP/Jakub Kaczmarczyk

    W przyszłym tygodniu decyzja o przyszłorocznej maturze i egzaminie ósmoklasisty

Serwisy ogólnodostępne PAP