O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

"Ifigenia na Taurydzie" Warlikowskiego ponownie w operze Garnier w Paryżu

Od 14 września do 2 października można ponownie obejrzeć "Ifigenię na Taurydzie" Christopha Willibalda Glucka w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego w paryskiej Operze Garnier. Polski reżyser po raz trzeci wystawił w Paryżu tę operę, tym razem z udziałem Agaty Buzek.

 Budynek Opery Garnier w Paryżu. Fot. PAP/EPA/IAN LANGSDON
Budynek Opery Garnier w Paryżu. Fot. PAP/EPA/IAN LANGSDON

Spektakl jest opowieścią o losach tytułowej Ifigenii, w mitologii greckiej córki Agamemnona i Klitajmestry, jej brata Orestesa oraz króla Thoasa.

Warlikowski wystawił "Ifigenię na Taurydzie" już po raz trzeci w operze Garnier w Paryżu. Inscenizacją w 2006 r. publiczność była oburzona, a reżyser został oskarżony o nieprzyzwoitość i brak szacunku dla oryginalnego dzieła. Warlikowski był wówczas nieznany francuskiej publiczności. Inscenizacja z 2016 r. zyskała już uznanie francuskiej publiczności, a obecne krytycy chwalą „imponującą aktorkę Agatę Buzek" oraz wielowątkowość fabuły spektaklu.

"W przypadku tej interpretacji opery Glucka Warlikowski może polegać na całkiem młodych śpiewakach, którzy są w pełni oddani jego wizji, nawet jeśli pozostaje ona nieco niejasna dla publiczności" – ocenił serwis Olyrix.

Warlikowski umiejscowił akcję XVIII-wiecznej opery Glucka we współczesnym domu starców na południu Francji. Starzejąca się pensjonariuszka placówki Ifigenia ostatni raz przezywa koszmar swojego życia, które straciło sens.

Rolę głównej bohaterki grają dwie osoby: śpiewaczka Tara Erraught oraz aktorka Agata Buzek. Autorką kostiumów i scenografii jest Małgorzata Szcześniak. "Dość młoda obsada opery sprawdza się i mimo pewnych słabości z przekonaniem przyjmuje propozycję reżysera" – napisał Olyrix, chwaląc "czysty i lekki” głos Taray Erraught oraz parę śpiewaków - Jarretta Ott i Juliena Behra.

Z Paryża Katarzyna Stańko (PAP)

kgr/

Zobacz także

  • Prezentacja po konferencji, nowych wystaw Małgorzaty Blamowskiej "Wszystkie wcielenia kobiety", Alicji Białej "Zatruty staw" i "Wielcy współcześni. Dar Teresy i Andrzeja Starmachów" w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie (zdjęcie ilustracyjne)PAP/Łukasz Gągulski
    Prezentacja po konferencji, nowych wystaw Małgorzaty Blamowskiej "Wszystkie wcielenia kobiety", Alicji Białej "Zatruty staw" i "Wielcy współcześni. Dar Teresy i Andrzeja Starmachów" w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie (zdjęcie ilustracyjne)PAP/Łukasz Gągulski

    Prestiżowe instytucje kultury będą płacić artystom wizualnym za udział w wystawach

  • Dwie nowe ekspozycje "Miasto kobiet" i "Kwestia kobieca 1550–2025" zainaugurowały drugi rok działalności Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Fot. PAP/Szymon Pulcyn
    Dwie nowe ekspozycje "Miasto kobiet" i "Kwestia kobieca 1550–2025" zainaugurowały drugi rok działalności Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Fot. PAP/Szymon Pulcyn

    Dziewięć dzieł, których nie można ominąć na wystawie „Kwestia kobieca 1550–2025” w warszawskim MSN

  • Fot. PAP - kadr z filmu
    Fot. PAP - kadr z filmu

    ORLEN: konsekwentnie wspieramy polską kulturę

  • Enokarpackie zaprasza w podróż po Podkarpaciu

Serwisy ogólnodostępne PAP