O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Niemieckie autostrady pozostaną wyłączną własnością państwa

Niemieckie autostrady pozostaną wyłączną własnością państwa. Propozycja ministra finansów Wolfganga Schaeuble, by częściowo sprywatyzować spółkę mającą zarządzać siecią autostrad, upadła z powodu sprzeciwu resortów gospodarki i komunikacji - informują media.

epa02825991 The highway A7 is packed with cars during the summer holiday travel season near by Rendsburg, Germany, 16 July 2011. School holidays are taking place in 13 German states, and the weekend is the traditional time when weekly guest changes take place in Denmark.  EPA/DANIEL FRIEDERICHS
Dostawca: PAP/EPA. Archiwum PAP/EPA © 2015 / DANIEL FRIEDERICHS
Archiwum PAP/EPA © 2015 / DANIEL FRIEDERICHS / epa02825991 The highway A7 is packed with cars during the summer holiday travel season near by Rendsburg, Germany, 16 July 2011. School holidays are taking place in 13 German states, and the weekend is the traditional time when weekly guest changes take place in Denmark. EPA/DANIEL FRIEDERICHS Dostawca: PAP/EPA. Archiwum PAP/EPA © 2015 / DANIEL FRIEDERICHS

Jak pisze w czwartek "Sueddeutsche Zeitung", Schaeuble oraz jego koledzy z rządu Sigmar Gabriel (gospodarka) i Alexander Dobrindt (transport) uzgodnili w środę wieczorem, że planowana przez rząd spółka zarządzająca autostradami będzie w całości należała do państwa.

Zapis gwarantujący własność państwa w spółce infrastrukturalnej dołączony zostanie jako poprawka do niemieckiej konstytucji. Zmiana konstytucji jest warunkiem powołania spółki, która ma stać się nową centralną instytucją planującą i budującą autostrady oraz zarządzającą siecią dróg. Obecnie kompetencje w tej dziedzinie podzielone są między władze centralne a kraje związkowe. Rząd w Berlinie przydziela pieniądze i ustala priorytety, a landy są odpowiedzialne za realizację projektów.

Pomysł częściowej prywatyzacji spółki forsował Schaeuble. Polityk CDU zamierzał sprzedać mniejszościowy pakiet udziałów firmom ubezpieczeniowym i innym prywatnym podmiotom. Tym planom sprzeciwili się Gabriel i Dobrindt.

Większość Niemców też jest przeciwna planom prywatyzacji. Przeciwko nim wypowiedziało się w sondażu telewizji ARD 74 proc. respondentów. Tylko co piąty pytany (21 proc.) poparł pomysł dopuszczenia prywatnego kapitału do spółki infrastrukturalnej.

W Niemczech jest 13 tys. km autostrad i 39 tys. km dróg federalnych, odpowiadających polskim drogom krajowym.

Z Berlina Jacek Lepiarz (PAP)

lep/ ulb/ mc/

Serwisy ogólnodostępne PAP