O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Pełczyńska-Nałęcz: w projekcie CPK potrzebne inwestycje w koleje subregionalne

W projekcie zmian CPK przewiduje się zwiększenie finansowania połączeń kolejowych między metropoliami i zmniejszenie finansowania kolei subregionalnych, jednak to włączenie średnich miast zagwarantuje równy rozwój w całej Polsce - powiedziała PAP Biznes minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz Fot. PAP/Jarek Praszkiewicz
Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz Fot. PAP/Jarek Praszkiewicz

"Kluczowe w sprawie CPK jest to, że to jest największy projekt rozwoju regionalnego finansowany z polskich funduszy, zwłaszcza ta część kolejowa. Jako ministerstwo patrzymy na całość polityki regionalnej i rozwoju regionalnego, i stąd nasze zainteresowanie” – powiedziała Pełczyńska-Nałęcz.

Więcej

Centralny Port Komunikacyjny to spółka Skarbu Państwa Fot. PAP/Tomasz Gzell
Centralny Port Komunikacyjny to spółka Skarbu Państwa Fot. PAP/Tomasz Gzell

Spółka CPK otrzymała ok. 500 mln zł unijnego wsparcia na projekty kolejowe

Jak dodała, w kolejowej części CPK są w tej chwili proponowane zmiany zwiększające finansowanie z 71 na 77 mld zł i toczy się dyskusja na ten temat w rządzie, a decyzja będzie podjęta wkrótce – projekt CPK jest jednym z tematów wtorkowego posiedzenia rządu.

"To bardzo dobrze, że proponuje się zwiększenie finansowania, ale jednocześnie proponowane jest zwiększenie o 15 mld zł finansowania tzw. Y, czyli kolei dużych prędkości między dużymi metropoliami, o prawie 9 mld zł redukując finansowanie kolei subregionalnych” – wyjaśniła minister.

Dodała, że jeśli takie rozwiązanie zostanie przyjęte, to do 2032 r. nie będzie inwestowania w ramach CPK w koleje subregionalne, a przewidywane inwestycje to było np. połączenie Płock-Warszawa, które dzisiaj zajmuje ponad 2 godziny, a byłoby 45 min.

"Potrzeba doinwestowania projektów, które zredukują wykluczenie komunikacyjne"

"Tymczasem w Polsce potrzeba doinwestowania projektów, które zredukują wykluczenie komunikacyjne średnich, subregionalnych miast. To one nam zagwarantują, że pomimo depopulacji będzie równy rozwój w całej Polsce” – podkreśliła.

We wtorek na rządzie ma być rozpatrzony m.in. projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego – „Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024–2030”.

Wnioskodawcą jest pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek. (PAP Biznes)

jz/ pad/ know/

Zobacz także

  • Wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz. Fot. PAP/Łukasz Gągulski
    Wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz. Fot. PAP/Łukasz Gągulski

    Kosiniak-Kamysz: stawiamy na kolej i na infrastrukturę

  • Lokomotywa PKP Cargo Fot. PAP/Michał Zieliński
    Lokomotywa PKP Cargo Fot. PAP/Michał Zieliński

    PKP Cargo liczy straty po powodzi. Uszkodzonych ponad sto lokomotyw

  • Zderzenie pociągów towarowych w Kuźni Raciborskiej Fot. Policja Śląska
    Zderzenie pociągów towarowych w Kuźni Raciborskiej Fot. Policja Śląska

    Zderzenie pociągów towarowych na Śląsku. Jeden z maszynistów trafił do szpitala

  • Tory kolejowe Fot. PAP/Andrzej Jackowski
    Tory kolejowe Fot. PAP/Andrzej Jackowski

    880 mln zł. PKP PLK szacuje straty w związku z powodzią. "Kwota będzie rosnąć"

Serwisy ogólnodostępne PAP