O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Gróbarczyk: po pogłębieniu toru wodnego wzrosną możliwości szczecińskiego portu

Po pogłębieniu toru wodnego ze Szczecina do Świnoujścia możliwości przeładunkowe portu w Szczecinie wzrosną dwukrotnie – powiedział w środę minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Trzebież, 09.09.2020. Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk (C), dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz (L) i wojewoda zachodniopomorski Tomasz Hinc (P) podczas konferencji prasowej. Fot. PAP/Marcin Bielecki
Trzebież, 09.09.2020. Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk (C), dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz (L) i wojewoda zachodniopomorski Tomasz Hinc (P) podczas konferencji prasowej. Fot. PAP/Marcin Bielecki

"Pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście to niezwykle ważna inwestycja dla gospodarki morskiej" – podkreślał w Trzebieży (Zachodniopomorskie) Gróbarczyk.

"To jest ogromna szansa dla portu w Szczecinie. Zakładamy, że podwoimy możliwości przeładunkowe Szczecina. W ten sposób wpisujemy się w cały program rozbudowy gospodarki morskiej w zakresie eksploatacji portów, a przede wszystkim zwiększania możliwości przeładunkowych portów polskich" – powiedział w rozmowie z dziennikarzami.

Jak zauważył pogłębienie toru wodnego to jeden z elementów dużych inwestycji w zakresie polityki portowej.

"Łącznie to jest blisko 25 mld (zł-PAP), które będą wydatkowane właśnie w ramach realizacji inwestycji w zakresie naszego całego wybrzeża. Gros tych środków będzie wydatkowanych również na Pomorzu Zachodnim. Przed nami kolejna inwestycja, która zbliża się wielkimi krokami, a więc wyłonienie wykonawcy na budowę terminala kontenerowego w Świnoujściu" – powiedział.

Zauważył, że po zrealizowaniu tych inwestycji port Szczecin-Świnoujście będzie jednym z największych portów na Morzu Bałtyckim. "Mam nadzieję, że w całej Europie będziemy (...) odgrywać rolę lidera. Rzecz niezwykle ważna pod kątem (...) przekierowania ładunków, a przede wszystkim stworzenia możliwości przyjmowania dużych kontenerowców transoceanicznych, co jest naszym celem" – powiedział.

Minister zapewniał, że prace przy pogłębieniu idą zgodnie z harmonogramem. "Marzec 2022 r. to termin zakończenia budowy. Ten termin nie jest zagrożony" – zapewnił.

"Zaawansowanie projektu, jeśli chodzi o prace pogłębiarskie jest na poziomie 25 proc.; już ponad 6 mln metrów sześciennych urobku zostało wydobyte z planowanych około 24 mln metrów" – powiedział z kolei dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz.

Jak dodał, "w tej chwili na torze wodnym pracuje jedna pogłębiarka, która odkłada urobek, budując dwie planowane wyspy na Zalewie Szczecińskim. Już za tydzień planowane jest przybycie kolejnej pogłębiarki, a za miesiąc trzeciej. Ten sprzęt będzie pracował tutaj do końca inwestycji" – poinformował Zdanowicz.

Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin obejmuje pogłębienie toru wodnego do 12,5 m na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków i budowę dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim.

Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 metra, maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków zawijających do Szczecina zwiększy się do ok. 11 m. Oznacza to, że będą mogły wpływać dwa razy większe jednostki niż obecnie.

Wartość projektu, realizowanego przy współudziale środków unijnych, wynosi 1,4 mld zł. Inwestycja ma się zakończyć w 2022 r. (PAP)

autor: Kacper Reszczyński

Infografika PAP/Maciej Zieliński

Zobacz także

  • Obwodnica Łomży (Podlaskie) na drodze S61. Fot. X/GDDKiA Białystok
    Obwodnica Łomży (Podlaskie) na drodze S61. Fot. X/GDDKiA Białystok

    Rozbudowa i modernizacja sieci drogowej w Polsce w 2025 roku. Łączna wartość inwestycji EBI sięgnęła blisko 1,38 mld euro

  • Wyniki ankiety wśród niemal 4300 przedstawicieli menedżerów najwyższego szczebla wskazują na większe zapotrzebowanie na szybsze innowacje, wyższy zwrot z inwestycji i wzmocnioną odporność przedsiębiorstw

  • Chiny (zdjęcie ilustracyjne). Fot. EPA/ALEX PLAVEVSKI
    Chiny (zdjęcie ilustracyjne). Fot. EPA/ALEX PLAVEVSKI

    Raport: Chiny budują globalne wpływy pożyczkami. Polska nie jest w centrum ich zainteresowań

  • Fot. PAP - kadr z filmu
    Fot. PAP - kadr z filmu

    Zmienia się paradygmat na rynku kapitałowym - w siłę rośnie kapitał prywatny

Serwisy ogólnodostępne PAP