O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Inny kontenerowiec armatora Ever Given zgubił 30 lat temu w oceanie tysiące plastikowych kaczek

Evergreen Marine Corp armator kontenerowca Ever Given, który od wtorku blokuje Kanał Sueski, miał już w swojej karierze inny poważny incydent na morzu. W 1992 roku z innego obsługiwanego przez niego kontenerowca Ever Laurel wypadło do Pacyfiku niemal 30 tys. zabawek. Przez 15 następnych lat plastikowe kaczki, żaby, żółwie i bobry wyrzucane były na brzeg na całym świecie.

Fot. PAP/EPA/MAXAR TECHNOLOGIES HANDOUT -- MANDATORY CREDIT: SATELLITE IMAGE 2020 MAXAR TECHNOLOGIES
Fot. PAP/EPA/MAXAR TECHNOLOGIES HANDOUT -- MANDATORY CREDIT: SATELLITE IMAGE 2020 MAXAR TECHNOLOGIES

Pochodzenie plastikowych zabawek znajdowanych w różnych zakątkach świata pozostawało przez lata tajemnicą i skłoniło wiele osób do podjęcia badań tematu.

Dwóch oceanografów, Jim Ingraham i Curtis Ebbesmeyer, wprowadziło współrzędne miejsc, w których znaleziono zabawki, do symulatora prądu oceanicznego i prześledzili drogę ich dryfowania aż do północnego Pacyfiku.

Zator na Kanale Sueskim. Ogromne koszty dla światowej gospodarki

Dziennikarz Donovan Hohn wyjaśnił ostatecznie zjawisko w 2011 r. w swojej książce zatytułowanej „Moby-Duck (z ang. Moby Kaczka, gra słów z Moby-Dick): Prawdziwa historia 28 800 zabawek do kąpieli zgubionych na morzu”.

Porównując rezultat badań Ingrahama i Ebbesmeyera z dokumentacją tras jednostek handlowych, Hohn dotarł do statku Ever Laurel, obsługiwanego przez tajwańską firmę Evergreen Marine Corp., który opuścił Hongkong 6 stycznia 1992 r. i dopłynął do stanu Waszyngton 16 stycznia, spóźniony o jeden dzień z powodu złej pogody.

"Chociaż robił to w inne dni, 10 stycznia Ever Laurel nie przefaksował raportu pogodowego do krajowych służb pogodowych w Waszyngtonie, ale następnego ranka zrobił to statek w jego pobliżu, opisując huraganowe wiatry i fale o wysokości 36 stóp (11 metrów)" - pisze Hohn w swojej książce, której fragmenty opublikował "Guardian".

Więcej

Fot. PAP/EPA/SUEZ CANAL AUTHORITY
Fot. PAP/EPA/SUEZ CANAL AUTHORITY

CNN: Blokada Kanału Sueskiego pogłębi ogromne problemy transportu morskiego w czasie pandemii

W dalszej części autor opisuje, jak 12 kontenerów wypadło za burtę Ever Laurel i zatonęło, a tysiące małych paczek wyskoczyło na powierzchnię wody, każda zawierająca puste w środku zwierzęta o długości ok. 7,5 centymetrów: czerwone bobry, niebieskie żółwie, zielone żaby i żółte kaczki.

Evergreen Marine jest armatorem kontenerowca Ever Given, który pod panamską flagą płynął do Rotterdamu i podczas przeprawy przez Kanał Sueski we wtorek rano obrócił się bokiem i osiadł na mieliźnie, powodując zablokowanie całego ruchu na jednej z najważniejszych morskich dróg handlowych.

Szacuje się, że zator kosztuje światową gospodarkę 400 milionów dolarów na godzinę. (PAP)

kgr/
 

Zobacz także

  • MV Tokugawa. Fot/Facebook/Port Szczecin-Świnoujście
    MV Tokugawa. Fot/Facebook/Port Szczecin-Świnoujście

    Statek z ładunkiem 50 ton po raz pierwszy wpłynął do portu w Szczecinie

  • Rekordowo niski stan wody w Wiśle w Warszawie. Fot.  PAP/Leszek Szymański
    Rekordowo niski stan wody w Wiśle w Warszawie. Fot. PAP/Leszek Szymański
    Specjalnie dla PAP

    Ekspertka: bez pogłębienia koryt rzek nie uda się zwiększyć wodnego transportu towarowego

  • Na zdjęciu z drona budowa mostu kolejowego na Regalicy w Szczecinie, Fot. PAP/Marcin Bielecki
    Na zdjęciu z drona budowa mostu kolejowego na Regalicy w Szczecinie, Fot. PAP/Marcin Bielecki

    Most nad Regalicą ma zostać ukończony w tym roku. Aktualnie trwa nasuwanie części konstrukcji [WIDEO]

  • Port w Elblągu, Fot. PAP/Jan Dzban
    Port w Elblągu, Fot. PAP/Jan Dzban

    "Możliwości przeładunkowe portu w Elblągu wzrosną do ok. 2,5 mln ton"

Serwisy ogólnodostępne PAP