O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Po 65. roku życia wydłuża się czas reakcji kierowców. Ekspertka o zagrożeniach

Zazwyczaj po 65. roku życia czas reakcji kierowców wydłuża się, co w sytuacjach krytycznych może prowadzić do poważnych wypadków - powiedziała PAP Maria Dąbrowska-Loranc z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS. Po 75. roku życia czas reakcji może wydłużyć się nawet dwukrotnie w porównaniu do młodszych kierowców.

Zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/Marcin Bielecki
Zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/Marcin Bielecki

Z najnowszego raportu Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, dotyczącego wypadków drogowych w 2024 r., wynika, że osoby w wieku 60 lat i więcej spowodowały 3866 wypadków, w których zginęło 339 osób, a 4327 osób zostało rannych. Raport pokazuje, że rowerzyści w tym wieku spowodowali najwięcej wypadków spośród rowerzystów w innych grupach wiekowych. Seniorzy stanowili również najliczniejszą grupę zabitych w wypadkach drogowych.

Wiek kierowców a wypadki

Odnosząc się do tych danych, kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS Maria Dąbrowska-Loranc powiedziała, że jednym z powodów, dla których osoby starsze częściej uczestniczą w wybranych kategoriach wypadków drogowych "są z pewnością zmiany fizjologiczne związane z wiekiem".

Więcej

Fot. PAP/Leszek Szymański
Fot. PAP/Leszek Szymański

Ekspert: rozmowa przez telefon za kierownicą tak samo groźna, jak jazda po alkoholu

"Wiemy, że u osób po 60. roku życia dochodzi do spadku sprawności psychofizycznej, co przekłada się na zdolność do sprawnej reakcji na konkretne scenariusze drogowe. Zmniejsza się także wrażliwość układu nerwowego, jednocześnie pogarsza się zdolność widzenia, słuchu oraz reakcje na bodźce zewnętrzne" - powiedziała Dąbrowska-Loranc. Dodała, że w szczególności po 65. roku życia czas reakcji kierowców wydłuża się, "co w sytuacjach krytycznych, takich jak nagłe hamowanie, może prowadzić do poważnych wypadków".

"Co więcej, badania pokazują, że osoby po 75. roku życia mają nawet dwukrotnie dłuższy czas reakcji w porównaniu do młodszych kierowców. Dodatkowo seniorzy mogą borykać się z innymi problemami – np. słabą wrażliwością na kontrast oraz trudnościami w ocenie odległości. I to wszystko zwiększa ryzyko popełniania błędów na drodze" - powiedziała. Jednocześnie wskazała, że seniorzy często swoje ograniczenia psychiczne czy fizyczne rekompensują doświadczeniem oraz defensywną i ostrożną jazdą.

Więcej

Hulajnogi. Zdj. ilustracyjne. Fot.  PAP/Grzegorz Momot
Hulajnogi. Zdj. ilustracyjne. Fot. PAP/Grzegorz Momot

Znaczna część wypadków na hulajnogach wynika z nietrzeźwości

Przeciwdziałanie niebezpieczeństwu na drodze

W ocenie ekspertki, nie ulega wątpliwości, że konieczne jest podjęcie działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa tej grupy wiekowej na drogach. "Potrzebne są działania edukacyjne w odniesieniu nie tylko do seniorów, ale również do wszystkich kierowców niezależnie od wieku zwracające uwagę na pewne deficyty wśród seniorów, wynikające z procesu starzenia się" - mówiła.

Zaznaczyła, że warto również rozważyć wprowadzenie stałych programów edukacyjnych i szkoleń dla osób starszych, wzorem wielu krajów zachodnioeuropejskich, skandynawskich czy północnoamerykańskich, "które uświadamiają i pomagają zmienić styl jazdy i dostosować go do zmieniających się warunków psychofizycznych oraz aktualizować wiedzę na temat przepisów ruchu drogowego, które – szczególnie w naszym kraju – są regularnie nowelizowane".

Więcej

Panele dźwiękochłonne na trasie A1. Fot. PAP/Tytus Żmijewski
Panele dźwiękochłonne na trasie A1. Fot. PAP/Tytus Żmijewski

Jak bardzo szkodliwy jest hałas? Smog akustyczny realnym zagrożeniem

Statystyki

Z raportu Biura Ruchu Drogowego KGP wynika, że osoby w wieku 60 plus stanowią trzecią grupę pod względem liczby spowodowanych wypadków drogowych. Na pierwszym miejscu znalazły się osoby w wieku 40-59 lat, a na drugim - w wieku 25-39.

Raport pokazuje, że osoby powyżej 60. roku życia stanowiły najliczniejszą grupę zabitych w wypadkach drogowych (611 osób, czyli 32,2 proc. ogółu). Natomiast w grupie rannych na pierwszym miejscu były osoby w wieku 40-59 lat (7232 osoby, czyli 29,2 proc. ogółu).

Z kolei wskaźnik zabitych na 1 mln populacji w grupie wiekowej 60 plus wyniósł 61,5 i był niższy niż wskaźnik dla grupy wiekowej 18-24, który wyniósł 86,9. Wskaźnik dla grupy wiekowej 40-59 wyniósł 50,5.

Marcin Chomiuk (PAP)

mchom/ mark/ mhr/ ał/

Zobacz także

  • Radiowóz policyjny, fot. PAP/Darek Delmanowicz
    Radiowóz policyjny, fot. PAP/Darek Delmanowicz

    Pędzili 300 km/h ulicami miasta. Sąd zdecydował ws. dwóch młodych kierowców

  • Opady śniegu. Fot. PAP/Marcin Bielecki
    Opady śniegu. Fot. PAP/Marcin Bielecki

    Ostrzeżenia w kilkunastu województwach. Uwaga na drogach

  • Policja podczas kontroli kierowców w ramach "Akcji Trzeźwy Poranek" w Katowicach, fot. PAP/Jarek Praszkiewicz
    Policja podczas kontroli kierowców w ramach "Akcji Trzeźwy Poranek" w Katowicach, fot. PAP/Jarek Praszkiewicz

    Akcja "Znicz" nadal trwa. Ponad 180 wypadków w ciągu trzech dni

  • Policyjny patrol. Fot. PAP/Darek Delmanowicz
    Policyjny patrol. Fot. PAP/Darek Delmanowicz

    Na drogach tysiące policjantów. Rusza Akcja Znicz

Serwisy ogólnodostępne PAP