O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska ustanowiła normy emisji spalin przez samoloty

Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska (Environmental Protection Agency - EPA) zakończyła prace nad projektem przepisów ustanawiających pierwsze w historii USA normy emisji spalin przez samoloty dopuszczone do użytku komercyjnego - podaje agencja Reuters.

Księżyc i przelatujący samolot. Fot. PAP/Radek Pietruszka
Księżyc i przelatujący samolot. Fot. PAP/Radek Pietruszka

Regulacje mają dotyczyć samolotów pasażerskich i transportowych użytkowanych przez komercyjne linie lotnicze, a także dużych odrzutowców biznesowych użytkujących przestrzeń powietrzną Stanów Zjednoczonych. Nie mają natomiast zastosowania do samolotów wojskowych. Wejdą w życie, gdy zostaną formalnie opublikowane w najbliższych dniach.

Samoloty, które mają zostać objęte proponowanymi przez EPA przepisami, odpowiadają za 10 proc. wszystkich emisji gazów cieplarnianych z transportu w USA i 3 proc. wszystkich emisji w USA. Jest to największe źródło gazów cieplarnianych z transportu nieobjęte dotychczas normami ekologicznymi - zauważa agencja Reutera.

Według cytowanego przez agencję komunikatu EPA w tej sprawie nowy projekt dostosuje obowiązujące w USA przepisy do standardów wypracowanych jeszcze w 2016 r. przez Międzynarodową Organizacja Lotnictwa Cywilnego (International Civil Aviation Organization - ICAO). Reuters przypomina, że zaproponowane wówczas normy uzyskały poparcie ze strony dwóch największych na świecie koncernów z branży lotniczej – amerykańskiego Boeinga oraz europejskiego Airbusa.

W lipcu br. EPA zapowiadała, że proponowane przepisy miałyby mieć zastosowanie od stycznia 2021 r. dla nowo projektowanych samolotów i od początku 2028 r. dla już produkowanych maszyn. Zgodnie z zapowiedziami agencji samoloty nie spełniające nowych norm będą musiały zostać przeprojektowane, wycofane z produkcji przed 1 stycznia 2028 roku lub zabiegać o warunkowe wyłączenie spod wskazanych wymogów. W ocenie EPA nie wymusi to żadnych zmian, które i tak nie byłyby planowane przez producentów, i w związku z tym nie przełoży się na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych.

Jeszcze przed ogłoszeniem proponowane przez EPA regulacje spotkały się z falą krytyki jako zbyt zachowawcze. W październiku br. grupa 11 stanów pod przywództwem Kalifornii i stołecznego dystryktu Kolumbii wezwały agencję do wypracowania bardziej rygorystycznych norm, oceniając, że przygotowywane przez EPA przepisy "pozostaną 10 lat w tyle za dostępną technologią i nie przyczynią się do redukcji emisji gazów cieplarnianych bardziej, niż gdyby ich nie było". (PAP)

Zobacz także

  • Siergiej Riabkow, wiceminister spraw zagranicznych Rosji Fot. PAP/EPA/ALEXANDER ZEMLIANICHENKO
    Siergiej Riabkow, wiceminister spraw zagranicznych Rosji Fot. PAP/EPA/ALEXANDER ZEMLIANICHENKO

    Kiedy nowa runda rozmów z USA? Wiceszef rosyjskiego MSZ wskazał termin

  • Nuuk - stolica Grenlandii Fot. PAP/EPA/RITZAU SCANPIX
    Nuuk - stolica Grenlandii Fot. PAP/EPA/RITZAU SCANPIX

    „Musimy ją mieć”. Trump o Grenlandii i bezpieczeństwie narodowym

  • Myśliwiec F-35A - zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/EPA/JOEL CARRETT
    Myśliwiec F-35A - zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/EPA/JOEL CARRETT

    Media: USA przerzuciły do bazy w Portoryko myśliwce F-35A

  • Wołodymyr Zełenski Fot. PAP/EPA/SEM VAN DER WAL
    Wołodymyr Zełenski Fot. PAP/EPA/SEM VAN DER WAL

    „Zespół negocjacyjny pracuje na Florydzie”. Zełeński o rozmowach w USA

Serwisy ogólnodostępne PAP