O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Przyczyny katastrofy samolotu Air India. Co wykazał raport?

Oba silniki samolotu Boeing 787 Dreamliner przewoźnika Air India, który rozbił się krótko po starcie 12 czerwca zabijając 260 osób, zostały pozbawione dopływu paliwa - stwierdza opublikowany w sobotę wstępny raport o przyczynach katastrofy. Raport nie zawiera ostatecznych wniosków ani nie wskazuje winnych.

Szczątki Dreamlinera Fot. PAP/EPA/RAJAT GUPTA
Szczątki Dreamlinera Fot. PAP/EPA/RAJAT GUPTA

Według raportu opublikowanego przez indyjskie Biuro ds. Badania Przyczyn Katastrof Lotniczych (AAIB), po trzech sekundach od startu z lotniska w indyjskim Ahmedabadzie kontrolki dopływu paliwa do obu silników maszyny prawie równocześnie przestawiły z pozycji "włączone" na "wyłączone", co uniemożliwiło silnikom pracę.

Lecący do Londynu samolot natychmiast zaczął tracić moc i spadł na budynki w pobliżu lotniska. Z 241 osób na pokładzie przeżyła tylko jedna. Upadek maszyny spowodował śmierć dalszych 19 osób, które znajdowały się na ziemi.

Więcej

W katastrofie Boeinga 787-8 Dreamliner zginęło 241 osób. Przeżył jeden pasażer. Fot. PAP/EPA/	SIDDHARAJ SOLANKI
W katastrofie Boeinga 787-8 Dreamliner zginęło 241 osób. Przeżył jeden pasażer. Fot. PAP/EPA/ SIDDHARAJ SOLANKI

Linie Air India potwierdziły śmierć 241 osób w katastrofie samolotu. Przeżył jeden pasażer

Raport stwierdza, że samolot zdołał osiągnąć szybkość startową wynoszącą 333 km/godz.

Na nagraniach z kokpitu słychać głos jednego z pilotów, który pyta drugiego, dlaczego odciął dopływ paliwa do silników na co ten odpowiada, że nic takiego nie zrobił. Na sekundy przed katastrofą jeden z pilotów zdążył nadać sygnał „Mayday, Mayday, Mayday".

Obaj byli doświadczonymi pilotami i mieli za sobą po ok. 19 tys. wylatanych godzin, w tym 9 tys. na Dreamlinerach.

Raport nie wyjaśnia w jaki sposób kontrolki dopływu paliwa mogły przestawić się na pozycję "wyłączone".

Więcej

Fragment samolotu po katastrofie Fot. PAP/EPA/RAJAT GUPTA
Fragment samolotu po katastrofie Fot. PAP/EPA/RAJAT GUPTA

Czy miejsce w samolocie uratowało pasażera indyjskiego Dreamlinera? Ekspert o katastrofie

Amerykański ekspert lotniczy Anthony Brickhouse podkreślił, że wyjaśnienie tej kwestii ma kluczowe znaczenie. - Czy przestawiły się same, czy z powodu pilotów, a jeśli z powodu pilotów, to dlaczego? - powiedział.

Zdaniem innego eksperta Johna Coxa przypadkowe, wynikające z nieuwagi, przestawienie kontrolek przez któregoś z pilotów jest niemożliwe.

Raport na tym etapie śledztwa nie formułuje żadnych oskarżeń ani zaleceń pod adresem producenta, czyli koncernu Boeing ani producenta silników GEnx-1B firmy GE Aerospace.

Zarówno Boeing jak i linie Air India oraz GE Aerospace nie ustosunkowały się jeszcze do treści raportu. Katastrofa z 12 czerwca była jedną z najtragiczniejszych w historii lotnictwa. (PAP)

jm/ ał/

Zobacz także

  • Król Karol III Fot. PAP/EPA/NEIL HALL
    Król Karol III Fot. PAP/EPA/NEIL HALL

    Na paradzie z okazji urodzin króla Karola III oddano hołd ofiarom katastrofy w Indiach

  • Fragment samolotu po katastrofie Fot. PAP/EPA/RAJAT GUPTA
    Fragment samolotu po katastrofie Fot. PAP/EPA/RAJAT GUPTA
    Specjalnie dla PAP

    Czy miejsce w samolocie uratowało pasażera indyjskiego Dreamlinera? Ekspert o katastrofie

  • Miejsce katastrofy Fot. PAP/EPA/CAROLINE BREHMAN
    Miejsce katastrofy Fot. PAP/EPA/CAROLINE BREHMAN

    Katastrofa prywatnego odrzutowca w USA. Spadł na osiedle domów. Są ofiary

  • fot. X/@KapoGR
    fot. X/@KapoGR

    Katastrofa prywatnego samolotu w Szwajcarii. Zginęło troje Duńczyków

Serwisy ogólnodostępne PAP