Prezes Derdziuk: ZUS zaczął korzystać ze sztucznej inteligencji, ale nie zastąpi ona pracy ludzi
Zakład Ubezpieczeń Społecznych każdego roku przetwarza ok. 200 TB danych. Pracowników wspiera sztuczna inteligencja, ale proces odbywa się pod kontrolą człowieka. "Sztuczna inteligencja nie może zastąpić człowieka" - powiedział we Wrocławiu prezes ZUS Zbigniew Derdziuk.
Podczas środowej konferencji we Wrocławiu eksperci rozmawiali o zagadnieniach prawnych związanych z ochroną danych. Zakład Ubezpieczeń Społecznych to instytucja, która przetwarza dane osobowe wszystkich Polaków - dawniej odbywało się to w sposób analogowy, obecnie wykorzystywane są rozwiązania cyfrowe, w tym sztuczna inteligencja.
"Zmiana technologii wymaga tego, żeby coraz bardziej się zagłębiać w aspekty ochrony danych. Z jednej strony to jest bezpieczeństwo (...), ale nowe technologie, szczególnie dotyczące sztucznej inteligencji wymagają bardzo przede wszystkim uważnej analizy prawnej, dostosowania prawa i dopiero potem można je wdrażać" - powiedział prezes ZUS Zbigniew Derdziuk.
Zapewnił, że w ZUS przestrzegane są wszystkie normy prawne, takie jak np. RODO. Pracownicy przechodzą też szkolenia - wszystko po to, aby system sprawnie funkcjonował.
"Po pierwsze to będzie usprawnienie pracy pracowników, po drugie to będzie oczywiście eliminacja błędów. Ale też ważny aspekt, który wynika z przepisów prawa dotyczącego ochrony danych osobowych: sztuczna inteligencja nie może zastąpić człowieka. Musi to zawsze być prawo obywatela, żeby to człowiek musiał zatwierdzić tę decyzję, musi być ona rozliczalna, kontrolowalna i transparentna" - zaznaczył Derdziuk.
W konferencji pt. "Przetwarzanie danych osobowych przez ZUS i płatników składek w związku z realizacją ustawowych obowiązków" uczestniczył też m.in. wiceprezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych Konrad Komornicki.
"Ochrona danych osobowych, RODO, akty wykonawcze nie stanowią hamulcowego, jeśli chodzi o rozwój nowych technologii i sztucznej inteligencji. To jest wyraźne wsparcie. Bo w procesie, o którym mówimy, najważniejszy jest człowiek" - powiedział Komornicki.
Sztuczna inteligencja jest wdrażana w ZUS od końca ubiegłego roku. Nowe technologie pomagają w przetwarzaniu dużej liczby danych. Każdego roku ZUS przetwarza ok. 200 TB danych, co odpowiada 78 mln stron dokumentów. Przetwarzanych jest m.in. ok. 2 mln zwolnień lekarskich miesięcznie. (PAP)
Autor: Michał Torz
kgr/