O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Polacy i jazda pod wpływem alkoholu. Sondaż IBRIS dla PAP

Ponad 47 proc. badanych deklaruje, że było kiedyś świadkiem sytuacji, w której za kierownicę wsiadł ktoś po wypiciu piwa – wynika z najnowszego badania IBRiS dla PAP. Ponad połowa opowiada się za zakazem reklamy wyrobów alkoholowych, w tym piwa.

Badanie alkomatem. Zdj. ilustracyjne. Fot. PAP/Darek Delmanowicz
Badanie alkomatem. Zdj. ilustracyjne. Fot. PAP/Darek Delmanowicz

Badanie pokazało, że 78,4 proc. respondentów uważa, że spożywanie alkoholu, w tym piwa, znacząco zwiększa ryzyko wystąpienia wypadków drogowych, zarówno z udziałem samochodów, jak i motocykli oraz rowerów. 15,4 proc. uważa natomiast, że ryzyko jest nieznacznie większe.

„Łącznie 93,8 proc. badanych dostrzega związek między alkoholem a wzrostem ryzyka wypadków. Z kolei niemal połowa ankietowanych (47,3 proc.) była osobiście świadkiem, kiedy za kierownicę samochodu wsiadł ktoś po wypiciu piwa” - podają autorzy badania.

Z badania wynika ponadto, że większość Polaków (64,7 proc.) uważa, że picie piwa - w kontekście podejmowania ryzykownych zachowań, takich jak prowadzenie pojazdu po spożyciu lub udział w bójkach - jest równie niebezpieczne, co picie mocniejszych alkoholi. Jedynie 27,9 proc. postrzega piwo jako mniej (24,6 proc.) lub znacznie mniej (3,3 proc.) niebezpieczne.

Image
Polacy o spożywaniu alkoholu. Autor: PAP/Infografika/Adam Ziemienowicz
Polacy o spożywaniu alkoholu. Autor: PAP/Infografika/Adam Ziemienowicz

„Respondenci w dużej mierze traktują alkohol jako jednolite zagrożenie dla zdrowia, ale jednocześnie dostrzegają wyjątkową akceptację piwa w życiu publicznym. 78 proc. Polaków uważa, że picie alkoholu, niezależnie od jego rodzaju (np. piwo, wino, wódka), wiąże się z takim samym ryzykiem dla zdrowia (30,8 proc. zdecydowanie tak, 47,2 proc. raczej tak)” - czytamy.

Ponadto - jak wskazano - 57,2 proc. badanych nie zgadza się ze stwierdzeniem, że piwo, ze względu na niską zawartość alkoholu, jest w dużej mierze nieszkodliwe, z czego 28,9 proc. raczej się nie zgadza, a 28,3 proc. zdecydowanie się nie zgadza.

Więcej

Napoje alkoholowe. Fot. PAP/Marcin Bednarski
Napoje alkoholowe. Fot. PAP/Marcin Bednarski

Polacy zgodni w sprawie nocnej prohibicji. Sondaż IBRIS dla PAP

„Prawie trzy czwarte badanych (74,8 proc.) zgadza się ze stwierdzeniem, że w Polsce picie piwa jest na tyle znormalizowane, że jest powszechnie akceptowalne w wielu codziennych i publicznych sytuacjach (25,9 proc. zdecydowanie tak, 48,9 proc. raczej tak). Dodatkowo, 73 proc. respondentów uważa, że piwo jest najczęściej pierwszym napojem alkoholowym, po który sięgają młodzi ludzie (30,4 proc. zdecydowanie tak, 42,6 proc. raczej tak)” - napisano w komentarzu do badania.

54,4 proc. opowiada się za zakazem reklamy wyrobów alkoholowych, w tym piwa, wina i napojów spirytusowych, gdzie 28,1 proc. jest raczej za zakazem, a 26,3 proc. zdecydowanie za zakazem. Przeciwnego zdania jest 32,6 proc. respondentów.

Blisko połowa badanych (45,7 proc.) zgadza się, że legalna reklama piwa daje poczucie, że jest to produkt bezpieczny, obojętny dla zdrowia (22,3 proc. zdecydowanie się zgadza, 23,4 proc. raczej się zgadza). Odmienne zdanie wyraziło łącznie 46,2 proc. Polaków. Dokładnie połowa badanych Polaków uważa, że reklamy piwa w polskiej przestrzeni publicznej promują i normalizują ogólną konsumpcję alkoholu. Kolejne 35,6 proc. ma do tej kwestii neutralny stosunek, a jedynie 14,4 proc. sprzeciwia się temu stwierdzeniu.

 Wyniki badania IBRiS uwydatniają istotne napięcie społeczne: z jednej strony niemal powszechna świadomość ogromnego ryzyka wypadków drogowych po alkoholu, z drugiej - blisko połowa respondentów osobiście widziała kierowcę po piwie. Ten dysonans jest napędzany społeczną normalizacją picia piwa, którą odczuwa trzy czwarte Polaków oraz wpływem reklamy.

dyrektor ds. komunikacji IBRiS Kamil Smogorzewski

– Fakt, że niemal 46 proc. Polaków uważa, iż legalna reklama piwa sugeruje, że jest to produkt bezpieczny, w połączeniu z przekonaniem, że piwo jest pierwszym alkoholem dla młodych, stanowi wyraźny sygnał dla regulatorów rynku i decydentów publicznych, że obecny model komunikacji i dostępności piwa może podważać szeroką świadomość zagrożeń – ocenił Smogorzewski.

Od piątku do niedzieli policjanci zatrzymali 845 kierowców, którzy wsiedli za kierownicą po użyciu alkoholu bądź w stanie nietrzeźwości. Najwięcej, bo 327 takich kierujących zatrzymano w niedzielę.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 24-25 października 2025 roku na reprezentatywnej grupie 1071 dorosłych Polaków, metodą CATI. (PAP)

mchom/ aba/ js/ kgr/ 

Zobacz także

  • Broń palna (zdjęcie ilustracyjne). Fot. PAP/Leszek Szymański
    Broń palna (zdjęcie ilustracyjne). Fot. PAP/Leszek Szymański
    Specjalnie dla PAP

    Niemal połowa badanych nie widzi potrzeby liberalizacji dostępu do broni palnej. Sondaż IBRiS

  • Skarbonka Fot. PAP/Piotr Polak
    Skarbonka Fot. PAP/Piotr Polak
    Specjalnie dla PAP

    Oszczędności Polaków. Na co odkłada większość? Sondaż IBRiS dla PAP

  • Napoje alkoholowe. Fot. PAP/Marcin Bednarski
    Napoje alkoholowe. Fot. PAP/Marcin Bednarski

    Polacy zgodni w sprawie nocnej prohibicji. Sondaż IBRIS dla PAP

  • Urlop (zdjęcie ilustracyjne). Fot. PAP/Marcin Bielecki
    Urlop (zdjęcie ilustracyjne). Fot. PAP/Marcin Bielecki
    Specjalnie dla PAP

    Na co Polacy zwracają uwagę przy planowaniu urlopu? Sondaż

Serwisy ogólnodostępne PAP