O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Norwegia wprowadzi obowiązek oznaczania retuszowanych zdjęć w reklamach

Norweski rząd wprowadzi obowiązek oznaczania retuszowanych zdjęć w reklamach wyświetlających się w mediach społecznościowych, aby przeciwdziałać "presji ciała" wśród nastolatków. Jak uzasadniono - dzieci bombardowane są nieprawdziwymi obrazami idealnych sylwetek.

Fot. PAP/EPA/Zoltan Balogh
Fot. PAP/EPA/Zoltan Balogh

"Obowiązek oznaczania reklam dotyczyć będzie reklam, w których kształt, rozmiar lub skóra człowieka zostały zmienione poprzez retusz lub inną manipulację" - przekazała PAP Rita Astridsdotter Brudalen z norweskiego Urzędu ds. Mediów (Medietilsynet).

Nowe przepisy mają wejść w życie 1 lipca przyszłego roku i mają się odnosić do zdjęć, filmów reklamowych, a także materiałów sponsorowanych publikowanych w mediach społecznościowych.

Z przeprowadzonego przez Urząd ds. Mediów badania "Dzieci i media 2020" wynika, że najmłodsi w Norwegii są narażeni na wpływ marketingu. 61 proc. dzieci w wieku 13-18 lat oraz 28 proc. w wieku 9-12 otrzymało, za pośrednictwem m.in. mediów społecznościowych, reklamy produktów na odchudzanie.

Do 50 proc. starszych nastolatków i 26 proc. młodszych nastolatków trafiły reklamy środków na przyrost masy mięśniowej. Jedna trzecia dzieci w obu grupach miała kontakt z materiałami promocyjnymi dotyczącymi zabiegów kosmetycznych oraz solarium, a 20 proc. 13-18 latków z reklamami chirurgi plastycznej.

Raport norweskiego urzędu wskazuje, że "aż 70 proc. nastolatków korzystających z mediów społecznościowych uważa, że otrzymuje za dużo reklam". "Młodzi ludzie uważają, że zarówno zwykłe reklamy w internecie, jak i wpisy influencerów, którzy promują produkty w mediach społecznościowych, przyczyniją się do +presji ciała+. Pomysł uregulowania i oznaczania retuszowanych obrazów wyszedł od nastolatków podczas dyskusji z grupą nastolatków" - podkreśla Urząd ds. mediów.

Aby umożliwić wprowadzenie oznaczeń retuszowanych reklam norweski parlament zmienił ustawę o marketingu. Szczegóły dotyczące przepisów wykonawczych mają zostać ustalone przez norweski Urząd ds. Konsumetów, który przyjmuje skargi na nieetyczne reklamy.

Dla tych, którzy złamią prawo, m.in. influencerów zamieszczających wyidealizowane sylwetki i reklamujących produkty kosmetyczne, grozić będzie wysoka grzywna, natomiast w skrajnych sytuacjach, np. wielokrotnego zamieszczania retuszowanego i nieoznaczonego zdjęcia - kara pozbawienia wolności.

Daniel Zyśk (PAP)

Zobacz także

  • Dom świętego Mikołaja w Rovaniemi. Fot. PAP/Rafał Guz
    Dom świętego Mikołaja w Rovaniemi. Fot. PAP/Rafał Guz

    Sapmi - nieznana nazwa krainy Świętego Mikołaja

  • Laureatka Pokojowej Nagrody Nobla Maria Corina Machado. Fot. PAP/EPA/STIAN LYSBERG SOLUM NORWAY OUT
    Laureatka Pokojowej Nagrody Nobla Maria Corina Machado. Fot. PAP/EPA/STIAN LYSBERG SOLUM NORWAY OUT

    Wenezuelska noblistka Maria Corina Machado zapowiedziała powrót do kraju [WIDEO]

  • Wicepremier, minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz. Fot. PAP/Piotr Kowala
    Wicepremier, minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz. Fot. PAP/Piotr Kowala

    Szef MON: Polska i Norwegia autorami architektury bezpieczeństwa Bałtyku

  • Zorza polarna, zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/EPA/Mads Claus Rasmussen
    Zorza polarna, zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/EPA/Mads Claus Rasmussen

    Dwie najbliższe noce mogą przynieść najsilniejsze od lat zorze polarne

Serwisy ogólnodostępne PAP