O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Gowin: Porozumienie konsultuje stanowisko w sprawie składki od reklamy tylko z partnerami ze Zjednoczonej Prawicy

Porozumienie konsultuje swoje stanowisko w sprawie projektu ustawy o składce od reklamy jedynie z ekspertami oraz partnerami ze Zjednoczonej Prawicy - podkreślił w czwartek wicepremier, szef ugrupowania Jarosław Gowin.

Szef Porozumienia Jarosław Gowin. Fot. PAP/Łukasz Gągulski
Szef Porozumienia Jarosław Gowin. Fot. PAP/Łukasz Gągulski

Na początku lutego do wykazu prac legislacyjnych rządu wpisano projekt ustawy, której konsekwencją będzie wprowadzenie składki z tytułu reklamy internetowej i reklamy konwencjonalnej. Zgodnie z założeniami połowa wpływów ze składek ma trafić m.in. do NFZ, a także na Narodowy Fundusz Ochrony Zabytków; utworzony ma zostać także Fundusz Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów.

Spotkania w sprawie projektu dotyczącego składki od reklamy. Kto zamierza uczestniczyć?

Więcej

Przewodniczący Komitetu Wykonawczego PiS Krzysztof Sobolewski. Fot. PAP/Darek Delmanowicz
Przewodniczący Komitetu Wykonawczego PiS Krzysztof Sobolewski. Fot. PAP/Darek Delmanowicz

Krzysztof Sobolewski o projekcie dotyczącym opłaty od reklam: nie wykluczamy, że będą jakieś zmiany

Szef PO Borys Budka zapowiedział w czwartek konsultacje w sprawie zablokowania projektowanych przez rząd opłaty od reklam. Poinformował też, że do konsultacji zaproszeni zostaną wicepremier, szef Porozumienia Jarosław Gowin oraz lider ruchu Polska 2050 Szymon Hołownia.

Gowin w późniejszym wpisie na Twitterze podkreślił, że jego ugrupowanie konsultuje stanowisko wyłącznie z ekspertami i partnerami ze Zjednoczonej Prawicy (poza Porozumieniem, PiS oraz Solidarna Polska).

"Porozumienie konsultuje swoje stanowisko w sprawie projektu ustawy o składce od reklamy jedynie z ekspertami oraz partnerami ze Zjednoczonej Prawicy" - brzmi wpis Gowina.

Znaczna część prywatnych mediów w środę protestowała we wspólnej akcji "Media bez wyboru", będącej odpowiedzią na zapowiedź przygotowania przez rząd projektu ustawy, której konsekwencją będzie wprowadzenie składki z tytułu reklamy internetowej i reklamy konwencjonalnej. Telewizje TVN24 i Polsat News zamiast programu nadawały specjalny komunikat. Na portalach, m.in. TVN24, Onet oraz Interia czytelnicy nie mogli przeczytać żadnego artykułu. Do akcji przyłączyły się również niektóre dzienniki.

Protest prywatnych mediów w sprawie projektu dotyczącego składki od reklamy

Więcej

Komunikat nadawany przez prywatny portal internetowy. Fot. PAP/Leszek Szymański
Komunikat nadawany przez prywatny portal internetowy. Fot. PAP/Leszek Szymański

Opozycja złożyła trzy projekty uchwał w sprawie "ograniczania wolności mediów w Polsce"

Według biorących udział w proteście mediów wprowadzenie składki będzie oznaczać m.in. osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, a także ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Wprowadzenie tej opłaty oznaczać będzie "pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld zł, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł" - napisano w liście otwartym do władz RP i liderów ugrupowań politycznych.

Rzecznik rządu Piotr Müller podkreślał w środę w TVP Info, że obecnie trwa etap prekonsultacji dotyczących projektu wprowadzenia składki z reklam, który potrwa do 16 lutego. Zaznaczył przy tym, że "to jest podatek, opłata, która została wprowadzona w wielu innych krajach Unii Europejskiej". Podał przykład m.in. Francji i Belgii.

"Inne kraje Unii Europejskiej wprowadziły tę daninę, ponieważ mamy taką sytuację, że bardzo często cyfrowi giganci, duże firmy unikają opodatkowania i ten podatek, który teraz jest w fazie konsultacji, w fazie projektowej, zakłada, że będzie od 2 do 15 proc. - zależnie od tego, jakie będą przychody danej firmy, jaki to będzie towar reklamowany i wszystkie te środki finansowe mają pomóc m.in. działaniu Narodowemu Funduszu Zdrowia, czyli mają być przeznaczone na zdrowie oraz na Fundusz Zabytków, w związku z tym to jest taka opłata solidarnościowa, która obowiązuje w wielu krajach Unii Europejskiej" - przekonywał Müller.

Również Ministerstwo Finansów zapewniło w środę o otwartości "na dialog z przedstawicielami mediów". Resort liczy, że w sprawie projektu dotyczącego składki od reklam, wspólnie z rynkiem zostaną wypracowane rozwiązania akceptowalne dla wszystkich. (PAP)

autor: Rafał Białkowski

kgr/
 

Zobacz także

  • Szef Polskiej Agencji Prasowej Marek Błoński. Fot. PAP/Marcin Obara
    Szef Polskiej Agencji Prasowej Marek Błoński. Fot. PAP/Marcin Obara

    Szef PAP o rozwoju mediów podczas konferencji "Media Przyszłości" [NASZE WIDEO]

  • Fot. PAP
    Fot. PAP

    Panel „Media Przyszłości”: sztuczna inteligencja jest narzędziem i częścią rzeczywistości społecznej

  • Piotr Witwicki. Fot. PAP
    Piotr Witwicki. Fot. PAP

    Piotr Witwicki: myślę, że media z czasem zamienią się w fabryki kontentu [NASZE WIDEO]

  • Konferencja „Media Przyszłości” w Warszawie. Fot. PAP
    Konferencja „Media Przyszłości” w Warszawie. Fot. PAP

    Redaktor naczelny PAP: sztuczna inteligencja to nie jest źródło, tylko narzędzie

Serwisy ogólnodostępne PAP