O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Budowa tunelu pod Świną. Maszyna drążąca w Świnoujściu największa w kraju

Maszyna drążąca tunel w Świnoujściu (województwo zachodniopomorskie) jest największą maszyną w Polsce - powiedział PAP dyrektor operacyjny firmy Gulermak Michał Wójcik. Wykonawcą stałego połączenia wysp Uznam i Wolin jest konsorcjum PORR/Gulermak.

Maszyna drążąca stałe połączenie pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu. Fot. PAP/Marcin Bielecki
Maszyna drążąca stałe połączenie pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu. Fot. PAP/Marcin Bielecki

W piątek Wyspiarka, bo tak nazywa się maszyna drążąca tunel, rozpoczęła pracę. Długo wyczekiwana na Pomorzu Zachodnim inwestycja ma być gotowa w 2022 r.

"Maszyna w tej chwili jest największą maszyną w Polsce" – powiedział w rozmowie z PAP Wójcik. Jak dodaje, "tak dużego tunelu nigdy w Polsce nie drążyliśmy".

Więcej

Zobacz galerię (6)
Premier Mateusz Morawiecki (2L), prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz (L), wicepremier, prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński (2P) i zastępca prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska (P) podczas uroczystości nadania nazwy maszynie drążącej stałe połączenie pomiędzy wyspami Uznam i Wolin oraz rozpoczęcie drążenia tunelu w Świnoujściu. Fot. PAP/Marcin Bielecki
Premier Mateusz Morawiecki (2L), prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz (L), wicepremier, prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński (2P) i zastępca prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska (P) podczas uroczystości nadania nazwy maszynie drążącej stałe połączenie pomiędzy wyspami Uznam i Wolin oraz rozpoczęcie drążenia tunelu w Świnoujściu. Fot. PAP/Marcin Bielecki

Ruszyła budowa tunelu między wyspami Uznam i Wolin. „Kontynuujemy dzieło wzmocnienia polskiego wybrzeża”

Jak opowiada, "maszyna pracuje w cyklu dwudziestoczterogodzinnym, dzień i noc, nieprzerwanie. Pracuje w systemie trzyzmianowym; na każdej zmianie będzie pracowało około 20 osób, czyli na trzech zmianach do obsługi tej maszyny jest przewidziane 60 ludzi. Czwarta zmiana jest zmianą rezerwową. Gdyby z powodu koronawirusa coś się stało jest w gotowości czekająca zmiana. To jest łącznie około stu osób, które rozpoczęły pracę" – dodaje. 

Urządzenie będzie wiercić około 10 metrów na dobę, zależnie od napotkanego gruntu. Całe drążenie wykonawca planuje zakończyć za mniej więcej pół roku. 

Wykonawca tunelu: ta maszyna z jednej strony wierci, ale też układa tunel

"Ta maszyna z jednej strony wierci, ale też układa tunel" – tłumaczył Wójcik. "Od tyłu do tej maszyny dźwigiem są podawane elementy obudowy tzw. ringi i układane jako pierścienie obudowy tunelu. Po ułożeniu każdego takiego pierścienia maszyna opiera się o ten pierścień, odpycha się od niego i kroczy do przodu" – dodał. Taką samą technologią firma Gulermak drąży tunel w Warszawie. 

Od podpisania umowy na budowę tunelu minęło dwa i pół roku. "Pierwszy rok to były uzgodnienia formalno-prawne, administracyjne, pozyskiwanie zezwolenia do realizacji tej inwestycji oraz projektowanie" – powiedział Wójcik. Jak dodaje, "maszyna jest indywidualnie projektowana pod tą inwestycję, więc sama jej produkcja, przetransportowanie z drugiego końca świata i późniejsze złożenie jej tutaj to było następnych wiele miesięcy".

Więcej

Prace na terenie budowy tunelu pod Świną w Świnoujściu. Fot. PAP/Marcin Bielecki
Prace na terenie budowy tunelu pod Świną w Świnoujściu. Fot. PAP/Marcin Bielecki

Budowa tunelu pod Świną. Marek Gróbarczyk: tunel zapewni stałe połączenie z resztą kraju

Jeszcze przed rozpoczęciem samego drążenia należało odpowiednio przygotować teren inwestycji. "Cała trasa, pod którą idzie maszyna, została przeskanowana, rozminowana, również nurkowie na nasze zlecenie pracowali pod wodą i wydobyli wszystkie potencjalnie niebezpieczne elementy" – wyjaśnił Wójcik.

Maszyna pod dnem Świny wydrąży w sumie 1484 metry. Będzie to najdłuższy podwodny tunel drogowy w Polsce. Łącznie cały tunel będzie miał około 1780 metrów, a z drogami dojazdowymi prawie 3200 metrów. W najgłębszym miejscu znajdzie się około 11 metrów pod dnem Świny. Świna ma w tym miejscu od 13 do 15 metrów głębokości. Tunel będzie biegł tam co najmniej 24 metry pod lustrem wody.

Inwestorem projektu jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz.

Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w ostatnim kwartale 2022 r.(PAP)

autor: Kacper Reszczyński

mst/ 

Zobacz także

  • Chińskie samochody elektryczne, zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/EPA/AMERICO ROBERTO
    Chińskie samochody elektryczne, zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/EPA/AMERICO ROBERTO

    Hiszpania inwestuje w samochody elektryczne. Na stole ponad miliard euro

  • Fot. PAP - kadr z filmu
    Fot. PAP - kadr z filmu

    Polska stała się 20. największą gospodarką świata dzięki inwestycjom

  • Minister obrony Szwecji Pal Jonson. Fot. PAP/EPA/OLIVIER HOSLET
    Minister obrony Szwecji Pal Jonson. Fot. PAP/EPA/OLIVIER HOSLET

    Szwedzki minister obrony odwiedzi Polskę. W tle sprawa pogłębienia współpracy

  • Andrzej Domański. Fot. PAP/Daniel Gnap
    Andrzej Domański. Fot. PAP/Daniel Gnap
    Specjalnie dla PAP

    Minister Domański: nasze tempo wzrostu gospodarczego budzi powszechny szacunek

Serwisy ogólnodostępne PAP