O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

UOKiK: 40 mln zł kary dla Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył ponad 40 mln zł kary za nieuczciwe reklamy na Cyfrowy Polsat i Polkomtel - poinformował w środę UOKiK w komunikacie.

Warszawa, 01.02.2017. Siedziba spółki Polkomtel przy ul. Konstruktorskiej w Warszawie, 1 bm. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył ponad 40 mln zł kary za nieuczciwe reklamy na Cyfrowy Polsat i Polkomtel - poinformował 01.02.2017 r. UOKiK w komunikacie. Według UOKiK kampanie reklamowe Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu dotyczące oferty smartDOM i Power LTE wprowadzały w błąd. (kru)   PAP/Jakub Kamiński
PAP/Jakub Kamiński / Warszawa, 01.02.2017. Siedziba spółki Polkomtel przy ul. Konstruktorskiej w Warszawie, 1 bm. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył ponad 40 mln zł kary za nieuczciwe reklamy na Cyfrowy Polsat i Polkomtel - poinformował 01.02.2017 r. UOKiK w komunikacie. Według UOKiK kampanie reklamowe Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu dotyczące oferty smartDOM i Power LTE wprowadzały w błąd. (kru) PAP/Jakub Kamiński

Według UOKiK kampanie reklamowe Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu dotyczące oferty smartDOM i Power LTE wprowadzały w błąd. UOKiK oprócz nałożenia kary finansowej na spółki nakazał też emisję informacji o naruszeniu praw konsumentów w telewizji i publikację decyzji na stronach internetowych.

Jak podaje urząd, napływały do niego skargi konsumentów dotyczące dwóch kampanii reklamowych ofert smartDOM i Power LTE, czyli pakietu usług Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu. Skargi dotyczyły reklam prezentowanych latem 2014 roku w prasie, mediach elektronicznych i na bilboardach pod hasłem "Power LTE - Internet LTE bez limitu danych". Następnie, przed Bożym Narodzeniem, spółki emitowały reklamy telewizyjne, które sugerowały, że pakiet usług wraz ze smartfonem, tabletem i telewizorem można uzyskać za 61 zł miesięcznie.

UOKiK dostawał od konsumentów sygnały o tym, że mniej więcej po miesiącu użytkowania internet znacząco spowalnia, a za tablet i telewizor trzeba dodatkowo płacić.

Postępowania Urzędu wobec obu spółek potwierdziły te sygnały. Rzeczywiste warunki promocji Power LTE ograniczały zarówno wielkość transferu (pakiety danych), jak i prędkość transmisji danych po wykorzystaniu pakietu, nawet do 32 kb/s. Konsument nie mógł też kupić pakietu usług telekomunikacyjnych ze smartfonem, tabletem i telewizorem za 61 zł miesięcznie. W rzeczywistości oferta obejmowała tylko cenę za świadczoną usługę, a za sprzęt trzeba było zapłacić dodatkowo.

"Zakwestionowaliśmy wprowadzanie w błąd w reklamie usług telekomunikacyjnych i sprzętu elektronicznego. Praktyki obu spółek mogły spowodować straty finansowe u tych konsumentów, którzy zdecydowali się zawrzeć umowę w ramach promocji smartDOM i Power LTE. Nasze postępowania wykazały, że rzeczywiste warunki oferty różniły się od tych prezentowanych w reklamach" - powiedział cytowany w komunikacie Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożył kary finansowe w łącznej wysokości 40,4 mln zł (30,7 mln zł na Polkomtel i 9,7 mln zł na Cyfrowy Polsat).

Prezes UOKiK nakazał ponadto Cyfrowemu Polsatowi i Polkomtelowi emisję ogłoszeń o wprowadzeniu konsumentów w błąd. Przez 30 dni mają być emitowane w telewizji, pięć razy dziennie w paśmie wieczornym. W ogłoszeniach tych spółki mają obowiązek poświecić każdemu z naruszeń co najmniej po 15 sekund. Decyzje nie są ostateczne, przedsiębiorcy mogą odwołać się do sądu.(PAP)

pif/ amac/

Tematy

Zobacz także

  • Sklep Biedronka, zdjęcie ilustracyjne, fot. PAP/Albert Zawada
    Sklep Biedronka, zdjęcie ilustracyjne, fot. PAP/Albert Zawada

    Ogromna kara dla właściciela Biedronki. Chodzi o akcje promocyjne

  • Logo Apple, fot. PAP/EPA/ALLISON DINNER
    Logo Apple, fot. PAP/EPA/ALLISON DINNER

    Apple pod lupą UOKiK. Koncernowi grozi kara za blokowanie konkurencji na polskim rynku

  • Salon Empik, fot. PAP/Rafał Guz
    Salon Empik, fot. PAP/Rafał Guz

    Empik wypłaci rekompensaty klientom za niedotrzymanie terminów. Jest komunikat UOKiK

  • Zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/Marcin Obara
    Zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/Marcin Obara

    UOKiK: trzy zarzuty dla właściciela Biedronki za niejasno komunikowane ceny

Serwisy ogólnodostępne PAP