O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Podpisano umowę ws. modernizacji linii kolejowej Warszawa-Radom

Do 2020 roku linia kolejowa z Warszawy do Radomia ma być w całości zmodernizowana - zapowiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. We wtorek PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowy z wykonawcami prac wartymi około 646 mln zł.

Radom, 18.12.2014. Dworzec w Radomiu, 18 bm. Z udziałem m.in. minister infrastruktury i rozwoju Marii Wasiak i wojewody mazowieckiego Jacka Kozłowskiego podpisano 18 bm. umowę na modernizację stacji kolejowej Radom. (mr) PAP/Jacek Turczyk Archiwum PAP © 2017 / Jacek Turczyk
Archiwum PAP © 2017 / Jacek Turczyk / Radom, 18.12.2014. Dworzec w Radomiu, 18 bm. Z udziałem m.in. minister infrastruktury i rozwoju Marii Wasiak i wojewody mazowieckiego Jacka Kozłowskiego podpisano 18 bm. umowę na modernizację stacji kolejowej Radom. (mr) PAP/Jacek Turczyk Archiwum PAP © 2017 / Jacek Turczyk

Modernizacja linii kolejowej z Warszawy do Radomia to inwestycja od lat oczekiwana przez mieszkańców Radomia i całego regionu. Wielu z nich codziennie dojeżdża do pracy do stolicy.

Jak podkreślił we wtorek w Radomiu Adamczyk, pierwotnie linia miała być zmodernizowana do 2012 roku, ale przygotowania do inwestycji opóźniały się latami.

„Wreszcie słowa zostały zastąpione czynami. Czas działań polityków został uwieńczony podpisaniem umowy” - stwierdził.

Według niego przebudowa linii kolejowej z Radomia do Warszawy to wielka szansa na ożywienie regionu radomskiego. "Jeżeli wszystko to, co jest zaplanowane, zostanie zrealizowane, to w 2020 roku możemy się spodziewać przejazdu pociągów z Warszawy do Radomia w godzinę i 15 minut. To olbrzymi postęp w stosunku do tego, co w chwili obecnej przeżywają podróżni korzystający z tego połączenia kolejowego" - powiedział minister.

  Z Warszawy do Radomia w 75 minut

Po modernizacji pociągi osobowe będą mogły jeździć z prędkością 160 km/h. Czas przejazdu najszybszych pociągów z Warszawy do Radomia skróci się z ok. 115 minut obecnie do blisko 75 minut.

Przebudowę linii kolejowej nr 8 z Warszawy do Radomiu podzielono na kilka etapów. W 2015 r. zmodernizowana została stacja kolejowa w Radomiu. Do końca drugiego kwartału br. ma się zakończyć modernizacja 27-kilometrowego odcinka z Okęcia do Czachówka Południowego.

Przebudowa liczącego 20 km odcinka Czachówek Płd. – Warka będzie kosztować 217 mln zł. Roboty rozpoczną się w trzecim kwartale 2018 r. W ramach inwestycji wymienione zostaną tory, urządzenia sterowania ruchem i rozjazdy.

W czwartym kwartale 2018 r. planowany jest początek przebudowy 43-kilometrowej trasy Warka – Radom. Jej koszt to 429 mln zł. Zakres prac na tym odcinku obejmie m.in. modernizację i budowę drugiego toru, montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz rozjazdów.

Największe utrudnienia w 2019 r.

Według członka zarządu PKP PLK Arnolda Brescha, największych utrudnień w związku z modernizacją pasażerowie mogą spodziewać się w 2019 r., kiedy m.in. będzie budowany drugi tor na odcinku z Warki do Radomia.

Wyjaśnił, że w 2019 r. linia będzie zamykana. "Najpierw przez trzy miesiące - w pierwszym kwartale między Dobieszynem a Radomiem, następnie od drugiego do czwartego kwartału na odcinku Warka - Radom i wreszcie w czwartym kwartale - powrót na odcinek Dobieszyn-Radom, by dokończyć prace” - powiedział Bresch.

Przebudowa odcinków Czachówek Płd. – Warka i Warka - Radom zakłada modernizację 31 przejazdów kolejowo-drogowych. Nowe urządzenia mają zapewnić większe bezpieczeństwo. Dodatkowo wybudowanych zostanie sześć skrzyżowań bezkolizyjnych. Wiadukty powstaną m.in. w Warce i Radomiu.

Wartość całej inwestycji na linii kolejowej nr 8 między stacjami Warszawa Okęcie – Radom ma wynieść łącznie około 1,8 mld zł.

Wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel zaznaczył, że podpisane we wtorek w Radomiu umowy są kolejnymi kontraktami dotyczącymi inwestycji realizowanych w ramach Krajowego Programu Kolejowego, którego wartość wynosi 66,5 mld zł.

Prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel poinformował, że liczba umów podpisywanych w ramach tego programu dynamicznie rośnie. W pierwszym kwartale 2016 r. podpisano kontrakty o wartości ok. 600 mln zł, a w pierwszym kwartale 2017 podpisane umowy osiągnęły łączną wartość 2,3 mld zł. „Pierwsze półrocze tego roku zamkniemy podpisaniem kontraktów na ponad 13 mld zł” - ocenił Merchel. (PAP)

ilp/ pad/

Tematy

Zobacz także

  • Chaos komunikacyjny w Portugalii obejmie m.in. koleje i transport publiczny Fot. PAP/EPA/ANTONIO PEDRO SANTOS
    Chaos komunikacyjny w Portugalii obejmie m.in. koleje i transport publiczny Fot. PAP/EPA/ANTONIO PEDRO SANTOS

    Strajk generalny w Portugalii. Obywatele przeciwko zmianom w kodeksie pracy

  • Buldog francuski w pociągu Fot. PAP/Wojciech Olkuśnik
    Buldog francuski w pociągu Fot. PAP/Wojciech Olkuśnik

    Kolej na zwierzęta! Coraz więcej podróżnych rusza w trasę z pupilami

  • Działania służb przy zniszczonym fragmencie torowiska na trasie Dęblin-Warszawa przy stacji kolejowej Mika. Fot. PAP/Wojtek Jargiło
    Działania służb przy zniszczonym fragmencie torowiska na trasie Dęblin-Warszawa przy stacji kolejowej Mika. Fot. PAP/Wojtek Jargiło

    Akty dywersji na kolei. Jest decyzja sądu ws. ENA dla dwóch podejrzanych

  • Działania służb przy zniszczonym fragmencie torowiska na trasie Dęblin-Warszawa przy stacji kolejowej w okolicy miejscowości Mika. Fot. PAP/Przemysław Piątkowski
    Działania służb przy zniszczonym fragmencie torowiska na trasie Dęblin-Warszawa przy stacji kolejowej w okolicy miejscowości Mika. Fot. PAP/Przemysław Piątkowski

    Akty dywersji na kolei. Sąd zdecydował ws. podejrzanych

Serwisy ogólnodostępne PAP